Bjuda på snittar - vilken är er favorit???

bettysmatte

Trådstartare
Jag har hittat ett recept på snittar som verkar mycket gott. Tunnbrödsrullar med bland annat rökt lax och pepparrot. Men jag vill ha en sorts snittar till. Vad har ni för favoriter :) ? Det ska vara snittar som går att förbereda några timmar i förväg och som kan stå färdiga i kylen tills vi ska äta.
 
Jag har hittat ett recept på snittar som verkar mycket gott. Tunnbrödsrullar med bland annat rökt lax och pepparrot. Men jag vill ha en sorts snittar till. Vad har ni för favoriter :) ? Det ska vara snittar som går att förbereda några timmar i förväg och som kan stå färdiga i kylen tills vi ska äta.
Ska det vara så att man endast plockar med händerna, eller fungerar mindre "munsbitar" som man plockar på sig på en tallrik alt till och med äter med bestick?
 
Här kommer en salig blandning av utförande och smakkombinationer!

- Rödbeta och chevré
- Fikon och ädelost
- Västerbottenpaj (uppskuren/gjord i små bitar) med lite rom, rödlök och crème fraiche
- Laxröra med stenbitsrom
- Små bitar av silltårta
- Krustader fyllda med skagenröra
- Päron- och gorgonzolapizza skuren i små bitar
- Små "färska" (vietnamesiska?) vårrullar

Blev inte hungrig av att klura på detta :P
 
På Lidl (och även Ica tror jag) finns rågchips, dvs små skålar av rågknäckebröd som kan fyllas med vad som helst. Senast gjorde jag ett gäng olika: kronärtsskockspesto med ett sting av sardellkräm och toppade med pecorino, avocado med en klick tångkaviar (hade vegan på besök), hackat ägg med majonäs, keso och vitlök. Chipsen är supersmidiga. Visserligen bör man fylla dem precis före servering så de inte mjuknar, men det går bra att göra rörorna i förväg och även att ställa ut de små "skålarna" på brickorna.

En annan stor favorit är parmesanflarn med gräddfil och någon form av rom.
 
Här kommer en salig blandning av utförande och smakkombinationer!

- Rödbeta och chevré
- Fikon och ädelost
- Västerbottenpaj (uppskuren/gjord i små bitar) med lite rom, rödlök och crème fraiche
- Laxröra med stenbitsrom
- Små bitar av silltårta
- Krustader fyllda med skagenröra
- Päron- och gorgonzolapizza skuren i små bitar
- Små "färska" (vietnamesiska?) vårrullar

Blev inte hungrig av att klura på detta :P
Och crustader fyllda med stark mjukost! :love:
 
På Lidl (och även Ica tror jag) finns rågchips, dvs små skålar av rågknäckebröd som kan fyllas med vad som helst. Senast gjorde jag ett gäng olika: kronärtsskockspesto med ett sting av sardellkräm och toppade med pecorino, avocado med en klick tångkaviar (hade vegan på besök), hackat ägg med majonäs, keso och vitlök. Chipsen är supersmidiga. Visserligen bör man fylla dem precis före servering så de inte mjuknar, men det går bra att göra rörorna i förväg och även att ställa ut de små "skålarna" på brickorna.

En annan stor favorit är parmesanflarn med gräddfil och någon form av rom.
Jag har helt bytt ut rom mot tångkaviar, tycker det smakar mer och godare!
 
Om det skulle vara ok med sånt som kan stå färdigt i kylen MEN sedan slängas in i ugnen en kort stund före servering, så är gratinerade tunnbrödsrullar med fyllning av kantareller och västerbottenost lätt att sälja in hos de flesta.

Alternativt smördegsflan som täcks med godsaker typ sparris, fetaost och körsbärstomater och står förberett till gräddning. Sedan bara att snitta upp i lagom bitar.
 
Små smördegsknyten med en oliv, en gevrėbit, timjan och honung :d
Ernst har receptet (ogillar pyssel-Ernst annars)

Pamesanchips med stenbitsrom och cremé fraiché
 
Ernst gjorde våfflor i sitt julprogram härom veckan.
Han la kallrökt lax i järnet först och sen smet på. Lät dem kallna och hade sen på en ost, creme fraiche och chiliröra. Han gjorde en variant med rökt skinka och samma röra på också.
Vi gjorde en latmansvariant av laxvåfflan med köpt skagenröra och finhackad rödlök på. Det blev väldigt smarrigt. Laxens smak kom fint fram när den blev tillagad i våfflan.
 
Västerbottenpaj i små bitar (liten klick creme fraiche och dillkvist) och parmalindad honungsmelon är andra exempel på sånt som funkar bra att lagra i kylskåpet.

Annars kan du göra fler varianter av tunnbrödsrulle också, jag har en faiblesse för att göra lite för många varianter så varje gäst knappt får smaka en av varje...
 
Crustader som man fyller med en bit brie, stoppar in en stund i ugnen och sen toppar med lite marmelad. Vi använde fikonmarmelad och det blev jättegott.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 279
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 695
Senast: Tilly_85
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 438
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp