Biologi på SLU vs Uppsala Universitet?!

H

headstrong_

Behöver hjälp av alla er biologstudenter. Snart dags att söka till högskolan, och jag kan verkligen inte bestämma mig om det blir Biologi och miljövetenskap på SLU eller Biolobi/molekylärbiologi på Uppsala Universitet. Kan inte ni berätta lite om hur ni trivs på utbildningarna, så skulle jag bli jätteglad! Vad är det bästa med utbildningen? Vad är det sämsta? Funkar det att ha hund? Hur hög studietakt är det? Annat man behöver veta? Kanske ska nämna att jag är mest intresserad av naturvård/bevarandebiologi.. Går det att läsa någon sådan inriktning på utbildningen?

Har läst på deras hemsidor om och om igen, men kan verkligen inte bestämma mig. Jättetacksam för svar! :bump:
 
Sv: Biologi på SLU vs Uppsala Universitet?!

Har i och för sig inte läst i Uppsala, men svarar ändå!

Jag är biolog och tror att jag ändå kan ge dig några råd. Biologi är som du vet väldigt intressant och vilken utbildning du nu bestämmer dig så får du en BRA utbildning.

Mitt spontana råd är att se långsiktigt. Hur ser arbetsmarknaden ut idag och hur ser prognosen ut. Miljöbiologer har en bättre arbetsmarknad idag och har nog fler potentiella arbetsgivare än en molekylärbiolog.
Mitt andra råd - oavsett vilken utbildning det blir - var smart och tänk på framtiden. En examen betyder inte att du har jobb. Försök bestäm dig så tidigt som möjligt vilket område du vill jobba inom och knyt kontakt med föreläsare och lärare. När det är dags för ex-jobb, planera och försök hitta ett ämne som berör det du är intresserad av.

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp