Biverkningar av kopparspiral

sthu

Trådstartare
Jag har googlat symtom. Hittade en teori om att kopparspiral kan förklara i princip allt som är "fel" med mig. Men när jag läser mer pålitliga källor står det att de enda biverkningarna av just kopparspiral är ökad blödning och mensvärk.
Min fundering är nu, kan följande förklaras ä med långvarig användning av kopparspiral?
- Muskelvärk, ffa i nacke och ben
- Återkommande huvudvärk
- Svårt att gå ner i vikt
- Allergi
- Hudproblem
- B-vitaminbrist
- Depression

Är det alldeles för långsökt att tro att det kan vara pga kopparspiralen? Nästan alla symtom har kommit senaste fem, sex åren. Har haft kopparspiral i drygt åtta år.
 
Jag har googlat symtom. Hittade en teori om att kopparspiral kan förklara i princip allt som är "fel" med mig. Men när jag läser mer pålitliga källor står det att de enda biverkningarna av just kopparspiral är ökad blödning och mensvärk.
Min fundering är nu, kan följande förklaras ä med långvarig användning av kopparspiral?
- Muskelvärk, ffa i nacke och ben
- Återkommande huvudvärk
- Svårt att gå ner i vikt
- Allergi
- Hudproblem
- B-vitaminbrist
- Depression

Är det alldeles för långsökt att tro att det kan vara pga kopparspiralen? Nästan alla symtom har kommit senaste fem, sex åren. Har haft kopparspiral i drygt åtta år.
Jag hade kopparspiral i 5 åe utan minsta problem. Bytte spiral och blev sjuk... I ett år vandrade jag runt i vården, tog miljarder prover och även magnetröntgen på huvudet. Googlade och frågade på forum, men det här var 2012 och ingen pratade om kopparspiral. Utom EN. Hon kontaktade mig och frågade om jag hade kopparspiral. Efter vi pratat länge så tog jag upp saken med vården som i princip skrattade ut mig. Tog själv ut spiralen och sen började en långsam återgång till frisk. Det gick i skov. Min BM hjälpte mig skicka in biverkningsanmälan. Det var väl 5 från 2013, idag är det många fler men kallas "hysterisk internetsjuka".

Idag kommer jag inte riktigt ihåg alla symtom men hjärndimma, trötthet, värk och huvudvärk var det värsta. Om du söker på mig borde det finnas en Buke-tråd från typ 2012-2013.
 
@Madick Den låter ju onekligen som att det kan vara spiralen ändå då. Mina första fem år gick också bra, men när jag bytte kom alla möjliga symtom.
Kanske kan vara värt att byta till hormonspiral trots allt.
 
@Madick Den låter ju onekligen som att det kan vara spiralen ändå då. Mina första fem år gick också bra, men när jag bytte kom alla möjliga symtom.
Kanske kan vara värt att byta till hormonspiral trots allt.
Jag tålde inte hormonspiralen heller efter det här trots att det hann gå många år. Den läkaren övertalade mig med att ENDA biverkning en var försvunnen mens... Nja, inte enligt bipacksedeln direkt.
 
Jag tålde inte hormonspiralen heller efter det här trots att det hann gå många år. Den läkaren övertalade mig med att ENDA biverkning en var försvunnen mens... Nja, inte enligt bipacksedeln direkt.

Ja det har de sagt till mig med. Jag blir helt knäpp på vanliga p-piller, då kanske det inte funkar med hormonspiral heller?
 
Ja det har de sagt till mig med. Jag blir helt knäpp på vanliga p-piller, då kanske det inte funkar med hormonspiral heller?

Jag tål verkligen inte p-piller och hormonspiral hade likande effekter på mig om än mildare. 5 månader stod jag ut innan jag tog ut den. Blödde typ 5 dagar i veckan under denna tid dessutom. Både BM och läkare ansåg att det omöjligt kunde bero på hormonspiralen. Märkligt nog försvann alla symptom när jag tog ut den.

Har haft kopparspiral i drygt 5 år. Tror absolut dina problem kan bero på detta, jag känner framför allt igen huvudvärken. Jag kommer ta ut min kopparspiral inom 1.5 år och sterilisera mig istället.
 
Jag tål verkligen inte p-piller och hormonspiral hade likande effekter på mig om än mildare. 5 månader stod jag ut innan jag tog ut den. Blödde typ 5 dagar i veckan under denna tid dessutom. Både BM och läkare ansåg att det omöjligt kunde bero på hormonspiralen. Märkligt nog försvann alla symptom när jag tog ut den.

Har haft kopparspiral i drygt 5 år. Tror absolut dina problem kan bero på detta, jag känner framför allt igen huvudvärken. Jag kommer ta ut min kopparspiral inom 1.5 år och sterilisera mig istället.

Jag är inne på sterilisering. Vill ändå inte ha barn. Men sist jag tog upp det med BM blev hon helt hysterisk och ville skicka mig till psykolog och försäkrade mig om att det vore det värsta beslutet någonsin. Orkar inte gå igenom det igen..

Men vad mer för preventivmedel finns det? Hormon, koppar eller kondom.
 
Kompisen mådde skit dåligt av sig kopparspiral, hon hade nog nästan alla symptom du beskriver, men framförallt depression.
Hon tog ut den för ett tag sen och mår bättre utan den.

Jag skulle byta preventivmedel!
 
Kompisen mådde skit dåligt av sig kopparspiral, hon hade nog nästan alla symptom du beskriver, men framförallt depression.
Hon tog ut den för ett tag sen och mår bättre utan den.

Jag skulle byta preventivmedel!

Ja, det lutar åt det. Men vad sjutton ska jag byta till? Det var ju så bra de första åren med kopparspiral att jag inte brytt mig om att kolla efter nåt annat..
 
Kan man mäta eventuellt kopparöverskott på något sätt? Blodprov?
Håranalys möjligen. Men det behöver inte vara kopparrn i sig som ställer till det utan att det stör balansen med zink och i sin tur styr dessa östrogen och progesteron... Den för höga mängden koppar är bunden i organen så du kan få höjda halter när du slutar med det som ger dig ett överskott.
 
Jag är inne på sterilisering. Vill ändå inte ha barn. Men sist jag tog upp det med BM blev hon helt hysterisk och ville skicka mig till psykolog och försäkrade mig om att det vore det värsta beslutet någonsin. Orkar inte gå igenom det igen..

Men vad mer för preventivmedel finns det? Hormon, koppar eller kondom.

Jag är ganska övertygad om att man måste få ett möte med psykolog eller liknande om man är inom en viss ålder. Men ja jag förstår dig min BM hade typ samma reaktion när jag nämnde det vid efterkontrollen när spiralen sattes in. Jag har en unge, om jag eller sambon vill ha fler så kommer de ändå inte tillverkas i min kropp. Tänker inte genomlida 9 månaders smärtmaraton igen.

Min sambo vill inte sterilisera sig och jag kan förstå det. Det är ju jag som är 110% säker på att jag inte vill bli gravid igen.
 
Ja, det lutar åt det. Men vad sjutton ska jag byta till? Det var ju så bra de första åren med kopparspiral att jag inte brytt mig om att kolla efter nåt annat..
Jag har p-stav är jätte nöjd, först nu över 9år senare som den har börjat strula om min mens lite. Men för mig gör det inget, har minimalt med smärta och mindre mens. :)
 
Jag är ganska övertygad om att man måste få ett möte med psykolog eller liknande om man är inom en viss ålder. Men ja jag förstår dig min BM hade typ samma reaktion när jag nämnde det vid efterkontrollen när spiralen sattes in. Jag har en unge, om jag eller sambon vill ha fler så kommer de ändå inte tillverkas i min kropp. Tänker inte genomlida 9 månaders smärtmaraton igen.

Min sambo vill inte sterilisera sig och jag kan förstå det. Det är ju jag som är 110% säker på att jag inte vill bli gravid igen.

Jo, att man måste göra en ordentligt utredning är ju inte så konstigt. Men den här BM ville ha iväg mig till någon som skulle "tala mig till rätta" för självklart skulle jag ångra mig och vilja ha barn i framtiden.
Det är snart tio år sen och jag har fortfarande inte ändrat mig.
 
Jag har p-stav är jätte nöjd, först nu över 9år senare som den har börjat strula om min mens lite. Men för mig gör det inget, har minimalt med smärta och mindre mens. :)

Är skeptisk till hormoner. Med tanke på hur jag blev på p-piller vet jag inte om jag vågar chansa igen.
 
Ja, det vore inte fel. Men det vill han nog inte 🙄 Har visserligen inte frågat.
Gör det, han kanske också är säker på att han inte vill ha barn?
Var tillsammans med en man som valde att sterilisera sig, mest för sin egen skull såklart, men det påverkade att jag blev sjuk av hormoner och blev "förbjuden" att använda den typen av p-medwl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp