Bukefalos 28 år!

bitless bridle..

jo7

Trådstartare
är det ngn som har ett sådant och rider på och kan berätta hur det fungerar? Finns det ngn återförsäljare till dessa i Sverige (bitlessbridle.com)?

Eller ni som rider på sidepull, hur funkar dessa? upplever ni att ni kan rida helt som vanligt på dessa, dressyr, hoppning..? Kan hästen arbetas på rätt sätt i rätt form med detta typ av huvudlag? Blir hästen framtung och bara böjer in nosen? Jag vill veta allt!! :)

//jo7 :bump:
 
Som jag förstår det så brukar Joneya sy bettlösa träns.. hon har nog lite koll på sånt..
 
Tack! :bow:
Har pm.at henne!

Ingen annan som känner till ngt om dessa?? :)

//jo7 :bump:
 
Åh tack!! :bow: Jättebra verkar det ju! :bump:
Fattar dock inte varför alla är så himlans dyra, så svåra att göra kan de ju inte vara..? Inte är de särskilt snygga heller men bara de funkar så är ju det huvudsaken! :)

//jo7 :bump:
 
Ja, jag tycker osså det verkar bra. :bump: :bump:
Dom kostar en slant ja och det är lite dumt då man ska köpa ett första gången o inte vet om hästen kommer o trivas med det osv.
 
Du har ingen erfarenhet av hur de funkar? Själv är jag total novis på området men har konstaterat att min häst inte trivs med bett i munnen..samtidigt så gillar jag inte riktigt hackamorde så letar febrilt efter ett annat alternativ. Är det många distansryttare som rider bettlöst? *har för mig att du pysslar en del med det*

//jo7 :bump:
 
Vi har ett bitless bridle till vår ena häst och det fungerar bra. Måttbeställde vårt från en sadelmakare och det kostade 1800 med tyglar.

/ Nanne :banana:
 
Har ingen erfarenhet nej, men går i samma tankar som dig. Min pålla kan vara väldigt stökig i munnen ute ibland, dock aldrig på ridbanan.
Jag rider distans ja. :) Mkt därför jag skulle vilja prova bettlöst osså, skulle underlätta att kunna ha det på tävling.
Enligt vad jag har set så är det ändå inte speciellt vanligt att rida bettlöst på distans, endel har hackamore osså har jag sett någon enstaka med sidepull...
 
Jag har ridit på Bitless i ca 1,5 år.Det är det bästa som hänt.En så avslappnad häst har jag inte haft på länge.Min pålle gillar inte bett,slår med huvet upp och ned,skallrar tänder blir stel.Om du går in på internet har du fin bild samt info om hur det fungerar.Jag beställde från USA dyrt. :bow: :bow:
 
Hos oss har vi använt bitless i drygt 3 år på olika hästar. Det känns för ryttaren som att rida på tränsbett, och hästar som är känsliga i munnen slipper skramlet där. För outbildade hästar är det strålande, likväl som för outbildade ryttare, eftersom det är så förlåtande för missförstånd och misstag. Det är tydligt för hästen utan att vara skarpt.

Vi älskar våra bitless, både hästar och ryttare! :love:
 
Våra är inköpta i USA, och de är inte i läder utan ett konstmatrial som ser ut ungefär som läder. De kostade en dryg tusenlapp styck när vi köpte dem, exakt hur mycket kommer jag inte ihåg.

Jag har nu köpt en engelsk fodrad nosgrimma som jag skall lämna in till sadelmakaren för ombyggnad. Jag vill att han syr dit 2 ringar mellan fodret och lädret, samt syr en delbar rem på ca. 1,5 meter (skall mäta på orginalet först) med ringar i ändarna. Det kan inte kosta skjortan och halva kostymen, men jag får ett bitless till :banana: krångligare konstruktion är det inte.
 
Om man är beredd att ta kostnaden så kan man få ett kombinebart bitless/ träns tillverkat av sadelmakare. De går att använda både som bettlöst och med bett!

/ Sandra :)
 
Hmm, jag blir inte riktigt klok på konstruktionen.

Vid skolning av hästen för att få den att böja i nacken och få ordentlig ganaschställning så tror jag inte det funkar särskilt bra faktiskt, har dock inte provat så kan inte säga något säkert. Bitless påverkar underkäken (precis som tränsbett) och gör det därför svårt att komma åt nacken. Den gör också, vid tygeltag, att käken trycks ihop vilket ger spänning i nacke och bog (prova på dig själv att bita ihop ordentligt, då känner man en liten spänning mellan skulderbladen). Den ger impuls på nosryggen och i nacken samtidigt, ungefär som ett pessoa, vilket kan göra att hästen bara knäpper av i nacken men inte blir ordentligt lösgjord och kommer till bettet.

Ett sidepull eller ridkapson påverkar dock överkäken och man kommer då åt nacken och ganaschställningen. Man når samma avslappning i hästen utan bett i munnen, men det är lättare att skola hästen. Dock kan ju ridkapson vara lite dumt eftersom man med en del måste spänna ihop käkarna ganska mycket och det då ger en spänning. Sidepull ska sitta löst och skapar inte någon spänning, vissa ridkapsoner ska också sitta ganska löst och dessa borde funka lika bra.
 
Hur funkar det egentligen i tävlingssammanhang? Är det tillåtet vid hoppning? Min häst gillar inte heller bettet, har testat både hackamore och sidepull, med varierande resultat. Hackamore är dock inget alternativ för mig, men sidepull och ett sånt här "bitless" är det tillåtet? Nån som vet? :confused:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 801
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp