Björn på vift

Sleepy

Trådstartare
Tycker mig ofta läsa nyheter om en björn, älg, varg etc som kommit på villovägar in i ett samhälle eller på annat vis nära människan. Det rings polis och jägare och djuret skjuts. Alltid. Varför inte en bedövningspil och förflytta djuret till lämpligt ställe? Kan inte minnas någon gång att jag läst att det hänt. Hur ser reglerna ut kring det här? Kan de inte skicka ut en veterinär, biolog eller annan yrkeskår? Det stör mig.
 
Varför inte en bedövningspil och förflytta djuret till lämpligt ställe? Kan inte minnas någon gång att jag läst att det hänt.

Gjordes ett flertal gånger med vargtiken "Ylva", varje gång vandrade hon tillbaka till sitt revir i renbetesland. Notan för samhället; flera miljoner och nyttan? Noll och ingen.

Sen är det så att djur som rör sig i samhällen har tappat sin naturliga rädsla för människor och såna djur är farligare än de artfränder som bor i skogen. Alltså skjuts de bort i enlighet med vad som gäller för skyddsjakt istället för att lokaliseras om.
 
Gjordes ett flertal gånger med vargtiken "Ylva", varje gång vandrade hon tillbaka till sitt revir i renbetesland. Notan för samhället; flera miljoner och nyttan? Noll och ingen.

Sen är det så att djur som rör sig i samhällen har tappat sin naturliga rädsla för människor och såna djur är farligare än de artfränder som bor i skogen. Alltså skjuts de bort i enlighet med vad som gäller för skyddsjakt istället för att lokaliseras om.
Ylva har jag missat. Synd att det inte fungerade då.
 
Tycker mig ofta läsa nyheter om en björn, älg, varg etc som kommit på villovägar in i ett samhälle eller på annat vis nära människan. Det rings polis och jägare och djuret skjuts. Alltid. Varför inte en bedövningspil och förflytta djuret till lämpligt ställe? Kan inte minnas någon gång att jag läst att det hänt. Hur ser reglerna ut kring det här? Kan de inte skicka ut en veterinär, biolog eller annan yrkeskår? Det stör mig.
Ofta är det fråga om en akut situation. Då behöver man skjuta för att det kan innebära fara för människor i omgivningen och/eller för att skona djuret från stressen.
Är det djur som tappat respekten och blivit hemtama i mänskliga miljöer så behövs skyddsjakt för att hindra farliga situationer att uppstå.
 
Ofta är det fråga om en akut situation. Då behöver man skjuta för att det kan innebära fara för människor i omgivningen och/eller för att skona djuret från stressen.
Är det djur som tappat respekten och blivit hemtama i mänskliga miljöer så behövs skyddsjakt för att hindra farliga situationer att uppstå.
Visst kan det behövas en snabb insats; men det går ju att söva snabbt också. Sen kan jag tänka mig att vissa individer kan förirra sig in i samhällen för att de är unga eller vilsna; men beslutet verkar så lätt att ta att de ska skjutas.
 

Björn avlivad i Dorotea – lyckades inte skrämma bort den​

En björn har avlivats i Dorotea kommun, skriver polisen på sin hemsida.

Anledningen är att den vistats i närheten av en bostad under en tid.

Det ska ha gjorts flera försök att skrämma bort björnen, utan resultat.

Trots alla åtgärder har björnen återvänt och därför fattades beslut om att den skulle avlivas, då rädsla fanns för att den kunde vara farlig.


Inte så roligt att bo där....
Så, helt rätt att skjuta närgångna rovdjur!

* Jenny *
 
Visst kan det behövas en snabb insats; men det går ju att söva snabbt också. Sen kan jag tänka mig att vissa individer kan förirra sig in i samhällen för att de är unga eller vilsna; men beslutet verkar så lätt att ta att de ska skjutas.
Skulle tro det är rätt få som har kompetensen att söva älg/björn/etc. och inte något man kan få fram folk till sådär bums?
 

Björn avlivad i Dorotea – lyckades inte skrämma bort den​

En björn har avlivats i Dorotea kommun, skriver polisen på sin hemsida.

Anledningen är att den vistats i närheten av en bostad under en tid.

Det ska ha gjorts flera försök att skrämma bort björnen, utan resultat.

Trots alla åtgärder har björnen återvänt och därför fattades beslut om att den skulle avlivas, då rädsla fanns för att den kunde vara farlig.


Inte så roligt att bo där....
Så, helt rätt att skjuta närgångna rovdjur!

* Jenny *
Läste om den. Där gjorde de ju iaf ett seriöst försök innan den sköts.
 
Skulle tro det är rätt få som har kompetensen att söva älg/björn/etc. och inte något man kan få fram folk till sådär bums?
Det skulle ju gå att lösa inför framtida behov, om det vore så att det sågs som ett alternativ lite oftare. Söva och flytta.
 
Det skulle ju gå att lösa inför framtida behov, om det vore så att det sågs som ett alternativ lite oftare. Söva och flytta.
Det är en kostnadsfråga och när vi dessutom har licensjakt på björn är det tveksamt om det är rimligt att lägga så mycket pengar på ett djur som lika gärna sedan kan skjutas på licens. Jag ser hellre en ökad skyddsjakt än licensjakt för jag tror den gör mer nytta i att ta bort de djur som orsakar mest problem.
 
Tycker mig ofta läsa nyheter om en björn, älg, varg etc som kommit på villovägar in i ett samhälle eller på annat vis nära människan. Det rings polis och jägare och djuret skjuts. Alltid. Varför inte en bedövningspil och förflytta djuret till lämpligt ställe? Kan inte minnas någon gång att jag läst att det hänt. Hur ser reglerna ut kring det här? Kan de inte skicka ut en veterinär, biolog eller annan yrkeskår? Det stör mig.
Har bara erfarenhet av att jaga bort älg. Hur många älgar jag har varit med om att jaga bort från villaområde eller från påfart och motorväg har jag ingen aning om men det skrivs det aldrig om.
Den enda älgen som jag varit med om som varit om och om i villaområde som blev skjuten var det mycket prat om på både SVT, p4 och lokala tidningar. Kon skickade 2 till akuten innan det blev skotttillfälle.

Ingen, absolut ingen vill skjuta i ett samhälle men en älgstudsade. Får kalla kårar av bara tanken på det.
 
Många äter björn. I en rekoring nära mig så finns det en producent som ibland säljer björnkött som de varit iväg och jagat.

Björn är ju statens vilt och vid skyddsjakt brukar det nog förstöras tror jag. Vid licensjakt däremot tas normalt både kött och skinn tillvara.
Trodde verkligen inte att man kunde äta björn, tänkte att de står för högt upp i näringskedjan. Men samtidigt äter de väl mest bär och grejs kanske.

Lärde mig något nytt iaf. 🙂
 
Björn är ju statens vilt och vid skyddsjakt brukar det nog förstöras tror jag. Vid licensjakt däremot tas normalt både kött och skinn tillvara.
Dålig koll på Björn då det inte finns någon här dock så är även älg statens vilt och inte förstörs den för att den skjuts utanför licensjakten.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 499
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp