Biverkning av Frontlinje, annat mot fästingar?

cherie

Trådstartare
Jag har min bortgångna mammas hund hos mig just nu. Jag hade för mig att han alltid brukar ha fått frontline såhär under fästingperiod (men funderar nu på om det är hennes tidigare hund jag blandat ihop med). Jag satte på det för 3-4 dagar sedan och sen dess har hunden haft en jättejobbig klåda. Kopplade först inte ihop det med fästingmedlet utan funderade på om han ätit något nytt etc, men när jag kom på det och läste under biverkningar är det ju ganska glasklart att det är från medlet 😔

Första frågan, finns det något för att ta bort klådan nu? Fungerar det att bada och shamponera såhär många dagar efteråt? Gör det gärna, men inte om det är i onödan för det är lite av ett projekt så jag har handen i gips. Finns det annars något annat att göra eller ge mot klåda?

Andra frågan, vad finns det för andra alternativ mot fästingar? Som inte är för starka eller giftigamed barn i familjen?
 
Vi har två mittelspitz som fungerar bra med Nexgard. Den ena hunden blev kortvarigt lite dålig i magen när vi provade Bravecto förra året, så i år har vi gått tillbaka till Nexgard. Det är en tuggtablett som veterinären skriver ut.
Till den äldre hunden använde vi i början spot-on, men vår yngre hund tycker om att bada, så då valde vi att byta.
 
Ger simparica tablett som funkar superbra, inte fått några biverkningar. Ger 1 gång i månaden. Veterinär skrev recept på 2 uttag så jag inte behöver ringa för nytt om det tar slut. Jag tror First vet kan skriva ut via videosamtal, om det skulle vara svårt att få tid till veterinär.
 
Jag har min bortgångna mammas hund hos mig just nu. Jag hade för mig att han alltid brukar ha fått frontline såhär under fästingperiod (men funderar nu på om det är hennes tidigare hund jag blandat ihop med). Jag satte på det för 3-4 dagar sedan och sen dess har hunden haft en jättejobbig klåda. Kopplade först inte ihop det med fästingmedlet utan funderade på om han ätit något nytt etc, men när jag kom på det och läste under biverkningar är det ju ganska glasklart att det är från medlet 😔

Första frågan, finns det något för att ta bort klådan nu? Fungerar det att bada och shamponera såhär många dagar efteråt? Gör det gärna, men inte om det är i onödan för det är lite av ett projekt så jag har handen i gips. Finns det annars något annat att göra eller ge mot klåda?

Andra frågan, vad finns det för andra alternativ mot fästingar? Som inte är för starka eller giftigamed barn i familjen?
Om man har barn tycker jag någon av de olika tabletterna är bäst, eftersom det inte riskerar att komma i kontakt med barnen.
Finns jättemånga olika, och det brukar gå bra att få recept från de olika onlineveterinärerna som finns. Oftast har de kampanj för fästingrecept så här på våren dessutom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp