Bitsk hingst

_EVL_

Trådstartare
Vad ska man göra när en liten 2-årig hingst hela tiden håller på och hugger efter en? över boxkanten, när han står i linor och även ibland när man leder honom :crazy: Det enda jag för tillfället gör är att undvika att bli biten, men det känns ju inte så kul att fortsätta med det livet ut :smirk:
Ett annat problem med honom är att han står och viftar med frambenen när han står i linor. Ibland brukar det fungera att ignorera honom, ibland inte. Han kanske gör båda sakerna för uppmärksamhet? eller är det för att han är lite hingstig? I övrig är han ganska snäll och fin att hantera :)
 
är han nybliven två åring?? i såfall så är det "normalt" man skall ju inte låta dom bli "ouppfostrade" men det är ett led i deras mognad...det är svårt att tala om såhär på ett forum hur man skall bete sig, det beror på hur DIN häst är i psyket....våra travare blir ju inkörda som 1,5 åringar och det är väldigt fostrande faktiskt, annars gör jag mer som du....håller mig undan.Dom VET vad dom får göra och inte, men dom har VÄLDIGT kort minne ibland :D :D
är din häst 3 år nu så skall det inte vara normalt, en häst i den åldern skall veta hur man för sig...hingstiga kan dom få vara men inte okynnes nafsa och slå med frambenen...är du van med att hantera hingstar?
 
Nej han är bara 1 1/2år för att vara exakt. Han är inkörd och är jättefin att köra. Han är väldigt lugn och lätt att lära, men det känns inte som att han inte förstår att han inte får bitas :smirk:
Det är nog första hingsten jag verkligen har att göra med, men han är inte min så jag hanskas inte med honom på heltid. Bara någon gång då och då :)
 
du måste ju tillrättavisa honom...men det ÄR svårt med dom i den åldern...förhoppningsvis så växer det bort..men det är inte alls säkert heller...min är oxå görsnäll innerst inne, men det går inte att vika blicken från honom en sekund...han menar inte nåt illa , det är "mannen i pungen " som talar om allt elände han skall göra :rofl: :rofl:
 
Men det är att tillrättavisa som jag inte vet hur jag ska göra :confused: jag vill ju inte slå honom :(
 
det är just det som är svårigheten......man ska inte slå dom , för dom vet inte vad dom gör för för fel...då deras sinne säger att dom gör normala saker(se t ex hingstbeten) däremot får man lära dom att vi inte är jämnåriga hästar, och vi kan inte tillåta detta "normala beteende"
ibland för jag faktiskt bonka till på min lillhingst, inte argt, men ned "respekt" jag kan spänna ögonen i honom och säga ett kort skarp NEJ.stanna gärna upp så han förstår innebörden av det....det jobbigaste är ju att man måste göra det så många ggr, då dom som sagt har kort minne :crazy:...om ett år ungefär så börjar dom bli "normala"....det är tidens gång...tyvärr
spelar ingen roll med ledarskap hit o dit , dom är som dom är och för att fatta respekt o ledarskap fullt ut så måste dom växa ur overallen först :)
Det är en jobbig period detta , inte med alla hingstar, men med de flesta..bara bita i det sura äpplet och stå ut :) om man inte väljer att kastrera...jag låter iallafall dom få 2 års året på sig att visa vad dom är för några....är det lika illa om tex ett år så åker bolla bort ;)
 
hade samma problem själv i höstas med en annan hingst jag tränade. jag försökte med att skjuta bak armbågen mot honom, som ett hot om en spark som de gör mot varandra. till en början backade han tillbaka men sen struntade han i det.då nöp jag honom i örat och då gav han sjutton i att bitas. du kan åxå prova backa honom rejält och sedan stirra på honom.min slår åxå med frambenet emellanåt,men då petar jag bara honom på benet så slutar han.jag tror han gör det för att få göra något istället för att bara stå still.men han får stå still en stund till och sedan berömmer jag och vi promenerar iväg. :bump: /Tess
 
Vet inte specifikt för en hingst, men ett tips som ibland funkar är att krafsa hästen på mulen - irriterande, tycker hästen då och väljer att inte bita. Det har funkat för mig. Nafs nafs, krafs krafs pet liksom, lite svårt att förklara... Och sedermera när nafsandet inte är en ovana längre bara ett skarpt nej om det nån gång händer.
 
Jag gör likadant som dig med min lille hingst (fyller 2år den första maj) han kan springa ikapp mig för att nafsa när jag leder honom. Är på det hela taget väldigt nafsig. Jag försöker använda samma kroppsspråk som hästarna, flaxa med armbågarna och backa honom. Lyckas han bita mig så biter jag tillbaks dvs daskar till honom på mulen. Däremot är det väldigt viktigt att visa att man är kompis också och att mina händer inte är farliga om han är bussig mot mig så jag smeker mycket i ansiktet också. Min lillkilles gollor skall bort så snart som möjligt, finns ingen anledning att ha dem kvar. Jag har väntat endast pga att han har haft en skada.
 
En sak som gör STOR skillnad är att stå vid bogen när man står och myser/kliar, inte vid huvudet som de flesta gör.

Om hästen då vill bli kliad på huvudet får den böja runt det. Den känner sig inte lika trängd och ser bättre vad du gör, alltså behöver den inte undersöka lika mycket med munnen (naffsa).

Om de ändå skulle naffsa (har häst på lösdrift där det går en del unghingstar) så beror min reaktion på vad de gjorde och hur situationen ser ut.

En av pållarna är väldigt intresserad av mina chaps med fransar. En gång bet han tag i dom och började dra (inte dte mest lyckade), jag "flög" då mot honom (slog ej, utan blev bara stor och hotade) och han störtade iväg och har sedan inte rört fransarna, men är väldigt gosig och social ändå (inget som skrämde honom alltså).
Om det bara är små naffsningar så brukar jag säga till innan de ens fått ihop läpparna. Rycker på axlarna, viftar med handen, slår på mulen etc. Vad jag är väldigt noga med är att de inte ska vara rädda för mina händer, de ska bara veta när jag menar allvar. Ett tydligt NEJ brukar räcka på en del av dom. Om de är för jobbiga så brukar jag schasa (hur nu det stavas) bort dom och hålla som på avstånd. De får bara komma till mig om de är trevliga.

Nu går ju de på lösdrift och har varandra att naffsa på också så de behöver inte ta ut lika mycket på oss människor, men om de inte har någon att busa med så måste de ju få ut de känslorna på något sätt. En 1-2åring måste få leka och ha kul för att utvecklas till att bli en trygg och snäll pålle.
 
Du kan inte bestraffa bort beteendet, men du kan där emot fastställa regler. Har du honom på ett visst avstånd ifrån dig hela tiden, kommer han inte åt dig. Då kan han nafsa allt han vill. Som Martha skriver är det normalt beteende. Titta på två unghingstar, de leker hela tiden "nafsa först". Ger du honom uppmärksamhet så tror att han bara att du leker med honom. Gör det du vill med honom, ge honom uppgifter och fastställ regler för honom så kommer det säkert gå bra.
Lycka till
NIklas
 
Hmm, det finns ju ingenting att invända mot det. Utan det är väl det vettigaste svaret hitintills, själv är jag alltid snäppet för närgången med hästarna och medveten om det, nåt dolt närbehov antar jag. Men självfallet är det rätt att man inte ens ska ge hästen tillfälle att bitas. Pat Parelli hävdar dessutom att hästar inte försöker bita vem som helst utan bara oss idioter som visar att vi inte kan hästspråk. Nåväl. Jag håller med: hålla sig ifrån dom om dom är alltför jävliga, i övrigt kör jag krafsa mule och när jag känner dom: ett skarpt nej.
Men du har ju rätt du Niklas, förstås. :smirk:
 
Bit tillbaka i halsen, ett rejält tag, morra gärna inombords så får du rätt touch - nej jag skojar inte. Håll i grimman bara för det kan bli mothugg.
Kolla hur föl/unghästar gör med äldre hästar -inte lekkompisen nu utan sådana som dom har respekt för men ändå testar lite. En stund får dom hållas men när det går över gränsen får dom ett redigt "nyp" i halsen och den tillrättavisningen får leken att avstanna och dom ser bra fåniga ut men har inga problem att förstå. Du är som människa inte lekkompis utan handledare precis som ledarstoet. Har inte hästen uppfattat dig som ledare är det dock risk för att reaktionen blir annan, då ska ni nog öva lite ledarskap.
 
ge han en puss!!! nerå jag skojjar men du kan busa lite me han och inte bita tillbaka för det var det dummaste jag har hört!!
du som mäniska är väll antagligen den som ska lära han om livet och bli hans vänn?!
låt han bita dig en gång sedan klappar du till han på nosen och säger
- va gör du fåntratt!!
du får en kompis relation med han om du pratar med han som en mäniska och han blir kaxig och fin!!
låt det inte gå överstyr bara!! :rofl:
 
Eller så kanske hon vill bli betäckt... vilket det antagligen kommer sluta med. :crazy:

Men tyvärr, om man läser hennes andra trådar, är det tveksamt om hon skojar... :eek:
 
nää jag vill bli påsatt av min egen hingst!!
(idioter) nej inte riktigt ge han en smocka när han bits.... :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 920
Senast: Lavinia
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp