Biverkningar av preventivmedel?

Lyllos dig - min ena dotter har en p-stav som hon försökt att ta ut tre gånger innan de gav upp och hon fick göra en operation under narkos. Den hade vandrat iväg en liten bit och inte ens med UL och tydliga markeringar gick det att ta ut den.

:eek: Ja jag hade nog tur. Min blev såpass inkapslad att bm inte vågade utan skickade mig till gyn. Det tog som sagt 3 sekunder för henne att få ut den.
 
Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller minipiller (tror de hon pratade om heter cerazette). Hormonspiral går bort då jag vill ha minsta möjliga antal undersökningar och liknande i underlivet, så kvar är alltså alternativen p-stav och minipiller.
Vid första tanken tycker jag att p-stav låter sjukt trevligt. Den sätts i och sitter sen där och gör sitt jobb i tre år. Inget mer med det! Men å andra sidan har man ju då biverkningarna att dras med också. Det är omständigare att plocka ut en stav än att sluta ta minipiller.

Biverkningarna jag läst om verkar vara i stort sett desamma. Oregelbunden, minskad, kortare eller längre mensblödning verkar vanligt med båda. Jag har förhoppningen att få kortare, mindre eller ännu hellre ingen alls, vilket tydligen händer inte allt för sällan enligt bm. Jag vill minnas att en kompis som hade p-stav inte hade mens på 2,5 år. BM berättade också att det är rätt vanligt att man de första 3-6 månaderna får blödningar lite hipp som happ. Vad har ni för erfarenheter av det, gällande både p-stav och minipiller? Ni som använder/använt något av det, ändrades er blödning, och isåfall, hur?

De andra biverkningarna, som ju är vanliga med alla preventivmedel så vitt jag vet, är viktökning och akne. Och det är verkligen mina två svagaste punkter i mitt utseende. Jag tycker att hela jag är rätt ful, men med en mångårig historik med ätstörningar är vikten ett känsligt ämne. Jag väger mig aldrig numera (backar alltid upp på vågen när det krävs inom sjukvård) och går enbart efter hur kläderna sitter. Fick fullkomligt panik och höll på att rasa ner i ätstörningsträsket igen häromåret när jag p.g.a. annan medicin gick upp i vikt. Så jag är verkligen skiträdd för viktökning!
Likaså akne, det har jag haft problem med sedan 12-årsåldern och äntligen börjar den vara under kontroll och jag kan gå utan smink en majoritet av månadens dagar. Om aknen kommer tillbaka i full kraft är jag rädd att jag skulle isolera mig ännu mer, då jag blir så äcklad av hur jag ser ut.

Jag menar, ja, jag fattar självklart att jag behöver jobba upp min självkänsla och inse att jag inte är en vidrig människa för att jag väger några kg mer eller har lite finnar. Men jag vill ändå veta HUR stora riskerna är, och HUR allvarliga biverkningar det är. Går man upp 2 kg? 20 kg? Får man någon enstaka finne eller blir hela ansiktet buckligt av akne?
Ni som fått dessa biverkningar, hur "illa" blev det för er?
Och gärna ni som INTE fått dessa biverkningar, berätta det! Jag vill höra solskenshistorier om det finns.

Några andra biverkningar ni haft eller har, som ni tycker är värda att nämnas?
Jag måste förstås ta beslutet själv kring vilket (om något) preventivmedel jag ska börja med, men lite input från andra är ju aldrig fel.

Ätit cerazette i 11 år utan problem. Inga biverkningar och ingen mens! :love:

Jo just det, ingen mens = galet kåt HELA månaden istället för ledsen, har ont och sur under mensveckan! :o:D
 
Senast ändrad:
Jag har ätit cerazette i över 10 år, började pga att jag inte fungerande vid mens och fick önskat resultat. Mensen försvann de första åren och har gjort i omgångar sen dess också. Däremellan har jag fått lite oregelbundna, små blödningar (för det mesta nivån att det räcker med en eller två tamponger i ministorlek per dygn, resterande tid kan jag gå utan), så de perioder det kommer oregelbundet kan jag leva med.

Ingen viktuppgång, vägt så lite som 45 kg under den perioden (till 158 cm) och som mest har det väl varit 52-53 kg. Ingen minskad sexlust, inga hudproblem eller andra negativa biverkningar (vad jag vet, började som 16-åring så allt kanske man inte har full koll på).

Men det är ju otroligt individuellt hur det fungerar, så man måste ju testa själv för att veta hur det fungerar, då det egentligen inte säger ett dugg att höra andras upplevelse i såna här lägen, mer än möjligtvis statistik.
 
Har du funderat på P-spruta? För mig funkade inte mini-piller alls, blödde i princip hela tiden. Vanliga P-piller funkade bra, men det fick jag inte äta p g a blodtrycket. Utan hormoner får jag sån mens-värk, att jag bara ligger och skakar och spyr. Små-blöder lite med P-sprutan, annars funkar det perfekt! Inte minsta lilla mensvärk!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag började med minipiller, Azalia, när mensen kom igång efter Marodören för ca 6 veckor sedan och jag mår så skrutt. Huvudvärk...
Svar
4
· Visningar
520
Senast: bumpo
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 365
Senast: zassoo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 442
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp