Biverkningar av preventivmedel?

Miljon

Trådstartare
Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller minipiller (tror de hon pratade om heter cerazette). Hormonspiral går bort då jag vill ha minsta möjliga antal undersökningar och liknande i underlivet, så kvar är alltså alternativen p-stav och minipiller.
Vid första tanken tycker jag att p-stav låter sjukt trevligt. Den sätts i och sitter sen där och gör sitt jobb i tre år. Inget mer med det! Men å andra sidan har man ju då biverkningarna att dras med också. Det är omständigare att plocka ut en stav än att sluta ta minipiller.

Biverkningarna jag läst om verkar vara i stort sett desamma. Oregelbunden, minskad, kortare eller längre mensblödning verkar vanligt med båda. Jag har förhoppningen att få kortare, mindre eller ännu hellre ingen alls, vilket tydligen händer inte allt för sällan enligt bm. Jag vill minnas att en kompis som hade p-stav inte hade mens på 2,5 år. BM berättade också att det är rätt vanligt att man de första 3-6 månaderna får blödningar lite hipp som happ. Vad har ni för erfarenheter av det, gällande både p-stav och minipiller? Ni som använder/använt något av det, ändrades er blödning, och isåfall, hur?

De andra biverkningarna, som ju är vanliga med alla preventivmedel så vitt jag vet, är viktökning och akne. Och det är verkligen mina två svagaste punkter i mitt utseende. Jag tycker att hela jag är rätt ful, men med en mångårig historik med ätstörningar är vikten ett känsligt ämne. Jag väger mig aldrig numera (backar alltid upp på vågen när det krävs inom sjukvård) och går enbart efter hur kläderna sitter. Fick fullkomligt panik och höll på att rasa ner i ätstörningsträsket igen häromåret när jag p.g.a. annan medicin gick upp i vikt. Så jag är verkligen skiträdd för viktökning!
Likaså akne, det har jag haft problem med sedan 12-årsåldern och äntligen börjar den vara under kontroll och jag kan gå utan smink en majoritet av månadens dagar. Om aknen kommer tillbaka i full kraft är jag rädd att jag skulle isolera mig ännu mer, då jag blir så äcklad av hur jag ser ut.

Jag menar, ja, jag fattar självklart att jag behöver jobba upp min självkänsla och inse att jag inte är en vidrig människa för att jag väger några kg mer eller har lite finnar. Men jag vill ändå veta HUR stora riskerna är, och HUR allvarliga biverkningar det är. Går man upp 2 kg? 20 kg? Får man någon enstaka finne eller blir hela ansiktet buckligt av akne?
Ni som fått dessa biverkningar, hur "illa" blev det för er?
Och gärna ni som INTE fått dessa biverkningar, berätta det! Jag vill höra solskenshistorier om det finns.

Några andra biverkningar ni haft eller har, som ni tycker är värda att nämnas?
Jag måste förstås ta beslutet själv kring vilket (om något) preventivmedel jag ska börja med, men lite input från andra är ju aldrig fel.
 
Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller minipiller (tror de hon pratade om heter cerazette). Hormonspiral går bort då jag vill ha minsta möjliga antal undersökningar och liknande i underlivet, så kvar är alltså alternativen p-stav och minipiller.
Vid första tanken tycker jag att p-stav låter sjukt trevligt. Den sätts i och sitter sen där och gör sitt jobb i tre år. Inget mer med det! Men å andra sidan har man ju då biverkningarna att dras med också. Det är omständigare att plocka ut en stav än att sluta ta minipiller.

Biverkningarna jag läst om verkar vara i stort sett desamma. Oregelbunden, minskad, kortare eller längre mensblödning verkar vanligt med båda. Jag har förhoppningen att få kortare, mindre eller ännu hellre ingen alls, vilket tydligen händer inte allt för sällan enligt bm. Jag vill minnas att en kompis som hade p-stav inte hade mens på 2,5 år. BM berättade också att det är rätt vanligt att man de första 3-6 månaderna får blödningar lite hipp som happ. Vad har ni för erfarenheter av det, gällande både p-stav och minipiller? Ni som använder/använt något av det, ändrades er blödning, och isåfall, hur?

De andra biverkningarna, som ju är vanliga med alla preventivmedel så vitt jag vet, är viktökning och akne. Och det är verkligen mina två svagaste punkter i mitt utseende. Jag tycker att hela jag är rätt ful, men med en mångårig historik med ätstörningar är vikten ett känsligt ämne. Jag väger mig aldrig numera (backar alltid upp på vågen när det krävs inom sjukvård) och går enbart efter hur kläderna sitter. Fick fullkomligt panik och höll på att rasa ner i ätstörningsträsket igen häromåret när jag p.g.a. annan medicin gick upp i vikt. Så jag är verkligen skiträdd för viktökning!
Likaså akne, det har jag haft problem med sedan 12-årsåldern och äntligen börjar den vara under kontroll och jag kan gå utan smink en majoritet av månadens dagar. Om aknen kommer tillbaka i full kraft är jag rädd att jag skulle isolera mig ännu mer, då jag blir så äcklad av hur jag ser ut.

Jag menar, ja, jag fattar självklart att jag behöver jobba upp min självkänsla och inse att jag inte är en vidrig människa för att jag väger några kg mer eller har lite finnar. Men jag vill ändå veta HUR stora riskerna är, och HUR allvarliga biverkningar det är. Går man upp 2 kg? 20 kg? Får man någon enstaka finne eller blir hela ansiktet buckligt av akne?
Ni som fått dessa biverkningar, hur "illa" blev det för er?
Och gärna ni som INTE fått dessa biverkningar, berätta det! Jag vill höra solskenshistorier om det finns.

Några andra biverkningar ni haft eller har, som ni tycker är värda att nämnas?
Jag måste förstås ta beslutet själv kring vilket (om något) preventivmedel jag ska börja med, men lite input från andra är ju aldrig fel.

Jag har ätit cerazettr i säkert 5-6 år. Slutade för att jag ville försöka undvika hormoner, men var i stort sett mensfri (skööönt), kom nån lite blödning per år kanske. Min viktuppgång berodde nog mer på att jag fick körkort och slutade cykla än pillrena och jag har varken mer eller mindre finnar med cerazette mot vad jag har utan :)
 
Om du är rädd för att gå upp i vikt ska du inte ha något hormonellt p-medel alls. Alla har viktuppgång som biverkning. Dels handlar det om vätska, men även att det påverkar hela kroppens hormonbalans. Båda genom att göra dig mer hungrig och genom att störa hormonsystemet. Vissa går upp mycket mer, men 5-2 kg är väldigt vanligt. Sen finns det såklart de som inte är hormonkänsliga öht och inte får biverkningar. Eller som jobbar stenhårt för att inte gå upp.

Det är samma typ av hormoner i alla dina alternativ. Sätt inte in stav innan du provat cerazette! Det är enkelt att sluta med piller som får dig att må dåligt, mycket mer besvärligt att operera ut en stav. Det borde din bm informerat dig om.

Min kompis har nyligen slutat med cerazette efter 3 år. Hela den tiden har hon varit vrålhungrig oavsett vad hon ätit och för att inte bli överviktig har hon fått gå omkring och känna sig utsvulten hela tiden. En vecka utan cerazette och det är som en ny värld säger hon. Nu kan hon äta en vanlig portion och faktisk känna sig mätt.

Trots att östrogen i dag har fått ett oförtjänt dåligt rykte av allt tjat om "östrogen-dominans" är det progesteronet man blir tjock dvs lägger på sig fett av. Östrogenet binder vätska. Progesteron har en vätskedrivande effekt, men för mycket ger istället ökad fettvävnad. Det som är viktigt är att de är i balans med varann, och när man enbart tillför progesteron är risken för biverkningar väldigt stor om man inte från naturen redan har för mycket östrogen.

Jag är tvungen att ta hormoner pga att min kropp slutat producera egna, så har testat olika kombinationer. Det är jättesvårt att replikera kroppens balans på konstgjord vis. Jag märker väldigt tydligt vad för mycket progesteron i förhållande till östrogen gör med kroppen, jag går direkt upp i vikt trots strikt diet och min migrän blir helt ohanterbar.
 
Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller minipiller (tror de hon pratade om heter cerazette). Hormonspiral går bort då jag vill ha minsta möjliga antal undersökningar och liknande i underlivet, så kvar är alltså alternativen p-stav och minipiller.
Vid första tanken tycker jag att p-stav låter sjukt trevligt. Den sätts i och sitter sen där och gör sitt jobb i tre år. Inget mer med det! Men å andra sidan har man ju då biverkningarna att dras med också. Det är omständigare att plocka ut en stav än att sluta ta minipiller.

Biverkningarna jag läst om verkar vara i stort sett desamma. Oregelbunden, minskad, kortare eller längre mensblödning verkar vanligt med båda. Jag har förhoppningen att få kortare, mindre eller ännu hellre ingen alls, vilket tydligen händer inte allt för sällan enligt bm. Jag vill minnas att en kompis som hade p-stav inte hade mens på 2,5 år. BM berättade också att det är rätt vanligt att man de första 3-6 månaderna får blödningar lite hipp som happ. Vad har ni för erfarenheter av det, gällande både p-stav och minipiller? Ni som använder/använt något av det, ändrades er blödning, och isåfall, hur?

De andra biverkningarna, som ju är vanliga med alla preventivmedel så vitt jag vet, är viktökning och akne. Och det är verkligen mina två svagaste punkter i mitt utseende. Jag tycker att hela jag är rätt ful, men med en mångårig historik med ätstörningar är vikten ett känsligt ämne. Jag väger mig aldrig numera (backar alltid upp på vågen när det krävs inom sjukvård) och går enbart efter hur kläderna sitter. Fick fullkomligt panik och höll på att rasa ner i ätstörningsträsket igen häromåret när jag p.g.a. annan medicin gick upp i vikt. Så jag är verkligen skiträdd för viktökning!
Likaså akne, det har jag haft problem med sedan 12-årsåldern och äntligen börjar den vara under kontroll och jag kan gå utan smink en majoritet av månadens dagar. Om aknen kommer tillbaka i full kraft är jag rädd att jag skulle isolera mig ännu mer, då jag blir så äcklad av hur jag ser ut.

Jag menar, ja, jag fattar självklart att jag behöver jobba upp min självkänsla och inse att jag inte är en vidrig människa för att jag väger några kg mer eller har lite finnar. Men jag vill ändå veta HUR stora riskerna är, och HUR allvarliga biverkningar det är. Går man upp 2 kg? 20 kg? Får man någon enstaka finne eller blir hela ansiktet buckligt av akne?
Ni som fått dessa biverkningar, hur "illa" blev det för er?
Och gärna ni som INTE fått dessa biverkningar, berätta det! Jag vill höra solskenshistorier om det finns.

Några andra biverkningar ni haft eller har, som ni tycker är värda att nämnas?
Jag måste förstås ta beslutet själv kring vilket (om något) preventivmedel jag ska börja med, men lite input från andra är ju aldrig fel.

Jag fick plocka ut staven efter mindre än 6 månader, pga extrema biverkningar. Då hade jag ändå ätit cerazette i över ett år innan.
 
Jag har haft p-stav under flera perioder, min mens kommer lite hipp som happ och är väldigt olika men i övrigt har jag inga biverkningar som jag märker av. Jag är väldigt nöjd med min p-stav och för mig är det enda alternativet annars sterilisering, piller glömmer jag bara bort. :o
 
Har ätit cerazette i 5 år ganska precis och har haft noll biverkningar, förutom att mensen upphört vilket jag inte klagar över direkt. Ingen viktökning, ingen sämre hudkvalitet, ingen minskad sexlust, inget har hänt med humöret.
 
Av de hormonpreparat jag har provat, en massa olika sorters p-piller, minipiller och stav, var det p-staven som fungerade bäst. Minipiller var helt vidriga biverkningar med blödningar hela tiden och absolut ingen sexlust alls. P-piller var inte heller något hit även om vissa sorter kunde fungera någon månad då och då. Jag är väldigt känslig för hormoner men den enda biverkning jag egentligen fick av p-stav var att den förstärkte biverkningen av en annan medicin jag tog då som gav yrsel och det var också därför jag tillslut tog ut den. Då hade jag haft p-stav i totalt fem år varav drygt fyra år var helt blödningsfria. Första månaderna när den satts in var det lite småblödningar och sista månaderna hade jag vanlig mens.
Viktmässigt påverkades jag inte alls men 3-5 kg får man nog räkna med om man inte har haft hormonpreparat innan.
Att sätta in och ta ut en p-stav är en baggis. Se till att göra det hos gyn om du ska sätta in en så får du riktig bedövning och inte bara emlaplåster som verkar vanligt på ungdomsmottagningar. Det tog gyn 3 sekunder att ta ut staven så det var verkligen inga problem alls.
 
Har också provat cerazette, katastrof för min kropp, små blödningar konstant, enorma röda finnar på en enbart halsen O_o och slemhinnorna i de nedre regionerna torkade ut totalt. Kunde inte ha sex alls och tillslut var det obehagligt där nere ständigt vad jag än gjorde.
Så de var inget för mig!

Hoppas TS hittar något som funkar bra!
 
Jag har ätit Cerazette i sisådär tio år (med undantag för cirka ett år då jag skulle bli gravid och sedan var gravid). Hade första månaderna slumpartade blödningar men sen dess blödningsfri. Ingen viktuppgång, acne eller andra biverkningar. Helt enkelt väldigt nöjd.

Rent generellt är jag inte alls hormonellt känslig. Inget problem med PMS eller humör under graviditet eller liknande.
 
Har ätit Cerazette i 10 år nu och jag har inga biverkningar alls. Mensen upphörde och nu blöder jag bara lite om jag glömmer ta pillret flera dagar i rad.
 
Har haft p-stav. Första 3-4 månaderna gav den mig blödningar rätt tätt. Därefter fick jag en minimal blödning varje kvartal (trosskydd i tre dagar ungefär). Det höll sig i knappt två år, sen fick jag blödningar varannan vecka (som vanlig mens så det blev rätt tradigt) och jag valde att ta ut den efter ett par månader på detta vis. Den skulle hålla i tre år och jag hade min i 2,5 år.

Bytte sen till minipiller. Fungerade ypperligt, ingen mens alls - så länge jag tog dem samma tid varje dygn. Missade jag med mer än 2 timmar fick jag blödningar. Så det var till att ha alarm på mobilen.

Så fort vi lyckas bli föräldrar kommer jag nog sätta in hormonspiral, för att slippa minnas att ta tablett.
 
Min kropp gillar jämn tillförsel av hormoner så jag skulle välja stav framför piller (uppehållsveckan för mig är 6 dagar med migrän).

Hade p-spruta i massor av år och det fungerade fint.
 
Jag har ätit cerazette och novalette(?) i 3 resp 1 år. Det har inte funkat alls. Jag mådde piss, deprimerad, viktuppgång ca 15 kg totalt, finnar, humörsvängningar from hell. Mensen har vart otroligt konstig, ibland 1 ggr i månaden och sen hoppar den över 5 månader osv.

Har nu varit helt utan p-medel i 2 år nu. Kanske inget att rekomendera men för mig funkar det. Jag mår bra, vikten ligger normalt nu och humörsvängningarna är bättre.
Har fast partner kan jag tilllägga.
 
Jag äter p-piller helt utan biverkningar. Eller jo, en biverkning är att jag inte får någon mens alls. Jag har inte haft mens på närmare 10 år nu. Hur skönt som helst. Jag mår jättebra på mina p-piller, är alltid jämn i humöret, har ingen pms, ingen mens som stör utan jag är alltid fri att göra vad jag vill, går inte upp i vikt av dem heller, jag var precis lika fet innan p-pillertiden som jag är nu.

För mig är det bara positivt att äta p-piller. Kommer aldrig sluta.
 
Hade p-stav i tre omgångar av treårs-versionen, främst p.g.a. kraftig mensvärk.
Första staven tog bort all mensvärk och jag hade några droppar blod en till två dagar.

Andra staven hade jag svag mensvärk första mensdagen och en mildare blödning (blödde väldigt mycket förut) 4-5 dagar första två åren, sen fick jag kraftigare blödningar igen under mensen.

Tredje staven hade jag i drygt ett år, tror jag, kanske längre. Nu hade jag kraftig mensvärk första dagen/dagarna och mensen började på 7 dagar till att bli 6 dagar, pausa en dag eller två för att återkomma 6 dagar till.
Var på UL och kollades upp, ansågs bara ha fått en väldigt tunn hinna som började om att blöda. "Du ska ju inte ha mens nu." sa en förvånad läkare. No shit, tänkte jag. Det var ju därför jag var där.

När jag fick min första 6+6+6 dagars mens med tillhörande mensvärk varje gång så rykte den.
Då hade de skrivit in att man kunde få fler/längre blödningar på biverkningar, stod inget om det när jag började med stav.
Samma sorts stav, samma hormonmängd. Men men.

De två första stavarna fungerade super för mig, så blev ganska sur när den tredje började tjorva så ofantligt. Får se vad jag ska testa på när graviditeten är över.
 
Haft p-stav i över tio år, funkat perfekt för mig!
Ingen mens, ingen minskad sexlust, mått jättebra.
Har gått upp i vikt men det beror helt på vad jag äter.
 
Att sätta in och ta ut en p-stav är en baggis. Se till att göra det hos gyn om du ska sätta in en så får du riktig bedövning och inte bara emlaplåster som verkar vanligt på ungdomsmottagningar. Det tog gyn 3 sekunder att ta ut staven så det var verkligen inga problem alls.

Lyllos dig - min ena dotter har en p-stav som hon försökt att ta ut tre gånger innan de gav upp och hon fick göra en operation under narkos. Den hade vandrat iväg en liten bit och inte ens med UL och tydliga markeringar gick det att ta ut den.
 
Jag har p-stav sedan... 14 år. Tiden går. Jag har gått upp en del i vikt, men det mesta bör bero på att jag äter mer och rör mig mindre. Acne har varken blivit bättre eller sämre.
Jag har en del blödningstrassel. Ingen regelrätt mens, men får blodiga flytningar av och till. Nästan oavbrutet första två åren (lite irriterande, men det räckte med trosskydd). Fick sedan rådet att testa ta en karta p-piller och få en riktig mens för att hjälpa den alldeles för tunna slemhinnan på traven. Funkade. Efter lite experimenterande så äter jag nu en halv karta kombinerade p-piller när jag börjar småblöda, dvs ca 3 ggr/år. Blödningen upphör, men slemhinnan blir inte så tjock att jag får mens.
Trivs alldeles ypperligt med min stav och tänker behålla den typen av preventivmedel tills jag inte längre behöver något.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag började med minipiller, Azalia, när mensen kom igång efter Marodören för ca 6 veckor sedan och jag mår så skrutt. Huvudvärk...
Svar
4
· Visningar
523
Senast: bumpo
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 378
Senast: zassoo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 498
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 505
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp