Ajabaja

Trådstartare
Jag har en shettis på 3,5år som jag körde in i somras. Han är lyhörd och fin, men ruskigt lat! :meh:
Har ni några tips för att få igång hans framåtbjudning?

Vi kör mest ute på ridvägarna med en speedcart, så vagnen är inte tung. Han bjuder rätt bra när han går bredvid min äldre shettis som då drar vagnen. Går den äldre shettisen bredvid och den yngre drar så går han i snigeltempo. Han bryr sig inte om när en hagkompis rids med och går ifrån honom. Han svarar för hjälperna snabbt, dvs ber jag om trav så travar han, men så långsamt han kan.

Den äldre shettisen har tävlat trav för länge sen och är rätt het, det är ju åt det hållet jag vill ha unghästen! Kan det hjälpa att åka in till tex solvalla och träna med andra?
 
Sv: Bjudning

En lat häst/ponny är alltid en lat häst/ponny ;) Men om man bara hittar "nyckel" så kan det gå undan :)

Jag använder mig gärna av tempoväxlingar, både vid lata eller heta hästar. Det hästen lär sig är att verkligen lyssna på mina signaler, i detta fall dina signaler.

När jag kör mina hästar så vill jag ha en respons direkt, vilket innebär om jag driver på så ska dom allt gå fortare! Inte sen efter flera sekunder eller vid flera "bjudningar" Utan då och där när jag ber om det. Det är lika viktigt vid övningen att använda också ut av att växla ner tempot, så det inte bara blir ökningar utan att man även lägger in minskningar i det hela. Ett tips är att börja med några tempoväxlingar i några dagar/veckor och sen öka efterhand. Man vill inte låta hästen ""tröttna" på en när man ber den att bjuda framåt! Låt det sunda förnuftet tala då :)

Absolut kan det vara en god idé att köra ihop med flera hästar! :) En del hästar gillar att springa tillsammans och bjuder till sig lite extra. Det kan vara en bra övning för din ponny, särskilt när den är sopas så ung kan det vara bra att köra inne på banan, så din ponny vänjer sig vid miljön.

Du kan även tänka lite extra när du sitter och kör hemma, vart och när din ponny bjuder till lite extra? Det kan vara vid uppförsbackar, H, V eller HV kurva, en vis slinga vid motions rundan, ombytt varv eller vart du märker att din ponny tar i? I så fall: Använd den väl!

T ex när jag körde mina hästar när dom var ung vart dom lät uttråkade vid vanlig långsam körning. Och för att inte använda spöt eller tömmarna för mycket på unghästar, då det kan påverkar väldigt negativt(!) på unghästar, så försökte jag hitta vart hästarna tog i lite extra och utnyttjade den väl.
Jag kom fram till att mina hästar tog alltid i lite extra vid t ex bytte av varv. Så då var det bara att bytta varv lite oftare än vad jag brukade göra, när hästen var oinspirerad. Även att bara flytta till ytterspåret gav en extra växel vid en motions runda.

Även variation i träningen kan också göra underverk på lata eller heta hästar. All träning behöver inte vara i vagn ;) Tänk vilt och fritt!
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 838
Senast: shia
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 421
Senast: Lager
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 232
Senast: azagh
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp