Jag har en Biolight. Använt flitigt både på mig själv, sambon och hästen. Jag stukar lätt min högerfot och är sen rejält halt under ett par veckor. Dagen efter jag fått hem Biolighten stukade jag foten ILLA när jag var ute med hunden, så pass att jag fick hämtad med bil. Testade på mig själv och JÄKLAR vilken skillnad från alla andra stukningar. Kunde gå efter 1,5 dygn utan problem. Sambons svullna knä minskade rejält när han använde den på kvällarna. Hästen hade så mycket problem så jag vet inte om det hjälpte men det kan knappast ha skadat.

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag välja Photizo. Den har lite annan fekvens och jobbar snabbare. Dessutom klart smidigare att hantera.
 
Väcker upp gammal tråd. Jag funderar på om jag ska investera i en Pharmalight Photizo. Ffa för att min ena häst sparkat sig på ett gammalt överben som åter är aktivt. Fler erfarenheter?

Nej du kan inte med biolight och andra liknande metoder skapa större förbättring med en inköpt maskin om hästen har större problem . Men man kan ”behandla” den med det utan att det ger några skador pga det så att köra gör ingen skada.
 
Senast ändrad:
Väcker upp gammal tråd. Jag funderar på om jag ska investera i en Pharmalight Photizo. Ffa för att min ena häst sparkat sig på ett gammalt överben som åter är aktivt. Fler erfarenheter?

Berta blev behandlad med Photizo och deras magnettäcke, och det är det enda som hjälpte på henne (hon hade en skadad disk i ryggen). Märkte stor skillnad efter en behandling, men svårt att veta om det var täcket, Photizon eller kombinationen som gjorde det. När vi hade vanliga massörer eller liknande så märktes ingenting, bara PharmaLights produkter som hjälpt.
Köpte ju deras lilla warp för att behandla själv, och när jag använt den på mig själv på nyare skador har det faktiskt hjälpt.
 
Väcker upp gammal tråd. Jag funderar på om jag ska investera i en Pharmalight Photizo. Ffa för att min ena häst sparkat sig på ett gammalt överben som åter är aktivt. Fler erfarenheter?
Min häst fick inflammation i knäled bak(samt "något" i hasen o gaffelbandets infästning), troligen gjort ngt i hagen. Rejält halt! Hon sprutades med kortison i knäet. Jag hyrde en Photizo i 4 veckor. Körde varje dag runt om knät, hasen o gaffelbandet. På åb ca 5 veckor efter skadan var hon helt återställd. Man kan ju inte säga att det imte blivit bra utan Photizoblippandet, men vet. var iaf glatt förvånad, verkade som hon inte trott det skulle räckt med en behandling.
 
Nej du kan inte med biolight och andra liknande metoder skapa större förbättring med en inköpt maskin om hästen har större problem . Men man kan ”behandla” den med det utan att det ger några skador pga det så att köra gör ingen skada.
Nu blir jag nyfiken på vad du har för belägg för detta. Tror du på laser?
 
@mackan tydligen kan man inte ändra sitt inlägg längre?

Tillägg: vad skulle skillnaden vara på djur och människa tänker du? Är du medveten om att både Biolight och Pharmalight använda i humanvården med mycket goda resultat, exempelvis på sårskador.
 
@mackan tydligen kan man inte ändra sitt inlägg längre?
Tillägg: vad skulle skillnaden vara på djur och människa tänker du? Är du medveten om att både Biolight och Pharmalight använda i humanvården med mycket goda resultat, exempelvis på sårskador.

Man har aldrig kunnat ändra inlägg om det går för länge innan man vill redigera inlägget.

Svar på frågan:
Jag är medveten om det ja .

Dock blir det svårt att rekommendera som alternativvård på häst med specifik skada om det kan hjälpa osv, när det inte finns som etablerad behandling, och när det sker med en maskin folk kan köpa eller gå en helgkurs för att utföra behandlingar åt andra. Men återigen : det gör ingen skada 👍
 
Man har aldrig kunnat ändra inlägg om det går för länge innan man vill redigera inlägget.

Svar på frågan:
Jag är medveten om det ja .

Dock blir det svårt att rekommendera som alternativvård på häst med specifik skada om det kan hjälpa osv, när det inte finns som etablerad behandling, och när det sker med en maskin folk kan köpa eller gå en helgkurs för att utföra behandlingar åt andra. Men återigen : det gör ingen skada 👍
Det gick bara en minut, så jag blev lite förvånad.

Det var din tvärsäkra ton att det absolut inte hjälper som jag undrade över vad du har för belägg för. Att man inte kan lova förbättring för en specifik skada är en sak, men att tvärsäkert säga att det absolut inte fungerar är något helt annat. Jag är fortfarande nyfiken på vad du har för belägg för det tvärsäkra påståendet.
 
Det gick bara en minut, så jag blev lite förvånad.

Det var din tvärsäkra ton att det absolut inte hjälper som jag undrade över vad du har för belägg för. Att man inte kan lova förbättring för en specifik skada är en sak, men att tvärsäkert säga att det absolut inte fungerar är något helt annat. Jag är fortfarande nyfiken på vad du har för belägg för det tvärsäkra påståendet.

Jag tycker du bör läsa hela tråden igen och det jag skrivit i den 👍
 
@Madick jag vet inte var du får ifrån att jag ”tvärsäkert” påstår osv, jag tycker mina inlägg i tråden från 2017 är rätt nyanserade och att jag även motiverat.
Har ingen större lust att ”motivera” ytterligare till dig faktiskt pga tonen. Du kanske borde ifrågasätta de som däremot rakt ut skrivit att det är bluff och båg? 👍
 
@Madick jag vet inte var du får ifrån att jag ”tvärsäkert” påstår osv, jag tycker mina inlägg i tråden från 2017 är rätt nyanserade och att jag även motiverat.
Har ingen större lust att ”motivera” ytterligare till dig faktiskt pga tonen. Du kanske borde ifrågasätta de som däremot rakt ut skrivit att det är bluff och båg? 👍
Tonen? Jag ställer en rak fråga om vad du har för belägg. Jag är nyfiken eftersom jag själv tog fem år på mig innan jag väl bestämde mig för att köpa en och har inte hittat något sådant som du så tvärsäkert påstår. Jag undrar ju då såklart vad jag missat. Varför titta på andra istället för att koncentrera dig på frågan till dig? Det är skillnad på att fråga någon som kanske har lite koll på vad den pratar om mot de som dissar där man ser att det inte finns någon substans i om du förstår.
 
Tonen? Jag ställer en rak fråga om vad du har för belägg. Jag är nyfiken eftersom jag själv tog fem år på mig innan jag väl bestämde mig för att köpa en och har inte hittat något sådant som du så tvärsäkert påstår. Jag undrar ju då såklart vad jag missat. Varför titta på andra istället för att koncentrera dig på frågan till dig? Det är skillnad på att fråga någon som kanske har lite koll på vad den pratar om mot de som dissar där man ser att det inte finns någon substans i om du förstår.

Om du frågar mig för att du nånstans känner att jag har koll så då får du isåfall frisera till hur du utrycker dig, för givetvis svarar jag gärna hellre då. 👍 Gärna skippa din tolkning ang ”tvärsäkert” dessutom som du upprepar även här 👍
 
Senast ändrad:
Om du frågar mig för att du nånstans känner att jag har koll så då får du isåfall frisera till hur du utrycker dig, för givetvis svarar jag gärna hellre då. 👍 Gärna skippa din tolkning ang ”tvärsäkert” dessutom som du upprepar även här 👍
Läs om ditt inlägg #22 som om det var någon annan som skrivit det (om mask t.ex.) så skulle du nog hålla med om att det låter tvärsäkert. Men ok, du uttrycker dig som att det inte bara är din åsikt utan fakta och då skulle jag vilja veta vad du har för källor som jag missat.
 
Godkväll @Madick 👍 Ditt svar här känns extra märkligt minst sagt. Lägg ner att diskutera/adressera mig när du inte gillar mina åsikter i tråden och inte är nöjd med det jag svarat dig i sammanhanget 👍
 
Senast ändrad:
Godkväll @Madick 👍 Ditt svar här känns extra märkligt minst sagt. Lägg ner att diskutera/adressera mig när du inte gillar mina åsikter i tråden och inte är nöjd med det jag svarat dig i sammanhanget 👍
Varför är det så svårt att ange källor eller belägg om det inte bara är åsikter?
 
Jag har en Biolight. Använt flitigt både på mig själv, sambon och hästen. Jag stukar lätt min högerfot och är sen rejält halt under ett par veckor. Dagen efter jag fått hem Biolighten stukade jag foten ILLA när jag var ute med hunden, så pass att jag fick hämtad med bil. Testade på mig själv och JÄKLAR vilken skillnad från alla andra stukningar. Kunde gå efter 1,5 dygn utan problem. Sambons svullna knä minskade rejält när han använde den på kvällarna. Hästen hade så mycket problem så jag vet inte om det hjälpte men det kan knappast ha skadat.

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag välja Photizo. Den har lite annan fekvens och jobbar snabbare. Dessutom klart smidigare att hantera.
Jag har också en biolight. Min gamla pappa haltade runt ett bra tag med en svullen fot och sa att det berodde på att han var gammal..Jag tänkte mer att han förmodligen hade stukat sig. Han fick iallafall låna biolighten och blev smärtfri på en vecka.
Har själv haft problem med en jätteöm häl. Trodde det var hälsporre men naprapaten pratade om någon sena som var för kort så jag ska stretcha den. Använder även biolighten morgon och kväll och den hjälper väldigt mycket. Har inte alls lika ont längre.
Använder den nästan inte alls på hästarna längre men hyr ut den då och då till en stallkompis vars häst får lite problem med ländryggen emellanåt. Han brukar bli bra på ett par dagar.
Skulle nog inte köpa en igen eftersom min var svindyr, typ 52000:- Men de är kanske billigare nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 720
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
Svar
19
· Visningar
823
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 764
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 618
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp