Bläckstråleskrivare som stått oanvänd länge

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag vet att det finns en automatisk rengöringsfunktion i skrivhuvudet på bläckstråleskrivare. Men om skrivaren stått oanvänd väldigt länge, kan det då vara så att bläcket har torkat in i kanalerna så att det skulle behöva rengöras manuellt, mekaniskt på något sätt?
Eller räcker det att köra den inbyggda funktionen trettioelva gånger tills man får bläcket att börja ta sig fram dit det ska?
Nån här som vet?
 
Jag brukar säga att problemen med att inte använda en bläckstråleskrivare är så stora att de överväger nyttan med att äga en.
Och då spelar det ingen roll att man bara betalade typ 400 för den; det är fortfarande problem med att slänga den, få ångest för resursslöseri - och sedan köpa en ny.

Tops med sprit på för att rengöra skrivhuvudet kan i bästa fall hjälpa, men kom ihåg at det är konstruktionen det är fel på, inte dig!
 
Jag brukar säga att problemen med att inte använda en bläckstråleskrivare är så stora att de överväger nyttan med att äga en.
Och då spelar det ingen roll att man bara betalade typ 400 för den; det är fortfarande problem med att slänga den, få ångest för resursslöseri - och sedan köpa en ny.

Tops med sprit på för att rengöra skrivhuvudet kan i bästa fall hjälpa, men kom ihåg at det är konstruktionen det är fel på, inte dig!
alltså, jag vet... både att det är problem och att det inte är fel på mig 😊
Men frågan är om det går att få liv i en maskin som inte är använd på evigheter? Eller om man ska köra den direkt till återvinningen?
Vi har fått skrivaren och eftersom den skriver ut A3 känns det värt mödan att göra ett försök, om det ens är möjligt att få igång den...
 
alltså, jag vet... både att det är problem och att det inte är fel på mig 😊
Men frågan är om det går att få liv i en maskin som inte är använd på evigheter? Eller om man ska köra den direkt till återvinningen?
Vi har fått skrivaren och eftersom den skriver ut A3 känns det värt mödan att göra ett försök, om det ens är möjligt att få igång den...
Förlåt att jag var lite extra rolig med att "det inte var fel på dig".


Jag vet vad jag hade gjort.
Jag hade inte tagit emot den, eller om jag måste: kört den direkt till återvinningen.
Om sedan behov funnits - hade jag tittat på vilka andra sorters skrivare det funnits.

Men ja, det går - oftast - att få liv i en hoptorkad bläckstråleskrivare. Om det sedan är värt insatsen i tid, pet, moj - och nya patroner för de ark du kommer skriva ut, det kan du bara själv avgöra.
 
Jag brukar ta en bomullstuss med rödsprit och gnugga på bläckpatronen.
Skriften brukar hoppa igång efter några försök samt rengöringar.
Jag använder min printer en gång om året i samband med deklarationen.
 
Kommer färgen direkt från patronerna till pappret? Eller är det några kanaler som färgen ska igenom däremellan?
Dvs, kan nya färgpatroner lösa problemet? Det är en HP och patronerna sitter i skrivhuvudet. (har en Brother också, där sitter patronerna separerade från skrivhuvudet, misstänker att den är svårare att få igång)
 
Senast ändrad:
Det finns massor av youtube vids om hur man rengör en bläckstråleskrivare när nozzles torkat igen. Det värsta är att det kostar lika mycket i princip att köpa nya patroner och en ny skrivare, iaf en av de billiga. Nya patroner och försiktig rengöring kan mycket väl lösa problemet, men inga garantier och då tror jag många föredrar att köpa en ny. Men skriver den ut även A3 så kan det definitivt vara värt ett försök.

Bläckstråleeländet ska man egentligen skriva ut en sida minst varannan vecka, vilket slösar bläck men ser till att inget torkar.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 784
Senast: Barbabelle
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 514
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 217
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 335
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp