Bukefalos 28 år!

Biter mot magen och vandrar

X

_xanth_star_

Vet inte riktigt vad felet är på honom... Biter mot magen och håller på. Han gjorde detta från början då jag köpte honom om kvällarna, men slutade med det under betet...
Nu har han börjat me det igen efter det att vi tagit in dem.

Han gör inte detta när han har fått mat utan mittemellan middagen och kvällen... Nån som har vrit med om något liknande??

//Johanna
 
Han har redan tittat på honom men kunde inte ge något svar... Tyckte jag skulle pröva me filmjölk men det vägrade han att äta...
 
Hur ser hans foderstat ut? Hur motioneras han? När (och hur mycket vid tillfällena) får han maten? Vad står han på för strö? Hur ser hans hage ut? Hur länge om dagarna är han ute? Annat du kan komma på som har med motion och mat att göra?
 
Skulle gissa på din beskrivning att hans mage inte fungerar riktigt pga för lite stråfoder. Prova ge honom fri tillgång inne och se om han slutar.

Hur mycket hö får han nu?
 
Han kan ha mask, vissa hästar beter sig som om dom är på väg att få kolik, och kan ha magen full av mask.
mvh Superbusan
 
Hmm... Just nu äter han:
8kg hö
0.8 kg havens (müslifoder)
30ml B-vitamin
2dl Betfor (engelsk variant utan socker... kommer inte just nu på vad den heter
1msk vitlök

I våras stod han i vinterhage, nu står han i en hyfsad stor sommarhage, med lite bete...
Han vilar för tillfället, ska utomlands så han är avställd... Kanske behöver han motion??? Röra på magen mella middagen och kvällen...
Just nu får han bara 3dl Havens till middag och 2dl till kväll så jag tror inte att det är de enorma mängderna kraftfoder iaf :)

Avmaskad är han, efter konstens alla regler så det tror jag knappast, han borde inte sluta under sommarbetet då, tycker jag...

Står på spån, finns inte så mycket annat här uppe...

// Johanna
 
Jag brukar ta A-fil i en transportkrubba, blanda med havre och (uppblött) betfor och så låter krubban hänga kvar över natten. Då brukar den vara uppäten på morgonen, kanske värt att prova?

Hur ofta får han mat?

Du kanske kan be någon annan hålla igång hästen medan du är borta?

Finns det inte halm i Norrland?
 
Vi har en häst i stallet som ibland brukar hoppa runt i hagen och bita sig själv i magen. Ägarna säger att han gjort det så länge dom har haft honom. Det ser ju verkligen inte kul ut...
Antingen så tror jag att det beror på magen.(han har ganska känslig mage och höll på att dö i kolik som liten.) Eller så kan det bero på att han är kastrerad sent och har kvar det betendet från det att han var hingst. För tydligen så kan en del hingstar börja bita sig själva. Många hingstar får ju leva ganska isolerade, de får aldrig gå med andra hästar och får inte betäcka osv. Dom får då inte utlopp för sina behov helt enkelt och kan då börja göra sig själv illa.

Denna pålle som står här får tyvärr gå i en egen hage men han har en stor hage med bete och fri tillgång med hö på vintern. Han är avmaskad och motioneras regelbundet. Men han biter sig inte lika mycket på sommaren som på vintern... så det är nog bra med fri tillgång med stråfoder så att dom har sysselsättning. //Kajsa
 
När avmaskade du senast.?En häst brukar visa det på detta sättet om den har ont.
 
Jag var på ett trav stuteri med skola för några år sedan och där var det en hingst som stog och bet sig på magen,
vi frågade vad det berode på och dom sa att det var ett stress syntom för honom och att han var änuväre för när han när han gick på banan.

Kram
 
En häst som stod i samma stall som min halvfoderhäst höll på sådär, han snurrade runt och bet sig själv i magen och på benen till han blödde. Tydligen ett beteende som hingstar kan ha, nån slags kampgrej (??) som den här hästen (valack) utövade när känslorna på nåt sätt svallade över.
 
Tror som du att det är en stressgrej från hingst-tiden. Ser en del travarhingstar varje dag och det är en del som har lite" konstiga " beteenden.
 
Ja, det kan ju vara möjligt fast jag tror att denna herre kastrerades ganska fort... Men det är möjligt att stråfoder skulle hjälpa...

Nja, motionera och motionera, ska pröva med en promenad idag (har en otäck galla på baksidan på kotan, måste in och kolla det på kliniken)... Kan ha med det att göra, han höll inte på så här när jag red, inte lika mycket iaf...

//Johanna
 
Jag tror att han är understimulerad... Se till att han har något att tugga på hela tiden, om han slänger i sig höet kan han ju få halm att tugga på också...
Det är väldigt viktigt för hästar att ha något att tugga på... Annars kan de få såna där konstiga beteenden...
 
Jo, funderar på att köpa han en sån där höpåse... Halm kan man bara köpa på storbal, känns lite vårt att ha en 300kg bal till en häst...
 
tja.. har ett varmblod som höll på så när jag köpte honom... men har slutat... tror det berode på stress/oro. han gör så fortfarande då å då... om det är flera i stallet t.ex. så mitt tips är att se vid vilka tillfällen det inträffar och sedan ta en fundreare på vad du kan göra åt det. har din häst bott / bor i ett stort stall men mycket rörelse? blivit för hårt tränad? i så fall! flytta honom till ett litey stall med max 3 hästar. var ensamen i stallet å se om det gör ngn skillnad! lycka till! :bump: :banana: :bump:
 
Självympning, att hugga sig själv i buk/flankområde eller annan del på kroppen, är en slags beteendestörning som kan uppstå hos hingstar eller valacker. Ofta beror det på att det finns en dominerande hane i närheten (hingst, oftast), vilket den subdominante individen vill gå undan för. Stå de i stall utan möjlighet att gå undan i den mån de skulle vilja, kan detta missriktade beteende uppstå.

Finns det en dominant hingst/valack i närheten, t.ex. i samma stall eller i en närliggande hage? Det behöver inte vara endast i boxen bredvid, de känner av varandra ändå.

Separera i så fall hästarna, t.ex. byt stall.
 
Jag har sett detta beteende hos ett ponnysto oxå. Den hade iof proteinbrist så det kan ju ha ett samband
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
517
Senast: Hoarfrost
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 829
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 173
Senast: Jahaja
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp