Bitande häst

L

Lindi

Hur skulle ni gå tillväga för att få bort en sån ovana? Känner ingen häst som gör det, men är född nyfiken
cool.png
 
Senast ändrad av en moderator:
jag vet inte!Skulle ändo aldrig skaffa en elak häst *hövva*
tongue.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Ta reda på orsaken och lösa denna. Under tiden skulle jag helt enkelt parera och vara så irriterande som möjligt så hästen iaf tänker till innan den biter.
 
Elak häst?

Vad är det som gör att en häst som biter är elak..? Utveckla gärna.
 
Re: Elak häst?

Skri(k)a på den. Låter man som ett tjurigt sto brukar de reagera. Om man pratar hästars SPRÅK (nu talar jag gnäggningar, frustningar, skriande) så verkar de uppfatta ett skri(k) som ett tjurigt sto som kan äta upp en om man bits.

Har även hört att en häst biter ALDRIG sin ledare...

Mvh Lisa!
 
Re: Elak häst?

Man ska aldrig skrika åt hästar, aldrig någonsin. De flesta hästar jag sett som skriker åt sina kompisar är surmärrar/survalacker som i en naturlig flock hade haft en låg ställning, men som i en ihopsatt grupp i en hage råkar kunna sätta skräck i sina hästkompisar och därmed ge sken av ranghöghet.

Folk som skriker i mitt stall åker ut i rödaste rappet, oavsett ålder, "utbildningsgrad" och "status", och den dagen jag får stort stall och inackorderingar kommer samma regler gälla - de få inackorderingar jag har haft har redan fått känna på det, har ett antal gånger slängt ut ägaren/ägarens kompisar för att dom inte haft vett att hålla rösten nere.

Vill du bli uppfattad som ett sto som kan äta upp dom eller som en respektabel, snäll och vänlig individ som man helt enkelt inte vill bita? Jag vet vad jag väljer. Och när man väl nått den statusen i hästens ögon så biter dom inte om dom inte har en förbannat bra anledning. Försöker man däremot få "tyst" på hästen genom att skrika åt den så är risken stor att hästen börjar bita enkom för att säga "You suck".
 
En bekant till mig hade för några år sedan ett newforrest sto som bets. Inte så att hon nafsade...hon högg ungefär som en huggorm.

De hade henne på foder och hade små barn så det var ganska farligt. Vi höll alltid ett öga på henne. När hon högg så sa vi med skarp röst Nej Trixi! Och Liksom stötte med knytnäven mot hennes hals. (Obs vi slog henne inte hårt utan mera markerade ett "bett").

När hon inte bets behandlade vi henne alltid ytterst vänligt. Så småningom räckte det att säga Nej! När hon gjorde ett utfall så avbröt hon det....till slut bets hon mycket sällan.

Dvs vi arbetade med att göra henne förtroendefull mot oss och belönade ett gott uppförande, samt markerade att vi inte gillade när hon bets.

/KT
 
Varför gjorde hon som hon gjorde?

En kompis till mig hade ett halvblodssto - numer död pga sjukdom - gjorde så (hon högg dessutom oftast mot ansiktet), dock enbart i boxen, aldrig annars. Hon var enormt klaustrofobisk, och efter låååång stegvis träning med trängre och trängre utrymmen upphörde problemen helt. Tog ett tag för oss att lista ut det, då hon utan problem t.ex. gick på transporten - men där hade hon ju lärt sig att det var okej. Förra ägarna hade bara låtit bli att hantera henne i boxen, och de få gånger det var nödvändigt; haft spö och hjälm och helt enkelt gett henne en omgång...
 
Vi vet inte riktigt varför eftersom det var en ponny som var inlånad till denna familj. Jag har ingen aning om varifrån ponnyn kom eller varför hon gjorde på detta vis.

Jag hade min egen häst i samma stall just då och var inte närmare inblandad än att jag hjälpte familjen ibland pga av att dom inte var särskilt hästvana.

Stoet bet inte i särskilda situationer och ej heller mer eller mindre på olika personer.

Men hennes ovana försvann tillslut nästan helt.

/KT
 
man kan slänga bak armbågen mot hästen som en markering att det där tolererar jag inte.det ger samma verkan som när hästar varnar varandra att de tänker sparka om de inte flyttar sig.sedan kan man backa dem ordentligt,det ska tydligen bota bitande hästar.En häst som biter har tappat respekten för människan på något sätt.så det är bara att börja om med ledarskapsträningen. /Tess
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Hm....Jag anser snarare att många hästar som bits snarare gör det pga FÖR stor respekt för människor. Dvs dom försvarar sig i preventivt syfte mot människor dom tror ska misshandla dom.

Pga rädsla alltså.

Gäller snarare att återuppbygga ett förtroende än att etablera ett ledarskap.

/Kung Tulle
 
Jag tror som du ang. preventivt syfte. Många ponnies rids ju av barn. En del är lite skraja när ponnyn rör på huvudet t.ex vid tränsning, tror väl att dom skall bli bitna så ungen nyper till alltför snabbt. För ett år sen tog vi hem en shettis som ungar hade haft hand om. Shettisen nöp till så fort hon kunde. Självklart markerade vi vårt ogillande men eftersom vi fatta var felet låg så försökte vi att vara så förutseende som möjligt. Vi hade bestämt att så långt som möjligt ignorera hennes attacker och det hjälpte. Hon märkte snart att ingen ville henne ont. Nu är hon precis lika go och snäll som araberna. Lite skoj att hon även i annat börjar bli arab
roflmao.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Tar tag i överdelen av mulen och nyps
devil.png
.
 
Senast ändrad av en moderator:
Om hästen är rädd så behöver man massor med både respekt- OCH förtroendeträning. Respekt kan inte existera utan förtroende, förtroende kan inte existera utan respekt. Ledarskap är en kombination av de två i ENORMA mängder, och en bra ledare är oftast exakt det en rädd häst behöver, då ledaren är själva essensen av trygghet, vänlighet, konsekvens och lite bus
wink.png


Fast i brist på en sådan brukar en kompis funka precis lika bra
wink.png
Men en kompis är man inte bara snäll med eller få godhet från, denna respekterar man också och kräver respekt tillbaka - annars blir vänskapen alldeles sned, och så väl respekt som förtroende måste förtjänas. Allting hänger ihop, det ena kan int vara utan det andra.
 
Senast ändrad av en moderator:
det där är åxå en slags dominanslek de leker för att testa om ledarskapet fortfarande håller.sedan kan det ju naturligtvis vara så att de har blivit illa behandlade och biter för att de är osäkra på oss.är vi osäkra blir åxå hästen det och till slut tar den över.
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Elak häst?

man ska ALDRIG skrika på en häst. Hästen tror INTE att vi är ett sto eller över huvudtaget ett betesdjur! Den VET att vi är rovdjur och blir bara rädd och om den däremot är inne i spiltan/boxen eller är "fast" så måste den gå till attac och biter dej eller sparkar! När en häst biter eller sparkar så betyder det att den är rädd/har ont/vill visa gränsen/hotar eller vill försvara sej. En häst skadar/hotar ALDRIG sin ledare! Man blir inte häller ledare genom att vara dum eller skrämma hästen!
mad.png
mad.png
mad.png
mad.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: Elak häst?

Inte direkt till dig, lånar Nicket bara.
Jag kan fatta det här med rovdjurssnacket och kan mycket väl tänka mej att det gäller för en vildhäst. Så är det trots allt inte här och definitivt inte i mitt stall. Här har hästarna fått lära sig hur våra röster låter. Jag kan gapa till åt dem, jag kan skratta, jag kan sjunga, jag kan muttra .....å likväl vet dom att det är jag...och inget rovdjur... utan den som föder dem, plåstrar om dem, gosar med dem, pussar på dem, arbetar tillsammans med dem osv. Jag luktar vänskap och inte rovdjur! Mina hästar är tamdjur och accepterar människa, katt o hund och vad helst som presenteras dom.
 
luska fram VARFÖR hästen bits?? Den kasnke alltid får godis?? och nu får den inte det??
När den biter så bit tillbaka
 
Ja knepen är många..... bita eller nypa i rumpan :banana:


Till trådskaparen
Varför inte näpsa till hästen ordentligt på en gång med en rejäl smocka. Man skall inte ta stryk på några villkors vis
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: Badtz Maru
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
381
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp