Blå badstrand?!

Jamtland

Trådstartare
Varför blir badstranden blå intill strandkanten?!
received_6450159018408391.jpeg
 
Svårt att säga. Finns det några alger som kan bli blå tro...?
Kopparföreningar kan ju bli blå, men att den sanden skulle ha så mycket av någon sådan känns inte rimlig.

Har @Tulip några kemiska tankar?
 
Men det var ju vara en smal rand utefter stranden? Och dagen efter var den borta?

Jag vet ju inte men relativt småmängder cyanobakterier som spolats upp och fått den ljusblå färgen, det verkar ju som att de får den när de börjar torka lite, och sen har de torkat helt alternativt spolats bort? Kommer inte på någon bättre förklaring i alla fall. Testa jourhavande biolog annars.
 
Jag vet ju inte men relativt småmängder cyanobakterier som spolats upp och fått den ljusblå färgen, det verkar ju som att de får den när de börjar torka lite, och sen har de torkat helt alternativt spolats bort? Kommer inte på någon bättre förklaring i alla fall. Testa jourhavande biolog annars.
Ja, färgen är ju mycket lik de bilder på länkarna du postade.
Bra idé att skicka in fråga till jourhavande biolog.
 

Liknande trådar

Fritid Hoppas det finns några varbergsbor här,! Vilken är bästa badstranden i Varberg om man vill ha sandstrand och inte så långgrunt? Bra...
Svar
4
· Visningar
499
Senast: enough
·
Fordon Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Jag funderar på att färga en klänning röd (från blå). Problemet är att jag bor i lägenhet och känner mig inte helt pigg på att köra den...
Svar
11
· Visningar
735
Övr. Katt Hej! Jag googlar mig blå och de står bra info men jag fattar inte ändå.. har aldrig varit något problem innan men jag märkte att de...
Svar
10
· Visningar
406
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp