Biothanetyglar?

Sporthorse

Trådstartare
Såg att hööks hade en tygel i Biothane. Någon som testat att rida med sån? Hur blir greppet när hästen är svettig eller i spöregn?
Hur ligger tygeln i handen vs vanligt läder, gummi eller vävribb? Känns den väldigt plastig?
Andra tankar?
 
Biothaneträns är bra och tyglarna fungerar bra, ligger bra i handen, i sommartemperatur men i kyla blir tyglarna stela och av väta blir de lätt slippriga, ungefär som tyglar helt i läder. Jag älskar biothaneträns och använder uteslutande det. Hästarna kliar sig inte med dem om de blir svettiga, de verkar inte irritera alls så som läder gör men jag använder inte tyglarna då de inte går av som en lädertygel gör och skulle jag ramla av och hästen kommer lös vill jag att tygeln går av om hästen trampar på tygeln. Jag köper hellre nya tyglar om de går av än att hästen går sönder.
 
Biothaneträns är bra och tyglarna fungerar bra, ligger bra i handen, i sommartemperatur men i kyla blir tyglarna stela och av väta blir de lätt slippriga, ungefär som tyglar helt i läder. Jag älskar biothaneträns och använder uteslutande det. Hästarna kliar sig inte med dem om de blir svettiga, de verkar inte irritera alls så som läder gör men jag använder inte tyglarna då de inte går av som en lädertygel gör och skulle jag ramla av och hästen kommer lös vill jag att tygeln går av om hästen trampar på tygeln. Jag köper hellre nya tyglar om de går av än att hästen går sönder.
Om dom blir hala och stela så är det inget för mig. Vill kunna använda vid utomhushoppning när hästen blir svettig och det regnar. Misstänkte nästan att det skulle bli för plastigt.
 
Om dom blir hala och stela så är det inget för mig. Vill kunna använda vid utomhushoppning när hästen blir svettig och det regnar. Misstänkte nästan att det skulle bli för plastigt.
Egentligen är det inte för att de är plastiga för det upplever jag dem inte som utan mer för att de är såpass släta :)
 
Supergrepp om man har handskar. Jag köper alltid tunna biothane och jag tycker man får fantastisk kontakt med munnen och bettet. Nu senast hittade jag ett par tunna med stopp på flera ställen. De är verkligen kanon.

Jag ogillar väv-tyglar då jag tycker de är obehagliga mot handen och stela. Gamla, tunna och slirviga i läder funkar också bra.
 
Supergrepp om man har handskar. Jag köper alltid tunna biothane och jag tycker man får fantastisk kontakt med munnen och bettet. Nu senast hittade jag ett par tunna med stopp på flera ställen. De är verkligen kanon.

Jag ogillar väv-tyglar då jag tycker de är obehagliga mot handen och stela. Gamla, tunna och slirviga i läder funkar också bra.
Tycker vävribb är oslagbara vid hoppning, rider alltid med handskar så känner inte att det blir obehagligt, man ska ha bra märke på tyglarna då är dom sköna, stubben och dyon har bra tyglar. Både gummi och läder glider när det spöregnar eller hästen är väldigt svettig. I hoppning har man kortare tyglar än vid dressyr tex så då märks skillnaden tydligt. Vid dressyr föredrar jag däremot gummi.
 
  • Gilla
Reactions: Gry

Liknande trådar

Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
951
Senast: fio
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: tuaphua
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp