bindningstid på fast telefon??

ameo

Trådstartare
Moderator
Hade just ett intressant samtal från en telefonförsäljare, som ville sälja på mig ett tele2-abonnemang.
Han påstod att min bindningstid på fasta telefonen hade gått ut så han ville göra en genomgång med mig. Eller "med mig" var nog fel uttryckt, för han ringde och sökte uttryckligen efter min make och hade mage att påstå att "jag antar att det är han som håller i telefonabonnemangen" :mad::mad: Bara DET hade ju gjort att jag aldrig hade köpt något av honom :devil: även om jag varit intresserad... Jag fick dessutom FRÅGA fanskapet varifrån han ringde!
Först undrar jag ju hur f*n han kunde veta att min bindningstid har gått ut, när han uppenbarligen inte kunde ta reda på att det är jag som står för abonnemanget. Jag har inte ens haft någon bindningstid....

Men det tråden skapades för var egentligen - Varför har man bindningstid på fasta telefonabonnemang? De gånger jag har haft bundna abonnemang har det varit för mobiltelefonen och för att jag då fått med en ny telefon också.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Jag rinde telia häromdagen och frågade varför mitt bredbandsabonnemang var så dyrt i jämförelse med de priser som står på hemsidan. Det visade sig att eftersom jag inte hade telefonabonnemang fick jag betala någon slags nätavgift, den skulle jag slippa om jag tecknade upp mig för fast telefoni (vilket alltså är bredbandstelefoni icke att förväxla med ip-telefoni) - och ja, plösligt har jag billigare månadskostnad, samma bredbandsabonnemang OCH fast telefoni. Men jag har ingen bindningstid på något av det.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Fast nu är vi nog lite i nån annan region och snurrar... Vi har ju ett privat fast telefonabonnemang. Sen har vi ett till telefonabonnemang i huset, till makens företag. Och det är via det vi har vårt internet (och att kalla det bredband vore väl att överdriva, det är ADSL och vi bor rätt långt från telefonstationen, med urgamla luftledningar...)
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Jomen jag pratar om telefon inkopplad i telefonjack. Jag har också adsl. Och bor på landet, långt ifrån allt vad fiber heter. Och det är inte mobiltelefoni.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Fast frågan gällde ju inte något bredbandsabonnemang, utan vanlig fast telefoni och eventuell bindningstid...
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Men abonnemanget på bredband har jag ju. OCH - ett fast telefoniabonnemang som sänker min kostnad på bredbandsabonnemanget eftersom jag då inte betalar nätavgiften jag måste betala om jag bara har bredbandsabonnemang. Jag har alltså nu ett abonnemang på fast telefoni, och ett bredbandsabonnemang. Telefonin är inte analog längre.

Och telefoniabonnemanget kostar mig inget, så länge jag inte använder det, att ta emot samtal kostar inget, och jag har ingen bindningstid på telefonabonnemanget. Vilket jag ursprungligen har haft på bredbandsabonnemanget men nu har jag haft det så länge att bindningstiden gått ut för detta så därför är just det löpande.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Jag undrar jag... Vi har Tele2 för vår fasta telefoni och häromdagen ringde en försäljare och sa typ samma sak som "din" försäljare. Eftersom jag är nöjd med Tele2 och han hade ett ännu bättre erbjudande så lät jag honom prata på (ringer det någon från annat bolag avslutar jag alltid samtalet). Han rabblade de nya förmånerna som vi skulle få och jag tyckte att det lät lite konstigt så jag ställde frågan "Sa du att du ringde från Tele2?". Det svarade han grötigt på och fortsatte babbla. Jag ställde frågan "Vilket bolag jobbar du på?" och han svarar fortfarande så grötigt så jag inte hör vad han säger (jag brukar inte ha problem med min hörsel). Jag frågar en tredje gång och då lyckas jag att höra att han iaf INTE sa Tele2. Jag tolkade det som han helt enkelt visste att jag var Tele2-kund och skulle lura mig till att säga att jag ville ha "deras" förbättrade avtal, vilket skulle ha inneburit att jag tackat jag till ett annat bolag :confused: :devil:

Men detta var ju inte svar på din fråga angående bindningstid på fast telefoni, ingen aning, har aldrig haft det.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Man har kan binda ett fast-telefon abbonnemang som alla andra för att få förmånligare priser mm inget konstigt med det :)
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Jag har aldrig hört talas om att det är bindningstid på ett fast abonnemang. Det var då inte det på mitt eget abonnemang när jag bodde i Uppsala och det är definitivt inte det på pappas abonnemang för jag har precis kollat upp det för att se om han kunde få lägre kostnad.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Men det tråden skapades för var egentligen - Varför har man bindningstid på fasta telefonabonnemang? De gånger jag har haft bundna abonnemang har det varit för mobiltelefonen och för att jag då fått med en ny telefon också.

Jag har aldrig hört talas om bundet abbonemang på fast telefoni. Jag tror att det är en lurendrejare om vill ha inspelat att du svarar ja på "deras" erbjudande ("deras" = det företag han jobbar på som antagligen sprungit på några "fullistor" med tele 2:s kunder)
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

En taktik som körs av vissa telefonförsäljare, ett bra sätt att lura till sig nya kunder.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Men det tråden skapades för var egentligen - Varför har man bindningstid på fasta telefonabonnemang? De gånger jag har haft bundna abonnemang har det varit för mobiltelefonen och för att jag då fått med en ny telefon också.

Kan det inte bero på att det finns så många operatörer som tillhandahåller fasta telefonabonnemang numera att de vill försäkra sig om att kunna behålla sina kunder en längre tid?

Tidigare fanns ju bara Telia, och då behövdes ingen bindningstid ;)
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Mitt fasta telefonabonnemang på Tele2 är bundet.

(Men hyresgästerna flyttade det i alla fall till Tele4You, det var ett dyrt trassel att plocka tillbaka det.)
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Men abonnemanget på bredband har jag ju. OCH - ett fast telefoniabonnemang som sänker min kostnad på bredbandsabonnemanget eftersom jag då inte betalar nätavgiften jag måste betala om jag bara har bredbandsabonnemang. Jag har alltså nu ett abonnemang på fast telefoni, och ett bredbandsabonnemang. Telefonin är inte analog längre.

Och telefoniabonnemanget kostar mig inget, så länge jag inte använder det, att ta emot samtal kostar inget, och jag har ingen bindningstid på telefonabonnemanget. Vilket jag ursprungligen har haft på bredbandsabonnemanget men nu har jag haft det så länge att bindningstiden gått ut för detta så därför är just det löpande.

Du har ett abonnemang på IP-telefoni plus bredband. Ameo pratar om analog telefoni.

Förr avsåg man alltid analog telefoni när man sa "fast telefoni", numer innefattar begreppet - förvirrande nog - i många sammanhang både IP-telefoni och analog telefoni.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Du har ett abonnemang på IP-telefoni plus bredband. Ameo pratar om analog telefoni.

Förr avsåg man alltid analog telefoni när man sa "fast telefoni", numer innefattar begreppet - förvirrande nog - i många sammanhang både IP-telefoni och analog telefoni.

Nej, jag ringde upp telia och frågade efter att du skrev detta. Jag har INTE ip-telefoni, utan jag har ett fast telefonabonnemang som kopplas upp via adsl-växlar i telefonstationen. IP-telefoni kräver en dator och en tilldelad IP-adress.

Jag frågade också om de har bindningstid på fast telefoni och fick svaret att det har de icke.
 
Senast ändrad:
Sv: bindningstid på fast telefon??

Nej, jag ringde upp telia och frågade efter att du skrev detta. Jag har INTE ip-telefoni, utan jag har ett fast telefonabonnemang som kopplas upp via adsl-växlar i telefonstationen. IP-telefoni kräver en dator och en tilldelad IP-adress.

Jag frågade också om de har bindningstid på fast telefoni och fick svaret att det har de icke.

I sådana fall är det något som inte stämmer, eller så har du fått en rabatt av något slag.

Om jag minns rätt så är nätavgiften hos Telia 69 kr, IP-telefoni kostade sist jag kollade runt 80 kr och fast (analog) telefoni börjar vid 145 kr.

Summan av kardemumman:

Telia ADSL + IP-telefoni = billigare än bara Telia ADSL.
Telia ADSL + fast telefoni = dyrare än bara Telia ADSL trots nätavgiften.

IP-telefoni kräver inte en dator, den kräver bara ett ADSL-modem (med tilldelad IP-adress) med stöd för IP-telefoni.

/Jenny - som jobbade med sådana här tjänster i sex år.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Att man har bindningstid på fast telefon antar jag är av samma anledning som man har det på andra produkter, mobilabonnemang, elavtal, räntor på sparande och lån, etc. Du binder ju kunden till dig på X antal månader. Ju längre bindningstid desto lägre pris, brukar det vara.

Hos i alla fall Telia har det varit så att du kan ha bindningstid på mobilabonnemang utan att samtidigt delbetala själva mobilen.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

I sådana fall är det något som inte stämmer, eller så har du fått en rabatt av något slag.

Om jag minns rätt så är nätavgiften hos Telia 69 kr, IP-telefoni kostade sist jag kollade runt 80 kr och fast (analog) telefoni börjar vid 145 kr.

Summan av kardemumman:

Telia ADSL + IP-telefoni = billigare än bara Telia ADSL.
Telia ADSL + fast telefoni = dyrare än bara Telia ADSL trots nätavgiften.

IP-telefoni kräver inte en dator, den kräver bara ett ADSL-modem (med tilldelad IP-adress) med stöd för IP-telefoni.

/Jenny - som jobbade med sådana här tjänster i sex år.

No nooo...jag skulle kunna visa dig det bekräftelsemail jag fått idag. Inga rabatter, inga bindningstider. Noll. Det kostar inget. Nätavgiften blev jag av med. Jag fick svar i mitt öra att jag har fast telefoni i publika nätet, inte ip-telefoni eftersom telefon inte är kopplad till något modem annat än en digital växel i telefonstationen.
 
Sv: bindningstid på fast telefon??

Jag är fan nyfiken på det bekräftlsemailet. :D

De svänger sig med märkliga uttryck, må jag säga. "kopplas upp via ADSL-växel i telestationen", "fast telefoni i publika nätet"... Och någon telefon i modemet behöver man inte heller ha för att kunna ha IP-telefoni.

Ska tillägga att jag inte misstror dig för fem öre. Det är bara det att jag har pratat med tammefan hundratals, om inte tusentals kunder, som varit så bensäkra på att de haft fast telefoni och så visar det sig att så inte alls är fallet. Ibland med rätt så ödesdigra konsekvenser.
 
Senast ändrad:
Sv: bindningstid på fast telefon??

Jag har IP-telefoni via ADSL och bredband pga att det är billigare för mig än att ha enbart bredband.

Och varje gång säljarna ringt och velat erbjuda fast telefoni och jag påpekat att jag kör IP-telefoni har de tackat för sig i och med att de inte kan konkurrera.

Nu har jag precis fått fiber installerat så nu är det dags att byta leverantör och komma undan med nästan en tredjedel av priset! :idea:
 

Liknande trådar

Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: WBanna
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 613
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp