Bukefalos 28 år!

Bitvis istadig valack..

B

Betty Boop

Jag är ny medryttare på en en 12 årig valack som redan vid första ridturen visade istadighets tecken. Jag är en rutinerad ryttare och har ridit dem flesta hästyper men just denna sorts problem som istadighet är oavsett erfarenhet alltid väldigt jobbigt att komma tillrätta med. Ägaren berättade att detta problem kommit det senaste året men att det var nästintill borta nu, då hon tränat mkt just för att få bort detta beteende. Hon har även kollat att det inte föreligger skador, smärta i rygg, tänder etc för att isf kunna berättiga detta plötsliga problem. Hästen är för övrigt är en välutbildad herre, social, nyfiken och väldigt cool till sitt sätt, allmänt väldigt trevlig. Rids varje dag men mycket i ridhus. När han rids ute blir istadig reágerar inte på ngt sätt framåt när han väl stannat utan tänker enbart bakåt, snurrar runt. Han är även viktkänlsig vilket kan utlösa att han helt plötsligt stannar och börja backa, ifrågasätta varför vi ska gå framåt. Ibland ger han sig vid en rejäl skänkling, ibland inte bryr han sig inte överhuvudtaget. Ingen rädlsa för spöet heller även om detta är ngt jag inte provat då det känns fel att ta till detta utan att veta varför han faktiskt stannar. Oavsett är det ett större test för mig som ny ryttare än vad det är för ägaren som enligt henne bara har dessa problem enstaka gånger som han sedan ger med sig på,men det är detta jättejobbigt för mig att mitt i allt detta uppskatta hästen, ridningen och få känslan att jag kan trivs med situationen. Ägaren säger till mig när vi talar om detta är att det kommer släppa, du kommer inte ha några problem sedan etc. Men så känns det inte riktigt för mig när jag tänker på det. Första gången jag skulle rida ut fick jag dra/leda honom från stallet, på vägen i 20 min innan jag satt upp, väl uppe ytterligare stopp av och till, backandes in i allt, spänd, tittig. Kan tillägga att ägaren tränar mkt i ridhus vilket medför att när han väl rids ut fixar han inte allt. Jag som ny medryttare har inte lust att få detta problem till mitt, då jag ska rida ut OCH träna hopp/dressyr, varierat. Jag vill ju kunna rida ut och njuta av det, inte ha det som det är nu och känna att det hänger på mig då han inte beter sig fullt lika illa med ägaren sedan 12 år tillbaka.. Ska jag stanna eller gå? tacksam för hjälp, råd!
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Jag är ny medryttare på en en 12 årig valack som redan vid första ridturen visade istadighets tecken. Jag är en rutinerad ryttare och har ridit dem flesta hästyper men just denna sorts problem som istadighet är oavsett erfarenhet alltid väldigt jobbigt att komma tillrätta med. Ägaren berättade att detta problem kommit det senaste året men att det var nästintill borta nu, då hon tränat mkt just för att få bort detta beteende. Hon har även kollat att det inte föreligger skador, smärta i rygg, tänder etc för att isf kunna berättiga detta plötsliga problem. Hästen är för övrigt är en välutbildad herre, social, nyfiken och väldigt cool till sitt sätt, allmänt väldigt trevlig. Rids varje dag men mycket i ridhus. När han rids ute blir istadig reágerar inte på ngt sätt framåt när han väl stannat utan tänker enbart bakåt, snurrar runt. Han är även viktkänlsig vilket kan utlösa att han helt plötsligt stannar och börja backa, ifrågasätta varför vi ska gå framåt. Ibland ger han sig vid en rejäl skänkling, ibland inte bryr han sig inte överhuvudtaget. Ingen rädlsa för spöet heller även om detta är ngt jag inte provat då det känns fel att ta till detta utan att veta varför han faktiskt stannar. Oavsett är det ett större test för mig som ny ryttare än vad det är för ägaren som enligt henne bara har dessa problem enstaka gånger som han sedan ger med sig på,men det är detta jättejobbigt för mig att mitt i allt detta uppskatta hästen, ridningen och få känslan att jag kan trivs med situationen. Ägaren säger till mig när vi talar om detta är att det kommer släppa, du kommer inte ha några problem sedan etc. Men så känns det inte riktigt för mig när jag tänker på det. Första gången jag skulle rida ut fick jag dra/leda honom från stallet, på vägen i 20 min innan jag satt upp, väl uppe ytterligare stopp av och till, backandes in i allt, spänd, tittig. Kan tillägga att ägaren tränar mkt i ridhus vilket medför att när han väl rids ut fixar han inte allt. Jag som ny medryttare har inte lust att få detta problem till mitt, då jag ska rida ut OCH träna hopp/dressyr, varierat. Jag vill ju kunna rida ut och njuta av det, inte ha det som det är nu och känna att det hänger på mig då han inte beter sig fullt lika illa med ägaren sedan 12 år tillbaka.. Ska jag stanna eller gå? tacksam för hjälp, råd!
Den där hästen stannar för att du tillåter det. Smisk i rumpan ska den ha PRONTO! Det är bara dumheter och den är inte ett dugg osäker..... 12årig valack....
Som ryttare ska man inte behöva dra ut hästen i 20 minuter innan man sitter upp och sen blir det stopp i alla fall.

Men ett råd till dig som är ny på hästen och ny omgivning är att rida ut en runda med en annan häst. Sen rider du den där rundan några gånger så Du OCH hästen känner till den, eftersom hästen är van att ridas i ridhus kan den vara lite peppig.
Ta nu komandot och visa herrn vart skåpet ska stå.
gulan
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Japp, lite stryk botar det mesta! :idea::mad:

Det var väl det dummaste förslag jag hört överhuvudtaget tror jag nästan!

Skäms att råda folk att misshandla hästen när du inte vet ett endaste dugg om varför hästen gör som han gör! :mad::mad:
 
Sv: Bitvis istadig valack..

En häst som haft samma ägare länge kan tänkas reagera ganska kraftigt på nya ryttare.
Har hon haft medryttare tidigare? Hur har det gått för dem?

Är han inte van att gå ute så mycket så är han säkert ännu mer osäker med dig som han inte känner. Jag tycker att ni ska rida ut med sällskap i början medan ni lär känna varann.

Vill du så kunde ni ju tagit hjälp av någon bra tränare som kan lära dig lite grejer där du kan vinna hästens förtroende snabbare. Annars skulle jag tro att det även går bra om du rider lite mer i ridhus i början samt ut med sällskap. På uteritterna kan ni ju känna efter om han kan tänka sig att gå först eller om han vill gå efter de andra. Kan vara en bra måttstock när han törs gå först.

Hur mycket rider ägaren ut på hästen ensam? Min valack blir då klart ovillig när han blivit van vid sällskap och sedan plötsligt ska ut ensam.

Hoppas ni reder ut det där, och ta inte till spöet, man kan aldrig spöa någon att VILJA göra som man vill.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Vill han inte gå framåt låt honom få backa i stället tills han tröttnar, detta har fungerat kanon bra på min ena häst ;) då slipper du bli arg och hästen arg på spöet. Lycka till
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Är hästen en lugn häst i övrigt så kommer det nog ge med sej efter regelbundna uteritter och tålmodiga ryttare. Min häst som är kolugn och inte rädd för någonting va jobbig som bara den första uteritten nu efter vintern. Har i princip nästan bara ridit i manegen i vinter pga galet dåligt underlag och det märktes. Tittigare och hoppigare häst spändare häst har jag aldrig vart med om, däremot välriden och lydig som han är så lyssnar han ju alltid framåt och vänder ju aldrig men det är mycket för att jag helt enkelt inte tillåter det, stressar inte på framåt men blockerar vägen bakåt och åt sidorna.

Det enda som funkar är att rida ut helt enkelt, var lugn och gör ingen stor sak av det. Låt inte hästen vända utan rama in den och tänk framåt, vill det inte gå framåt så vänta ut den. Eftersom det är en välriden häst så kommer hästen nog lyssna på framåtdrivande ganska så snabbt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bitvis istadig valack..

Huu det är aldrig roligt när de krånglar så där... Ibland hjälper det att rygga dem en bit(i den riktningen du ska då) har varit med om att jag har fått rygga en hel tur... Är det bara ett visst område som är "läskigt" kan man rygga en bit sen försöka ta lite "sats" och få dem att trava förbi. Någon skrev att man måste ha dem framme för hjälperna och det är ju såklart bra om det går, men ibland när de "stänger av" o bara tvärstannar så hjälper inte de heller.
Har haft liknande problem med importerade hästar som nästan aldrig har ridits ut nere i tyskland tex. De kan vara krångliga i början då de inte riktigt "förstår" det här med att inte vara i ridhus/på ridbana. Är han lika krånglig med sällskap? kan vara bra att ha draghjälp ibland så kanske han lär sig? Han kanske testar dig? Det är ju svårt när man inte ser hur han beter sig men om du bara är väldigt bestämd, har lite tålamod och är lite uppfinningsrik så kommer han nog att bli bättre efterhand:) Lycka till!
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Håller med gulan. Ta på ett par sporrar och graman så du kan få ihop hästen och trycka fram den, det är troligtvis ett test för dig som ny ryttare. Annars får du väl skita i att rida ut den då och rid i ridhuset. Sen beror det på om den är tittig för saker eller bara istadig i allmänhet. Kämpa på bara skulle jag säga.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Min häst som också är lite dryg att rida ut på brukar släppa om man ryggar förbi det farliga. Störande ibland när man tänker ta en trevlig skogsritt o så krånglar hästen med enkla saker. Otacksamma rackare...
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Jag hoppas du var aningens ironisk i dina inlägg här...

Till TS: har ägaren tidigare haft medryttare på hästen? Är hästen bara van vid ägaren annars som rider? För det är ju faktiskt naturligt för hästar att testa nya ryttare.
Hästar är ju inte maskiner, hur ska hästen veta att du klarar av situationen utomhus bland en massa farliga saker om du inte har hunnit visa för hästen att du är en lugn trygg ledare? Min häst var sådär i början för hon var inte säker på mig.
Hon stannade, backade, reste sig och var allmänt jobbig varje gång vi skulle rida själva i början.
Jag tillbringade mycket tid med henne, vi promenerade, umgicks, hittade på en massa saker, red ut i sällskap och efter ett tag så visste hon att jag gick att lita på och då slutade hon med det beteendet. Nu är det inga problem att rida henne ensam alls.

Jag tycker som sagt inte att du kan förvänta dig att hästen ska uppföra sig perfekt från början, ni känner ju inte varandra och är du inte villig att lära känna hästen och ta att allt inte är perfekt genast så kanske du bör söka dig vidare till någon annan häst.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Först och främst till er alla, tack för era råd och tips, vissa bra och sunda, andra mindre bra kanske.. Jag vill nog hävda att ja, du KAN bli tvungen att dra hästen och få stopp hela tiden och faktiskt bara få ta det just då som ny ryttare. Att "spöa" upp en häst för att få respekt är ju allt annat än respekt skulle jag vilja säga.Det är absolut djur och inga maskiner som inte ska ifrågasätta.. Dumheter? ja! testar? absolut, spöa fram hästen tror jag inte på och förloraren blir ju jag i det långa loppet...Att korrigera och tillrättavisa med att vara bestämd och orädd är ngt jag varit som fungerat sådär, jag har väl för kort tålamod och vill väl så gärna se en vändning snart.. Att rida i sällskap kan fungera men inte alltid, kan bli istadig oavsett det men jag har fått honom att gå först med sällskap bakom så det är ju en utveckling i sig. Jag ska inte ge mig än, då han har haft medryttare tidigare och dem har alla haft problem med denna istadighet, tyvärr accepterat dem bitvis och inte fått bort det helt. Han vet att han ger en fight om han vill det, frågan är väl bara hur jag blir smartare än honom..?
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Det finns en till tråd om i princip samma ämne här under Hästhantering. Där har givits en hel del bra svar, kika in där.

Spontant säger jag som ägaren att detta troligtvis går över. Min häst skulle troligtvis bete sig likadant mot dig, men med mig på ryggen går han snällt fram. Han är lite osäker i ute-situationer och kräver lite mer förtroende för sin ryttare än vissa andra hästar, vid just uteritt. Därför har vi jobbat med det från marken, och gör fortfarande regelbundet. Jag har också jobbat med hans förtroende och trygghet i sig själv då jag bedömmer att det i hans fall brister även där.

Det jag kan råda till i en situation där hästen stannat är
- Tålamod. Ta dig tid att vänta ut honom, om det så tar hela dagen. Sätt inte press på en häst som inte lyssnar.
- Mental inställning. Förbli alltid lugn, oberörd och positiv. Vad som än händer.
- Vägled. Men bara när hästen är i ett tillstånd där han hör dig. Dvs inte i utbrotten.
- Eftergift. Ge hästen eftergift i alla sina rättsteg.
- Nonchalera. Ge hästen aldrig uppmärksamhet under utbrotten. I dessa situationer är det en god ide att sitta oberörd och neutral tills hästen stannar till eller tar ett steg i rätt riktning - då beröm.

Denna situation skapar hästen helt själv. Du kan inte på ngt sätt tvinga 500kg häst att gå framåt om han vägrar. Du måste ge honom en anledning. Genom god vägledning kommer hästen att känna sig trygg och därför följa dig.

Har du inte tålamodet och förståelsen, rid inte ut hästen. Att ge sig på honom med skänklar och spö gör honom inte tryggare och det gör inte heller uteritterna roligare. Så det finns inget syfte med ett såndant beteende från en ryttare.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Ah, så du menar att lite smisk skulle stärka hästens självförtronde? :idea: Hur mycket vet du om hästbeteende?
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Hästen testar dig helt klart. Jag skulle försöka vara så bestämd och dominant som möjligt. Om det går så försök trava så mycket som möjligt, iaf på de ställen där hästen testar dig. Om hästen är osäker skulle jag inte använda spöet i en sådan här situation, men om det är rena dumheter så skulle jag nog kunna spöa ett lätt rapp om hästen testar för mycket. Sen skulle jag få honom koncentrerad på dig när du rider, och inte på allt runtomkring. Gör lite olika övningar, tex skänkelvikning, öppna, sluta, massor av tempoväxlingar så glömmer han förhoppningsvis bort att bråka.
Hur som helst är detta en sådan sak som brukar bli bättre och bättre ju mer ni lär känna varandra.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Ah, så du menar att lite smisk skulle stärka hästens självförtronde? :idea: Hur mycket vet du om hästbeteende?

Jamen det vet du väl? Funkar ju lika bra på barn! :idea::devil:

Bara smiska på dem lite så kommer hästen tänka "nej, nu ska jag sluta vara elak mot den här människan, jag gör ju bara detta på kul, och det blev ju inget kul när jag fick styk" :idea::crazy:
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Ja du har rätt. Vad vetenskapen kommit fram till i sina undersökningar är nog inte helt att lita på. :angel:
 
Sv: Bitvis istadig valack..

En fråga till dig Anna37: Vad menar du skulle vara en anledning för en häst att "testa" sin ryttare?
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Ja du, anledning och anledning... Jag tror att hästen testar lite vem som bestämmer faktist, eftersom han inte gör likadant med ägaren om jag har förstått det hela rätt.
Om jag är ute och rider själv på en häst som är ny eller relativt ny för mig, så har den kanske inte från början förtroendet för mig som ryttare utan vill själv ha koll på eventuella farligheter ute, vilket gör att ritten kan bli studsigare och mer nervös än vad den behöver. Hästen går och jag åker häst. När jag börjar rida hästen mer bestämt (letar efter ett bättre ord i mitt huvud men hittar inte) så ökar tilliten till mig. Hästen blir mer medgörlig och litar på att jag inte utsätter den för fara.
Hästen har tillit till ägare som har ridit den många gånger, men behöver bara för det inte automatiskt lita på alla ryttare.

Ursäkta svamligt svar :o, att förklara saker och ting är inte min starka sida :)
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Jag tror att du är inne på rätt spår, och du verkar ha tänkt efter mer än jag först fick intryck av. Vill nog be om ursäkt för mina utsvävningar. :bow:

Däremot håller jag inte med dig vidare. Förtroende och trygghet är vad hästen troligtvis behöver. Men genom att kuva hästen får du endast ut ännu mer osäkerhet.

En häst testar inte någon. En häst påverkas av allt runtikring och kan sätta sig emot sin ryttare av ffa: Oro, missförstånd, brist på förtroende, smärta eller omotivation. Det finns ingen anledning som jag kan se där kuvning, tvång eller våld skulle förändra någon av dessa anledningar - gör du?

Press, såsom hård/bestämd ridning, är sällan en väg till förtroende. Press kan tvärt om utlösa panik. Det du beskriver är en vanlig metod som ofta leder till att hästar börja resa sig i liknande situationer. Och som sagt, i slutändan kan du aldrig med våld tvinga hästen till någonting. och varför skulle du? Då har man ju gått miste om nöjet md ridningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 161
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp