Björn på vift

Av ohejdad vana kollade jag upp vad som gäller för älg och björn:

33 § Vilt av arterna björn, varg, järv, lo, myskoxe, fjällräv, utter, valar, fiskgjuse, bivråk, tornuggla, hökuggla, berguv, fjälluggla, lappuggla, slaguggla, rördrom, lunnefågel, salskrake, svarthalsad dopping, skärfläcka, gråspett, vitryggig hackspett, mellanspett, kungsfiskare, blåkråka, härfågel, sommargylling, fjällgås, skräntärna, svarttärna, storkar, örnar, glador, falkar och kärrhökar som omhändertas, påträffas dött eller dödas när sådant djur är fredat, tillfaller staten.

Älg eller hjort som påträffas död eller dödas när sådant djur är fredat tillfaller staten med de undantag som följer av 34 §.
Vidare gäller att älg för vilken det betalas avgift enligt 52 c § får behållas av jakträttshavaren. Förordning (1998:1000).

34 § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om eftersök av annat statens vilt än sådant som har varit inblandat i en sammanstötning med ett motorfordon eller med ett spårbundet fordon och om tillvaratagande av sådant vilt som tillfaller staten och som har skadats eller dödats av annan orsak än påskjutning under legal jakt.

Om en älg eller hjort har skadats av någon annan orsak än påskjutning och till följd av detta dött eller avlivats under fredningstid, får djuret behållas av jakträttshavaren, om denne har hjälpt till med att vid behov spåra och avliva djuret eller ta hand om det.

Inom ett viltvårdsområde där jakt efter älg eller hjort sker gemensamt får dock viltvårdsområdesföreningen behålla sådant vilt på villkor som anges i andra stycket.

Andra och tredje styckena gäller även i fråga om älg eller hjort som under fredningstid har avlivats eller fångats enligt 30 eller 40 §. Förordning (2012:154).
 
Gjordes ett flertal gånger med vargtiken "Ylva", varje gång vandrade hon tillbaka till sitt revir i renbetesland. Notan för samhället; flera miljoner och nyttan? Noll och ingen.

Sen är det så att djur som rör sig i samhällen har tappat sin naturliga rädsla för människor och såna djur är farligare än de artfränder som bor i skogen. Alltså skjuts de bort i enlighet med vad som gäller för skyddsjakt istället för att lokaliseras om.

Hur hon hanterades anser jag inte var något annat än rent och skärt djurplågeri av staten.
 
Björn går som sagt att äta men det är verkligen inte gott. Jag har smakat en gång och gör inte om det.

Jag har ocksa smakat, men fick en helt annan uppfattning. Det var riktigt gott ... och jag onskade att jag kunde fa tag i bjorn utan att lara mig jaga. :angel:
Nu var bjornen jag smakade fran Florida och svart bjorn ... men den viktigaste skillnaden ar att (atminstone har i USA och Canada) blir viltsmaken pa djur starkare ju langre norrut man kommer da de ju ater samma saker aret runt i sodra USA. Jag misstanker alltsa att det var laget som gjorde att "min" bjorn biff var riktigt god.:p Annorlunda smak, men inte overvaldigande utan god.
 
Trodde verkligen inte att man kunde äta björn, tänkte att de står för högt upp i näringskedjan. Men samtidigt äter de väl mest bär och grejs kanske.

Lärde mig något nytt iaf. 🙂
Under sommar och höst äter den nog mest vegetabilier och den jagas ju på hösten. Men köttet kollas alltid för trikiner innan det godkänns.
 
Ofta har det gjorts försök att skrämma bort björnen innan den skjuts, men som flera tidigare skrivit den har troligtvis blivit ”tam” och är inte lika rädd för människor.

Björnarna som skjuts på licens är det väl framför allt skinnet folk sparar, köttet smakar inte så gott vad jag förstår, jag har bara ätit de som korv och det smakade bara vitlök😅
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 498
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp