Bitna av tiken!

Timsetim

Trådstartare
Några bekanta till mig har precis köpt två blandrasvalpar. Hela köpet tycker jag är helt vansinnigt. Men det är inte det jag undrar över. Utan är det normalt att tiken biter valparna i huvet så att de får sår? Alla valparna hade sår på huvudet och i ansiktet. Jag kan förstå att tiken måste uppfostra, men är de verkligen så hårdhänta??

/Timsetim :)
 
De såren som inte läkt ser definitivt ut som bitmärken. Är det vanligt att en hudsjukdom sätter sig bara i ansiktet?

/Timsetim :)
 
Det är ingen som exakt vet hur gamla valparna är. Det här är en av anledningarna till att jag tycker köpet är vansinnigt. När de var och tittade frågade de när de kunde hämta valparna och ägaren sa, ni kan ta dom nu!? Men de frågade inte hur gamla valparna var! :confused: Personligen tycker jag inte såren ser ut att komma från små valptänder.

/Timsetim
 
Det låter väldigt konstigt. Våra tikar brukar kunna säga ifrån rätt bra, men aldrig att d blir sår...
 
Eftersom de inte vet något om varken tiken eller hanen så undrar man ju om detta är normalt beteende! :confused:

/Timsetim :)
 
Det låter inte som ett normalt beteende, och jag hoppas (för valpköparnas skull) att detta inte har överförts till valparna.
 
Jo, vi är många som känner likadant. Särskilt när det är en blandning på schäfer/rottweiler/dobberman. Alla valpar är ju snälla och söta när de är små!

/Timsetim :)
 
ojj... ja alla valpar är jättesöta när dom är små. Snälla oxå för den delen, men hur blir dom när dom blir runt 1 - 1,5 år? speciellt med en mamma som inte verkar vara helt stabil..
 
Precis! Som sagt hela köpet är vansinnigt! Men stannar man vid en gård med en "valpar till salu" skylt och bara tar med sig två hem så får man skylla sig själv! Tyvärr! Jag kan bara hoppas för deras och för valparnas skull att allt går bra!

/Timsetim :)
 
Ja man får skylla sej själv, hoppas oxå för deras egen skull att allt går bra. Var det tikar eller hanar dom hade köpt förresten?
 
Två tikar. Inte vacc, inte vet. bes., ingen fastställd ålder, de har ingen aning om hur föräldrarna är. Ja, jag hade aldrig vågat köpa! :smirk:

/Timsetim :)
 
Schäfer/dobermann/rottweiler- kan det blir värre?! Dobber och Rottis är ganska skarpa och envisa..korsat med schäfer som har ett ganska klent psyke...Det är sådana hundar som jourhem och omplaceringsorganisationer är överfulla av!
Hoppas att det går väl med valparna!
 
Jag har en blandis (shäfer-dobberman) som nu är 1 år och 4 mån. Hon är världens goaste hund, inga problem med någonting. Visst är det skarpa raser men det behöver ju inte betyda att valparna kommer bli några problemhundar. Med rätt uppfostran så blir de säkert jätte trevliga hundar.
Om den så kallade uppfödaren säljer sina valpar med hjälp av en skylt och lämnar iväg dem utan att kolla de nya ägarna så tycker jag det är jättebra att valparna kommer därifrån så fort som möjligt!
Kan det möjligtvis vara så att det är "pappan" som bitit valparna?? :confused:
Han kanske fanns på gården och "hjälpte till men uppfostran".

Bild på min när hon var 6 veckor!
2333661.jpg
 
Med tanke på vad som skrivits i den här tråden så ser jag det som osannolikt att det kommer att gå bra för dessa hundar.

När det gäller bruksraserna är det viktigt att föräldradjuren har bra mentalitet och att de får rätt uppfostran av sin mor. Det finns så mycket rädslor och oförmåga att avreagera inom raserna att det blir rena skräcken om dessa mentala vrak korsas med varandra.

Du har haft tur och fått en hund som fungerar; men så är det också bara två raser i din hund och du har bara henne. Du har kunnat lagt all din tid på denna hund och inte haft två yrväder att reda ut. Valparna det pratas om här har inte lika goda förutsättningar.
 
Jag förstår att det mycket väl kan bli problem med dessa två hundar men jag försökte även vara lite positiv och säga att de är ju inte till 100 % säkert att de blir problem man inte kan lösa.
Det hade säkert varit bättre om de bara tagit en valp, då hade uppfostran varit lättare.
Min "valp" har jag själv fött upp (så jag hade sju yrväder i åtta veckor att ta hand om) och känner ju till både mamma och pappa väl. Jag hade ju aldrig tagit valpar på en hund som inte är lämplig.
Men nu har de ju ändå köpt dessa valpar och gör väl förhoppningsvis det bästa för att få de till trevliga sällskapshundar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 410
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 213
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 219
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 552
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp