Bukefalos 28 år!

Biverkningar, avbryta medicinering?

Indiv

Trådstartare
Om hunden får medicin (i detta fall rimadyl mot diffus hälta) och efter några dagar visar rejäla biverkningar (diarre och tarmblödning, skiter rent blod vid ett tillfälle), plockar ni bort medicinen omedelbart eller fortsätter medicinering de resterande dagarna (i vårt fall 4 dagar till, hältan är borta).

Jag har plockat bort den nu, men har jag gjort fel?
(Veterinären svarar inte idag, söndag, så måste avvakta med att ringa tills imorgon)
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

Jag hade nog avbrutit o bett om annan medicin i morgon, en del hundar fungerar bättre på Metacam.

mvh
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

tack!
är det något annat jag kan göra under dage för att få magen i balans? Får han äta? Bara dricka?
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

Svält om det går, annars skonkost, överkokt ris, med dubbel mängd vatten, vit kokt fisk.
Acidofyllus helst i pulverform om hunden är laktosintollerant.

Se till att hunden får vätska, om den inte får annan näring så se till att vätskan innehåller ca 0,9 mg Natrium Clorid (salt)/ ml, samt lite honung eller druvsocker, honung är bäst.

Har du medicinskt kol hemma så ge det, har du Losec/Omeprazol hemma så kan du ge det oxå.
(Det är vad jag skulle ha gjort ).

Är du osäker så ring något större djursjukhus, Blå Stjärnan, Strömsholm eller Ulltuna, t ex, de ger kostnadsfri rådgivning.
Annars finns Agrias jour vet, tror det kostar 25 kr/samtal.

Vi håller tummar o tassar!;)
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

tackar igen!
Får ringa blå stjärnan sen om det inte blir bättre, nu ser han ut att vilja kräkas också (slickar sig om munnen och ser bedrövligt ut, känner igen ansiktsuttrycket). Han drack lite vatten iofs, ska låta honom vila och sen prova dina tipps.
Tackar för bukefolket! :D
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

Jag har för inte så många månader sedan varit i just detta läget. Det kom blod när han bajsade, då gick han på metacam. Jag ringde närmsta djursjukhus som sa till mig att skippa metacamet.

Sedan skulle avvakta, blev hans allmäntillstånd sämre så skulle jag höra av mig igen. Han skulle inte få någon mat samma dag och sedan succesivt inför mat igen, och maten skulle vara bra för magen.

Efter några dagar försvann blodet iaf.
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

Jag skulle utan tvekan satt ut den. Och i de fall där jag åkt på magtarmstörningar som biverkning med NSAID har det - både på hund och häst - blivit veterinärorder på att omedelbart sätta ut det. Ibland har man bytt till ngt annat, ibland låtit det vara omedeicinerat, beroende på vad som behandlas.

Skulle ge skonkost första dygnet bara majsvälling, sen när magen stabiliserats lite så ris och torsk), och som någon annan sa, gärna omeprazol. Och zoolac, men är ju svårt för dig m du inte råkar ha det hemma. Men majsvälling kan du ju få tag i på närmsta affär, och även ris & torsk.
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

Du har gjort helt rätt! Delesta veterinärer som skriver ut NSAID (rimadyl/metacam) informerar om risken för magtarmstörningar och säger till att medicineringen ska sättas ut vid minsta tecken.

Svält 24 timmar och sedan överkokt ris och kokt vitfisk 2/3 ris, 1/3 fisk små portioner (teskedar-matskedar beroende på hunds storlek) flera ggr under dagen och sedan långsam ökning, inblandning vanlig mat först när vovve är stabil i magen på ganska stora portioner ris/fisk.

Lycka till!
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

tack för alla svar!
han är fortfarande dålig i magen, nu kommer det bara blod. Han vägrar både äta och dricka. Ska laga ris till honom imorgon och försöker få i honom vätska.
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

tack för alla svar!
han är fortfarande dålig i magen, nu kommer det bara blod. Han vägrar både äta och dricka. Ska laga ris till honom imorgon och försöker få i honom vätska.

Är det bara blod så hade jag ringt veterinären direkt för bedömning om hunden behöver till veterinären eller inte.
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

det är bara några droppar som kommer nu, mest vätska men som sagt blodigt, inget som ser ut som bajs alls... :(
men han är äcklig pigg nu, inte som i morse då han bara låg o darrade...
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

Dricker han inte ens om du provar välling? Isf veterinär.

När min herre fick blodiga diarrer och varken åt eller drack hamnade han tre dygn på djursjukhuset. Då åkte jag efter ½ dygn. Han hade under natten haft diarre i hela huset, på morgonen upptäckte jag det. Kom då diarre, sen efetr nån timme blodblandad diarre, han åt inte och drack inte.

Stuvade in honom i bilen, ringde kliniken på vägen. De tyckte 'ingen fara med lite blod, svält 24 h, du beh inte komma in'. Jag tyckte att det gör jag ändå.

Vid ankomst till klinik var han fortfarande ganska pigg, men då var det rent blod. Började bli uttorkad med, och när han i undersökningsrummet tryckte ur sig bara blod ändrades tonläget och han las in omedelbart, och det togs bukröntgen och blodprov osv. Låg sen på dropp och de gjorde en massa undersökningar, utan att hitta anledningen, men också utan att få hejt på diarren. Tror de tillslut hade fem olika mediciner insatta. När han kom hem stod han kvar på tre av dem - flagyl, baytril och andapsin, och han kom hem med kanylen kvar, då de eg velat ha honom kvar längre man han hade grav separationsångest och de ansåg det var bättre han fick komma hem, med order om att blixtsnabbt ta in honom vid minsta försämring, och om det blev allvarlig försämring ta honom raka spåret till närmsta veterinär som kunde medicinera direkt i kanylen inför fortsatt färd mot djursjukhuset.

Tack och lov blev det atsigt bättre hemma, han klarade livhanken och det kom *peppar peppar* aldrig tillbaka. De kom aldrig fram till någon diagnos men på sannolikshetsbasis sattes den till någon sorts akut tarminflammation som jag inte kommer ihåg vad den hette.
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

fy vilken otur ni verkar haft..
var på en längre koppel-promenad trots vilo-order, för att han hade total damp här hemma, skuttade och hoppade och for som en dåre, trots diarren (som bara hände ute, han höll sig förvånandsvärt hela natten, men imorse så flåsade han så mycket höll han sig :( ). och nu åt han torrfoder (frivilligt, det händer inte ens när han är "frisk"), och drack. Ingen diarre denna gång, inget blod.
Avvaktar vidare till kvällen. Hållt tummarna! vill inte åka in akut med stackarn...
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

Åh, det var min förra herre - greyhounden, inte Utter.

Skönt det håller på och vänder vad det verkar, håller tummarna det fortsätter gå åt rätt håll!
 
Sv: Biverkningar, avbryta medicinering?

Wid en så allwarlig biwerkning har ni gjort helt rätt som plockat bort medicinen. Om hunden är allmänpåwerkad bör ni kontakta jourweterinär.
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 720
Senast: Murphy
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 774
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Urigurien
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 683
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp