Bländas hund av pannlampa?

Krumben

Trådstartare
Hej!

Jag lånar en kollegas hund och vi tränar gärna apportering tillsammans. Nu är vi ute en del i mörkret på kvällarna och jag använder pannlampa. Jag försöker rikta bort strålkastaren från honom när han kommer tillbaka med dummien, men i ärlighetens namn verkar han inte bry sig så mycket om den.

Tror ni han bländas? Eller fungerar hundögon annorlunda än människors i det avseendet? 84km
 
Hej!

Jag lånar en kollegas hund och vi tränar gärna apportering tillsammans. Nu är vi ute en del i mörkret på kvällarna och jag använder pannlampa. Jag försöker rikta bort strålkastaren från honom när han kommer tillbaka med dummien, men i ärlighetens namn verkar han inte bry sig så mycket om den.

Tror ni han bländas? Eller fungerar hundögon annorlunda än människors i det avseendet? 84km
Jag vet inte men svarar ändå.

Eftersom hundar har bättre mörkerseende borde de inte bli bländade på samma vis som människor tänker jag 😊
 
Min hund blir definitivt bländad av min pannlampa. Riktar alltid bort eller ner den när han kommer mot mig men han cirklar ändå till mig för att inte springa in i mig.
 
Hundars pupiller expanderar snabbare än en människas, sen reflekterar de ljus bättre än våra ögon genom en reflekterande vävnad bakom ögonen. Blir ett expanderat öga träffat av en starkt ljussken så måste ju det ögat bli bländat. Så jag skulle säga som @Takire fast tvärtom. :D
Hundar borde bli bländande just för att de har ett bättre mörkerseende.
 
Jag har aldrig reagerat på att hundarna blir bländade av min pannlampa, men så har jag inte heller någon anledning att lysa dem i ansiktet med den :p Det jag skulle göra om jag behövde lysa i ansiktet är att ha den på så svag ljusstyrka som möjligt just för att inte blända.
 
Tack för svar!

Ikväll var jag mer noggran med att stänga av den när jag kastat ut en dummy.

Mörkerapportering är riktigt roligt f.ö. 😊
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Rebe92
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp