Blåklint i december?

Praeterea

Trådstartare
Med den sorgliga anledningen av en stundande begravning funderar jag på om det finns någon möjlighet att få tag i blåklint i Sverige i december? Vilken florist vänder jag mig till i så fall?
Jag har hela Stockholm och en stor del av Mälardalen som möjligt upphämtningsområde och eftersom det fortfarande ligger några veckor fram i tiden kanske det kan gå att göra en beställning?

Jag inser att det inte är rätt säsong och att det kanske är omöjligt, men det skulle passa så fint för tillfället.

Buke, ge mig hopp!
 
Testa att ringa till olika florister och fråga om det går att ta in. Om ingen kan fixa det så kanske torkade kronblad kan vara en fin symbolisk ersättning ifall blåklinten i sig är viktig. Blåklintens kronblad håller färgen fint och används ofta i te så det borde gå att få tag på.
 
Jag kommer tyvärr inte ihåg hur eller var, men i november 2001, lyckades jag få tag på en florist som ordnade jättefina färska blåklint till min pappas begravning, det var hans favoritblomma. Jag har så här på rak arm ingen aning om vilken florist det var, men nånstans i mitt bakhuvud finns det möjligtvis att det var en florist som då var verksam ute på djurgården. Eller så var det någon helt annanstans ifrån...ledsen att jag inte kan hjälpa till mer, ville mest säga att det gick för 20 år sedn, bör gå nu också - om man har tur!
 
E56C812E-BE38-4FD6-A7A0-050B53C27FE5.jpeg
Jag har en tämligen vissen blåklint på min balkong i Eskilstuna, men några har färgen kvar :heart
 
Testa att ringa till olika florister och fråga om det går att ta in. Om ingen kan fixa det så kanske torkade kronblad kan vara en fin symbolisk ersättning ifall blåklinten i sig är viktig. Blåklintens kronblad håller färgen fint och används ofta i te så det borde gå att få tag på.
Och @honung : tack! Jag ska sätta min bror på att ringa runt till Stockholms alla florister, själv är jag fortfarande på fel kontinent och jag antar att det kan behövas lite mer än ett par dagars framförhållning.
 
Vilka fina och vilka överlevare! :heart Din balkong befinner sig dock farligt nära blåklintsbehovet. Jag ska *inte* använda mina begränsade stalkingskills och passera din balkong orimligt tidigt en morgon.... ;)
Den är nog lite för högt upp :D

Men på riktigt, du får komma och ta dem om du vill och inte hittar några andra! Fast helst enligt överenskommelse, inga smygande besök :laugh:
(Du kan skicka pm :heart)
 
Med den sorgliga anledningen av en stundande begravning funderar jag på om det finns någon möjlighet att få tag i blåklint i Sverige i december? Vilken florist vänder jag mig till i så fall?
Jag har hela Stockholm och en stor del av Mälardalen som möjligt upphämtningsområde och eftersom det fortfarande ligger några veckor fram i tiden kanske det kan gå att göra en beställning?

Jag inser att det inte är rätt säsong och att det kanske är omöjligt, men det skulle passa så fint för tillfället.

Buke, ge mig hopp!

Jag har inget att komma med vad gäller blommorna men vill beklaga din förlust :heart
 
Jag har inget att komma med vad gäller blommorna men vill beklaga din förlust :heart
Tack! Det är än så länge lite overkligt, samtidigt som det var väntat - åldern började ge sig till känna såhär på det 97de året. Personligen känns det mest skit att vara långt från familjen, samtidigt som jag är tacksam för att världen inte är större än att jag kommer att kunna vara med på begravningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får gärna flytta om den har hamnat fel. Lyssnade på Söndagsinterjun...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 276
Senast: Trasten
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 839
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp