Biologifråga. Fröäkta fröer.

FannyN

Trådstartare
Jag har en fråga som jag väljer att ställa här istället för i palettsbladstråden.

När man driver upp palettblad från frö finns två alternativ. Antingen köper man fröer i handeln där det finns ett 60 tal sorter. Man vet vad man får eftersom det blir det är på bilden. Eller så köper man fröer på facebook från privatpersoner som själva tagit frön från sina egna hemmasnickrade sorter. Då kan man få upp precis vad som helst. Oftast ser det dock ut som sallad i färgen. Ibland händer det dock något och man kan få en frösådd som blir populär för sitt utseende som dels inbringar stora pengar och man kan då efter lika hemmasnickrade regler få lov att namna denna och på så sätt få sina 15 nu då dagar istället för minuter i rampljuset.
Det jag nu undrar över är vad som gör att om en sådan hemmagjord planta som är stabil livskraftig etc ger olika avkommor även om den inte pollinerats alls. När jag dryftat detta får jag till svar att det inte är någon skillnad mer än att de fröerna som köps i butik är i steril miljö när de blommar och därför ser avkommorna ut som på bilden. Jag tror inte på det eftersom jag haft en namnad men egentligen hemmasnickrad planta som gav massa frö. Mitt i vintern under lampa och som det enda som blommade i hela huset. Dessa frön gav olika avkommor så att avsaknaden av pollinering tror jag inte alls på. Moderplantan var dock lika i sitt utseende under flera år och sticklades mycket och såg lika ut så jag bedömer den som en stabil livskraftig planta.
Kan någon klok förklara för mig varför det blir så olika.
 
Jag har ingen koll på just palettblad, men är moderplantan en hybrid så vet man inte hur nästa generation ser ut. Att fröer är "sortäkta" handlar ju om att de alltså inte är korsade med något annat, och inte heller härstammar från en hybrid utan en sortäkta planta.

I grönsaksdisken är nästan allting hybrider, t ex. Det är därför man inte ska ta frön från en Ica-tomat i tron om att man kommer få samma (och för att det kan sprida sjukdomar).

Vet inte om det gav något svar till din fråga. :D
 
Tack!! Beskriv vad du menar med hybrid är du snäll

En hybrid är en korsning, av två plantor med olika genetisk grund, alltså olika sorter/arter. Dessa kallas F1. Andra generationen kallar man F2 osv. De är alltså inte sortäkta eftersom de härstammar från olika sorter. De är helt enkelt blandraser! Och varje generation kommer se olika ut, om man inte medvetet jobbar fram en ny, genetiskt stabil sort. Men det tar många generationer.

Man kan korsa både medvetet och omedvetet. Dvs du kan ha två sortäkta plantor av två olika sorter, men står de för nära varandra och korspollinering sker så kommer nästa generation frön vara en blandning. Eller så jobbar man medvetet fram F1 för att man vill ha specifika egenskaper från båda sorterna som man vill korsa.
 
Jag är inte heller en expert på palettblad men om den är självpollinerande så får avkommorna (frön) viss genetisk variation även om den inte paras med andra individer. Det låter som om det är det som hänt, men jag har inte kunnat googla fram snabb info om huruvida palettblad faktiskt är självpollinerande.
 
En hybrid är en korsning, av två plantor med olika genetisk grund, alltså olika sorter/arter. Dessa kallas F1. Andra generationen kallar man F2 osv. De är alltså inte sortäkta eftersom de härstammar från olika sorter. De är helt enkelt blandraser! Och varje generation kommer se olika ut, om man inte medvetet jobbar fram en ny, genetiskt stabil sort. Men det tar många generationer.

Man kan korsa både medvetet och omedvetet. Dvs du kan ha två sortäkta plantor av två olika sorter, men står de för nära varandra och korspollinering sker så kommer nästa generation frön vara en blandning. Eller så jobbar man medvetet fram F1 för att man vill ha specifika egenskaper från båda sorterna som man vill korsa.
Okej tack! Hur gör man för att få fram en planta som inte ger hybrider ?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har bott i det här huset i några år nu, och känner att vår trädgård är grovt underskattad. Det är min sambo's farmor och farfar...
Svar
1
· Visningar
1 329
Senast: Sar
·
E
Övr. Djur problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT) *ledsen* igår var jag tvungen att flytta tyson till en egen bur eftersom hon är så j*vla dum mot...
2
Svar
34
· Visningar
3 751
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp