Bjudning med både vegetarianer och glutenfritt

Menar du sojasås? Ja, alltså det finns ju massor av sojaprodukter som innehåller gluten för att det är tillsatt. Och massor av sojaprodukter som är glutenfria. Men själva bönan är ju såklart glutenfri, så "soja" innehåller inte gluten.
Jag menar soja som man smaksätter saker med. Typ mushroom soy och liknande. Är säker på att det är vad @Nebraska menade i sitt inlägg.
Det är inte tillsatt ngt med gluten utan sker en kontaminering i tillverkningsprocessen.

Hon menade alltså inte bönan när hon skrev ”soya”.
 
Jag menar soja som man smaksätter saker med. Typ mushroom soy och liknande. Är säker på att det är vad @Nebraska menade i sitt inlägg.
Det är inte tillsatt ngt med gluten utan sker en kontaminering i tillverkningsprocessen.

Hon menade alltså inte bönan när hon skrev ”soya”.
Aha, det vet jag nog inte vad det är. Har en Kikkoman sojasås hemma och den innehåller gluten (tillsatt, vete).
 
Aha, det vet jag nog inte vad det är. Har en Kikkoman sojasås hemma och den innehåller gluten (tillsatt, vete).
Från livsmedelsverket:
Sojasåser tillverkas genom jäsning/fermentering av sojabönor och rostat vete. Vetet som används kan vara såväl vetekärnor som vetemjöl eller vetekli. Efter jäsningen utvinns själva sojasåsen och olika kryddor tillsätts.
Klassiska sojasåser
Livsmedelsverket har analyserat gluten i sojasåser som deklarerat vete. Gluten påvisades inte i de klassiska tunnflytande japanska och kinesiska sojasåserna, t.ex. Kikkoman och Mrs Chengs. Klassisk sojasås borde därför inte utgöra någon risk för glutenintoleranta.
Andra såser
Det är dock viktigt att skilja på ”klassiska sojasåser” och andra såser som innehåller soja, men där spannmål kan ha tillsatts vid andra tillfällen än inför fermenteringsprocessen. Dessa kan innehålla gluten och lämpar sig inte för glutenintoleranta.
 
Från livsmedelsverket:
Okej, först menar du att soja på flaska/sojasås innehåller gluten och att det var det som menades, sen citerar du att de inte innehåller gluten :confused:.

Jag är inte så jätteintresserad av sojasås, poängen var att sojaprodukter kan vara både med och utan gluten, så man kan inte säga att "soja" innehåller gluten.
 
Okej, först menar du att soja på flaska/sojasås innehåller gluten och att det var det som menades, sen citerar du att de inte innehåller gluten :confused:.

Jag är inte så jätteintresserad av sojasås, poängen var att sojaprodukter kan vara både med och utan gluten, så man kan inte säga att "soja" innehåller gluten.
Jag skrev samma sak från början. Har man celiaki och är väldigt känslig bör man köpa glutenfri variant. Ska man bjuda på mat till någon med celiaki bör man nog fråga innan alt ta det säkra och välja den glutenfria.
 
Personen har inte glutenintolerans utan tycker hon är bättre i magen utan gluten. Jag tror således soja går bra då hon tex brukar säga att det går bra med lite mjöl i såser.

Wok med ris lät gott! Har ni några bra recept? Jag får aldrig till wok-såsen riktigt god. Jag har provat flera olika varianter. Kan man ha fisk i en wok? Alla äter fisk förutom en.

Vårrullar lät jätteroligt också, men det har jag aldrig någonsin gjort och bara ätit några gånger. Vad behöver man då för att det ska bli gott?

Jag tänkte först göra pajer innan jag kom på glutenpreferensen. Jag har aldrig gjort paj med glutenfritt mjöl så vågar inte prova flera stycken första gången och sen bjuda på.
 
Jag gjorde nyligt en superenkel glutenfri kaka som fick bra betyg. Googla på Jessica Frej och chokladkaka (den med salt kolasås).
 
Personen har inte glutenintolerans utan tycker hon är bättre i magen utan gluten. Jag tror således soja går bra då hon tex brukar säga att det går bra med lite mjöl i såser.

Wok med ris lät gott! Har ni några bra recept? Jag får aldrig till wok-såsen riktigt god. Jag har provat flera olika varianter. Kan man ha fisk i en wok? Alla äter fisk förutom en.

Vårrullar lät jätteroligt också, men det har jag aldrig någonsin gjort och bara ätit några gånger. Vad behöver man då för att det ska bli gott?

Jag tänkte först göra pajer innan jag kom på glutenpreferensen. Jag har aldrig gjort paj med glutenfritt mjöl så vågar inte prova flera stycken första gången och sen bjuda på.
Jag tror inte du behöver oroa dig över pajdegen sålänge du tar ett recept som är gjort glutenfritt. Finns många olika mjölmixar som är bra!

Ang wok så är det ju enkelt att göra med kokosmjölk. Typ rödcurry i kokosmjölk?
 
@MiniLi Ja, det är sant. Jag har en god röd curry-wok/gryta som jag brukar göra med kyckling. Det borde väl gå att byta ut kyckling mot tex lax?
 
Risotto var min kompromiss när jag hade en liknande bjudning i påskas. Då var den extremt lyxig med direktimporterade zucchiniblommor, men det går ju bra med annat, tex svamp, spenat mm. Jag tycker att risotto i sig är en hel rätt och inte behöver något ”kött” (eller motsvarande), men kan kombineras med ett par sorter lättkokta eller grillade grönsaker, en sallad och naturligtvis parmesan (men om ingen är vegan brukar jag röra i den).
 
Risotto var min kompromiss när jag hade en liknande bjudning i påskas. Då var den extremt lyxig med direktimporterade zucchiniblommor, men det går ju bra med annat, tex svamp, spenat mm. Jag tycker att risotto i sig är en hel rätt och inte behöver något ”kött” (eller motsvarande), men kan kombineras med ett par sorter lättkokta eller grillade grönsaker, en sallad och naturligtvis parmesan (men om ingen är vegan brukar jag röra i den).
Åh risotto är ju underbart! :love:
 
Jag har flera glutenintoleranta vänner och /semi/vegetarianer. Några av mina go-to-recept när vi alla ska äta mat ihop:

- Glutenfri potatisgnocchi med matiga grönsaker, brynt smör, citron och parmesan
- Indiska grytor med ris och raita (hoppar helt över naanbröden här)
- Laxsida i ugn med ris/pressad potatis och sås
- Vegetariska biffar (oftast halloumi-morot), rotsaker i ugn eller matig quinoasallad, kall yoghurtsås
- Risotto
- Bakad potatis med (veg)skagen, fetaoströra osv
- Bönchili med majsbröd, guacamole, gräddfil, picklad rödlök

Hoppas det är till lite inspiration!
 
Jag har flera vegetarianer, laktosintolleranta och glutenintolleranta i släkten och har aldrig problem med maten, tar ett vanligt recept och byter ut det som behöver bytas ut :).

Havre är glutenfritt så länge det är rent havre och inte har kontaminerats, vilket gör smuldegspajer på havre väldigt enkelt att göra till efterrätt. (Att göra vanlig glutenfri pajdeg rekommenderas Inte, är svårt att få den att hålla formen och oftast så blir den alldeles för porös).
Maizena är glutenfritt och perfekt att reda såser med.

Vissa vegetariska kött substitut innehåller gluten så antingen får man skippa det helt eller läsa noggrant :).

Också värt att läsa på buljongen om den innehåller gluten.

Jag brukar göra gratänger till fester, byter ut kyckling mot quorn och så kan man göra klart allt dagen innan och bara gratinera innan servering ^_^.
 
Jag åt en så himla god vegetarisk lasagne härom veckan! Det var linser och sötpotatis i, suuupergod. Lasagneplattor finns glutenfria och bechamelsåsen går bra att reda med majsmjöl istället för vetemjöl. Den hade jag bjudit på, med pizzasallad till. Lämpligt att göra i förväg också.

Googla vegetarisk lasagne med sötpotatis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp