Biverkningar av vaccinationer

Shpongle

Trådstartare
Ni med barn som fått kraftiga biverkningar av vaccinationer hur har ni gjort med fortsatta vaccinationer? Vilka biverkningar har era barn fått?

Nu börjar det närmar det för 18 månaders vaccinationen, MPR vaccinet för oss. Men är så kluven på om jag ska skjuta på det eller inte. Min son har blivit så dålig av tidigare vaccinationer med 40 graders feber, spyr och väldigt allmänpåverkat, ligger mest och gnyr. 40 graders febern håller i sig i 2-3 dagar och sedan börjar den trappa ner i ett par dagar.
Är orolig inför MPR vaccinationen och funderar på om man ska skjuta upp den ett tag.

Hur har ni andra gjort?
 
Skulle inte skjuta på det nej. Inte alls säkert att barnet reagerar liknande på MPR heller, det är ju ett helt annat vaccin med andra smittämnen.
Visst är det ett annat vaccin, MPR är ett levande vaccin vilket brukar ge biverkningar oftare. Där av min oro. Därför vill jag höra med andra föräldrar där barn har haft kraftiga reaktioner vid tidigare vaccinationer och hur deras barn har reagerat på MPR.
 
Mitt barn reagerade starkt på TBE-vaccinet första gången och jag var livrädd när han skulle få nästa dos men då fick han ingen reaktion alls :)
Troligen hade han någon infektion i kroppen första gången, men läskigt var det!
Det är så otäckt när dom blir så dåliga :heart
Mitt barn har reagerat vid alla vaccinationer, 3 månader, 5 månader och 12 månader.. så här tror jag inte det berott på en infektion i kroppen.
 
Vad tänker du ska bli bättre av att skjuta upp vaccinationen? Har du diskuterat det med BVC?

Barn får ofta feber efter vaccinationer (vuxna med för den delen om de får vaccin som kan ge sådana reaktioner) och förr sas det att då hade vaccinationen tagit ordentligt. Om det finns någon sanning i det eller om det sas för att trösta låter jag vara osagt. Jag hade precis som @Imogen varit mer orolig för sjukdomarna barnet kan få om hen inte vaccineras än en reaktion på vaccinationen.
 
Har ni pratat något med BVC om reaktionerna? Har de någon idé om varför han reagerat som han gjort? Tänker också allergi som nämndes ovan.

Men jag hade inte skjutit upp det. Hade varit mer orolig för hur mitt barn skulle reagera på själva sjukdomarna.
Hade absolut inte väntat. Mer rädd för sjukdomarna än reaktion på vaccin. Mina barn har båda reagerat med mkt feber på de flesta vaccinationer, lite jobbigt, inte farligt!!!
 
Hade absolut inte väntat. Mer rädd för sjukdomarna än reaktion på vaccin. Mina barn har båda reagerat med mkt feber på de flesta vaccinationer, lite jobbigt, inte farligt!!!

Lägger till, jag bad bvc ta en spruta åt gången och så kom jag tillbaka några veckor senare för andra sprutan med mitt äldsta barn för vaccinationerna vid 5 mån och 12 mån. Då reagerade han mindre. Men när man får mässling etc kanske det bara är en spruta? Dåligt minne...
 
Lägger till, jag bad bvc ta en spruta åt gången och så kom jag tillbaka några veckor senare för andra sprutan med mitt äldsta barn för vaccinationerna vid 5 mån och 12 mån. Då reagerade han mindre. Men när man får mässling etc kanske det bara är en spruta? Dåligt minne...
Ja MPR är bara en spruta. Nästa i ettan, så vår bvc-sköterska till mig igår när sonen fick den.
 
Ni med barn som fått kraftiga biverkningar av vaccinationer hur har ni gjort med fortsatta vaccinationer? Vilka biverkningar har era barn fått?

Nu börjar det närmar det för 18 månaders vaccinationen, MPR vaccinet för oss. Men är så kluven på om jag ska skjuta på det eller inte. Min son har blivit så dålig av tidigare vaccinationer med 40 graders feber, spyr och väldigt allmänpåverkat, ligger mest och gnyr. 40 graders febern håller i sig i 2-3 dagar och sedan börjar den trappa ner i ett par dagar.
Är orolig inför MPR vaccinationen och funderar på om man ska skjuta upp den ett tag.

Hur har ni andra gjort?

Jag hade köpt hem alvedon sup och vaccinerat. Bäddat färdigt med plastad frotté och haft kalendern fri dagen/dagarna efteråt. Här var det också kräkfest hela natten och 40 gradera feber efter förra vaccineringen, men det går över.
 
Min äldsta blev sjuk. Feber efter de första vaccinationerna och fick feber och prickar efter första mpr vid 18 månader. Han fick dock ingen reaktion alls när han fick andra i ettan.
 
Min bror fick en kraftig reaktion på sin första MPR-vaccination med mycket hög feber, men har aldrig fått några reaktioner av andra vacciner. Man vet inte, helt enkelt, på vilken (om någon) vaccination det blir en reaktion.

Och som flera här sagt - ingenting blir bättre av att vänta, och jag hade varit mycket oroligare för att ha ett ovaccinerat barn och t.ex. riskera mässlingen (som är en mycket allvarlig sjukdom)!
 
Jag tackar för att ni delar med er av era tankar.
Vill förtydliga att jag inte är emot vaccin!

Tanken på att skjuta lite på vaccinationen är för att han hinner bli lite äldre och då kanske tacklar biverkningarna bättre.

Jag har pratat med Bvc men blev direkt inte klokare. Fick mest till svar att hon förstod att det kändes jobbigt när man har barn som reagerar kraftigt. Hon sa att det är okej att skjuta på det, att det är fler föräldrar som gör det. Dock rådde hon till att ta vaccinet om vi tänkte åka utomlands då det inte är lika högt vaccinationsantal som i Sverige där över 90% vaccinerar sig mot MPR.

Såg att några hade frågat om allergi? Ingen allergi som vi vet om. Tänkte ni på ägg?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Är det någon här som har barn som äter medicinen montelukast? Min son har ätit den två somrar utan problem, och nu skulle vi börja med...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Modest
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp