E

Ebbs

Hej allihopa. Igår blev jag biten av min medryttarhäst, och jag förstår inte vad det beror på. Ena sekunden var han jättekelen (mkt ovanligt för att vara honom), nosade mig i ansiktet osv. Sen vände han sig om, och pang så bet han. Det var inget lekfullt bett, utan öronen var bakåt och han såg riktigt arg ut. Det gick hål, handen är svullen och blå och gör riktigt ont. Vad finns det för anledningar till att en häst väljer att bita någon? Som jag ser det gjorde jag inget fel, men jag kan inte veta hur det är från hans synvinkel. Vad tror ni, gjorde han det för att han ville vara ifred eller vad?
Tacksam för svar då jag gärna vill veta vad det kan bero på.
 
Sv: Biten

Känner ju inte hästen så det är lite svårt att svara på. I bland gör de sånt, det bara är så. Du skrev att han inte brukade vara kelen så han kanske inte riktigt visste hur han skulle bete sig. Han blev väl irriterad över något. Skulle inte fundera så mycket på det om jag var du, det är sånt som händer.
 
Sv: Biten

Min valack kan "småbitas" lite när man kelar eller kliar honom och han tycker att det är riktigt göttigt....Men det är väl mest för att han inte fått lära sej hur man ska kela med människor av förra ägarna....

Detta är dock inget betende som jag uppskattar och försöker lära honom av med....

Men att bitas som din gjorde med "sur" min har min aldrig gjort....Eller jo, en gång då kan bet för hårt och av misstag drog jag upp armen ganska snabbt efteråt....och då blev han rädd och skulle försvara sej genom att då lägga öronen bakåt och försöka se farlig ut, men detta var när jag precis fått honom....Och han har inte varit så bra behandlad hos förra ägaren....:(

//Domino_s
 
Sv: Biten

Hej allihopa. Igår blev jag biten av min medryttarhäst, och jag förstår inte vad det beror på. Ena sekunden var han jättekelen (mkt ovanligt för att vara honom), nosade mig i ansiktet osv. Sen vände han sig om, och pang så bet han. Det var inget lekfullt bett, utan öronen var bakåt och han såg riktigt arg ut. Det gick hål, handen är svullen och blå och gör riktigt ont. Vad finns det för anledningar till att en häst väljer att bita någon? Som jag ser det gjorde jag inget fel, men jag kan inte veta hur det är från hans synvinkel. Vad tror ni, gjorde han det för att han ville vara ifred eller vad?
Tacksam för svar då jag gärna vill veta vad det kan bero på.

När han nosade dig, blåste ni i varandras näsborrar som hästar gör med varandra? För jag har läst att om man utbyter blåsning med hästen och den får signaler som den inte kan "tolka" (den som visste vad hästar suger i sig för info när dom blåser hos varandra...) så kan den bli orolig och aggressiv.
Jag låter inte min (snälla) häst utbyta blåsning med mig av den anledningen, snusa o gosa får han men regelrätt blåsning det får han inte.
 
Sv: Biten

Jag är nästan säker på att det har med ledarskap att göra.Mitt sto var sån ibörjan,kunde ge små tjuvnyp ibland.Men när jag började markera direkt när det hänt,så har hon slutat.Har inte fått ett enda tjuvnyp på flera år nu.
När hon bitits så tog jag tag i huvudet och stirrade rakt in i ögat och frågade vad hon höll på med.Inga slag ,inget våld.Men vilken effekt det hade!:o
När det kommer nya människor,kan det hända att hon nyper tag i deras jackärm eller dyl.Men det var ett tag sen dess..
 
Sv: Biten

Vad hade du gjort innan du började gosa med honom?

Jag började fundera på om du luktade väldigt annorlunda, kanske hade
hållt på med någon annan häst eller så, som gjorde honom osäker?
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 971
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 260
Senast: yamyam
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 457
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 796
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp