BIS Lamm och ris? Foderråd.

sakalladtilla

Trådstartare
Vad tycker ni om detta fodret?
https://spannfod.se/foder/hundfoder/best-in-show/best-in-show-lamm-ris/

Min 10 åriga rottisblandning har stått på detta foder hela livet men först nu börjat få problem med överväxt av tarmbakterier ett par gånger som hon har behandlat med antibiotika och idag mår bra. Fin avföring. Däremot så kasar hon lite rumpa ibland. Matgalen har hon alltid varit. Men jag tycker hon har trubbat av en hel del. Inte lika pigg längre. Slöare. Är det åldern? Behöver hon byta foder?
Tack för svar!
 
Det där fodret skulle jag ärligt talat inte ge till någon hund... tittar man på innehållsförteckningen så är det nästan enbart spannmål och utfyllnad. Jag vill ha hög kötthalt och minimalt med extragrejer som ändå inte ger någon vidare näring.

10 år är rätt så gammalt för en rottis så det kan vara ålder, och en del blir "gamla" väldigt fort när de väl börjat. Men fodret kan också vara en bidragande faktor, det händer ju t ex att en del hundar blir överkänsliga när de stått på samma foder länge. Säkrast av allt är att kontakta vet för en seniorkoll så kan du nog få bättre råd än om du frågar här.
 
Det där fodret skulle jag ärligt talat inte ge till någon hund... tittar man på innehållsförteckningen så är det nästan enbart spannmål och utfyllnad. Jag vill ha hög kötthalt och minimalt med extragrejer som ändå inte ger någon vidare näring.

10 år är rätt så gammalt för en rottis så det kan vara ålder, och en del blir "gamla" väldigt fort när de väl börjat. Men fodret kan också vara en bidragande faktor, det händer ju t ex att en del hundar blir överkänsliga när de stått på samma foder länge. Säkrast av allt är att kontakta vet för en seniorkoll så kan du nog få bättre råd än om du frågar här.

Jag kan så lite om foder men vill samtidigt inte lägga en förmögenhet på fodret. Gärna inte mer än 500 kr för en stor säck. Har du några tips?

Har kollat bla på dogman harmony, doggy professional grainfree eller pedigree vital som fått ganska bra betyg för att vara budget foder. Vad tror du? Tack för råd.
 
Har hunden fungerat på det fodret i tio år så skulle jag vara väldigt försiktig med foder byte om det inte finns särskilda skäl som jag då skulle bolla med veterinär.
Som ovan skrivit , boka seniorkoll hos veterinär och bolla med denne. Ang. kanandet på rumpan kan det vara symtom på problem med analkörtlar eller mask.
 
Har hunden fungerat på det fodret i tio år så skulle jag vara väldigt försiktig med foder byte om det inte finns särskilda skäl som jag då skulle bolla med veterinär.
Som ovan skrivit , boka seniorkoll hos veterinär och bolla med denne. Ang. kanandet på rumpan kan det vara symtom på problem med analkörtlar eller mask.

Tack för svar. De va de jag undrade om också ifall de verkligen är klokt att byta om hon funkat bra på detta så länge. Fick tipset av en bekant hemma ang byte. Men då får hon nog stå kvar på de. Veterinär besiktning fick hon precis innan hon blev sjuk med överväxt av tarmbakterierna. Då fick hon 10 poäng för en hund i hennes ålder.
Kasandet på rumpan sa vet var en biverkning pga tillståndet med tarmbakterierna. Ingen mask eller konstighet med analkörtlar. Tack för tipset ändå dock.
Vet tipsade om att lägga till kycklinglever i hennes nuvarande foder men fick inte svar på vad de bidrar med. Vet du?
 
Vi ger BIS fullfoder eller lamm och ris (beroende på vad som finns i affären när vi behöver mer) till labben. Han fungerar hur bra som helst på det.
Vi har provat andra foder som "ska vara bättre" men BIS fungerar bäst för honom.

Om din hund ätit fodret i 10 år tror jag inte det är orsaken till hennes besvär och skulle snarare göra en seniorkontroll hos veterinär.
 
Jag hade gjort en seniorkoll, fortsatt med samma foder och lagt till tillskott för äldre hundar. Eventuellt toppat med ett bra färskfoder.
 

Liknande trådar

S
  • Låst
Övr. Hund Besökte veterinären igår med min tre-åriga schäferhane för vacc samt kolla orsaker till en fasansfull andedräkt som kommer o går...
Svar
4
· Visningar
4 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp