Black & tan?

Red_Chili

Trådstartare
Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången...

Det är en väldigt vanlig färg på salukis. Typ. När jag tänker "black & tan" tänker jag på dobermann egentligen. På saluki är de ljusa partierna i princip alltid cremefärgade. På rasklubbens hemsida så finns det så fint med "svart och silver", "svart och tan" "svart och creme"... Jag gissar att det genetiskt rör sig om samma färg, bara att de ljusa partierna blekts olika mycket?

Sedan nästa lilla fundering!
På saluki är det vanligt att de här hundarna har en ljus rand mellan nosen och det mörka på nosryggen. (Det är dock inte alla som har det) Är det "salukispecifikt"? Jag kan inte minnas att jag sett något motsvarande på andra raser med samma färg...
Exempel:
tetra.jpg
 
Om du googlar på ”cocker spaniel black and tan” kommer du att få se flera exemplar med bryggan, både show- och working-variant. Men det finns även utan.

Om tanfärgens utseende gissar jag att det beror på nyans men möjlighet att det finns ytterligare anlag som bleker den röda grundfärgen till creme. På (engelsk) cocker är röda hundar röda. Visserligen finns lite olika nyanser men inte direkt creme (typ ljus Golden retriever). Det gör det dock hos amerikansk cocker, den färgen kallas buff. Om de ljusa nyanserna beror på att man avlat på ljusa hundar eller att det finns något anlag som påverkar och bleker röd grundfärg (eller en kombination av båda) vet inte jag.

På saluki verkar det ju vara ganska vanligt med creme så att tanfärgen ofta är cremefärgad bör hänga ihop med det. Men som sagt - fler anlag kan spela in.
 
Nu kan jag inte hundgenetik, men hos kanin så heter anlaget för själva teckningen egentligen otter, och kan modifieras till tan med rödanlag eller white med olika blekande anlag (chinchilla eller zobel eller ryss, alla sitter på a-locus).
 
Man kan se tendens till det ibland på dobbisvalpar med, även hos de bruna.
Dobbisarna har ju dock mer tendens att vara sotade så blir inte lika markant.

Jag tycker inte det är så snyggt dock 🙈
 
Nu kan jag inte hundgenetik, men hos kanin så heter anlaget för själva teckningen egentligen otter, och kan modifieras till tan med rödanlag eller white med olika blekande anlag (chinchilla eller zobel eller ryss, alla sitter på a-locus).
Heter tanpoints på hund. Sitter på a-locus här med, men tror inte de påverkas av blekanlag utan bara färgintensiteten skiljer. Tan påverkas inte av dilutiongenen som resten av kroppen.

Dobermann o rottis är alltid at/at vad jag vet.
 
@Lyan - jag hittade precis den sidan och tyckte den verkade bra så jag tänkte nagelfara den lite mer innan jag länkade den här. Men nu, när du s a s har reviewat den, kan jag sätta mig och läsa istället.:D Tackar!
 
@Lyan - jag hittade precis den sidan och tyckte den verkade bra så jag tänkte nagelfara den lite mer innan jag länkade den här. Men nu, när du s a s har reviewat den, kan jag sätta mig och läsa istället.:D Tackar!
Så lite så ☺️ Jag tycker att den är jättebra och den brukar hålla sig bra uppdaterad med nya upptäckter och kunskaper också
 
Heter tanpoints på hund. Sitter på a-locus här med, men tror inte de påverkas av blekanlag utan bara färgintensiteten skiljer. Tan påverkas inte av dilutiongenen som resten av kroppen.

Dobermann o rottis är alltid at/at vad jag vet.
Blekanlag finns som sagt hos hund med, därav att DS svart och silver är vita och inte tan. Dvärgschnauzern stammar från strävhåriga pinschrar som ju ofta är black and tan.
 
Blekanlag finns som sagt hos hund med, därav att DS svart och silver är vita och inte tan. Dvärgschnauzern stammar från strävhåriga pinschrar som ju ofta är black and tan.
Ah det är ett blekanlag som gör dem till svart och silver?

Tänkte alltså på att dilutiongenen som ger blått/fawn inte påverkar tan som restenav färgen. Den är ju alltid brun hos dobermann oavsett färg på kroppen men intensiteten på färgen kan skifta från ljust bruna till mörkt rödbruna.
(Förutom hos vita men det är ju en annan gen).
 
Ah det är ett blekanlag som gör dem till svart och silver?

Tänkte alltså på att dilutiongenen som ger blått/fawn inte påverkar tan som restenav färgen. Den är ju alltid brun hos dobermann oavsett färg på kroppen men intensiteten på färgen kan skifta från ljust bruna till mörkt rödbruna.
(Förutom hos vita men det är ju en annan gen).
Dilution bleker väl svarta pigment, inte röda?

Därav blå tan går bra.
 
Röd färg på hundar, och hur stark den är, är tydligen rätt komplext. Det påverkas av flera olika gener och bara ett par stycken har identifierats.

Sedan finns det gener som bara finns hos några raser och som kan påverka intensiteten på röd färg, t ex domino hos en del vinthundar.
 
Det bleker ju brunt (liver/chocolate) med och jag tänker att tan snarare är brunt än rött men kan ha fel.
Som sagt jag kommer från kaninsidan, där finns det egentligen bara två pigment: svart och rött. Alla färger är resultatet av olika nivåer av blekning av dessa. d (blå) och c (brun) påverkar inte det röda särskilt mycket.
 
Det bleker ju brunt (liver/chocolate) med och jag tänker att tan snarare är brunt än rött men kan ha fel.
Fast om tan genetiskt vore detsamma som brunt skulle ju en brun & tan vara helt brun. Jag är rätt säker på att tantecken är röd pälsfärg som ”tittar fram” under en mantel av svart, brunt och diverse variationer. Genetiskt finns det säkert red and tan, men det syns inte för hela hunden är röd.

Av den eminenta sidan @Lyan länkade till lärde jag mig att vitt är (eller kan vara, finns säkert olika vitt) en mycket blekt röd. Det syns ju ibland, t ex att vissa westies har lätt cremeton här och där. Tänker att det är något sådant som spelar in och skapar färger som s&s hos dvärgschnauzer.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera här hemma och har väl kommit så långt att jag har en idé om hur köket och väggarna ska se ut, men golvet är kvar. Jag...
Svar
19
· Visningar
2 277
Senast: Brandgul
·
Övr. Djur Nån som är haj på det? Kattfärger och hästfärger har jag koll på, men marsvinsfärgerna har jag inte riktigt fått kläm på, de är ju så...
Svar
0
· Visningar
1 615
Senast: loveponies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp