Blåmärke i ärr?

kolblakkur

Trådstartare
Har en tik som kastrerades för två månader sedan. Upptäckte idag att det på ärret är som en sorts blåmärke och svullnad. Det var inte där igår, hunden ligger ofta och sover på rygg så det hade vi märkt.
Hon verkar inte ha ont av det.

Vad kan det vara?

(kommer boka videomöte med veterinär senare idag)
 

Bifogade filer

  • 663CA0AC-616A-40CB-95BB-BB54294CEB81.jpeg
    663CA0AC-616A-40CB-95BB-BB54294CEB81.jpeg
    283,7 KB · Visningar: 115
Har en tik som kastrerades för två månader sedan. Upptäckte idag att det på ärret är som en sorts blåmärke och svullnad. Det var inte där igår, hunden ligger ofta och sover på rygg så det hade vi märkt.
Hon verkar inte ha ont av det.

Vad kan det vara?

(kommer boka videomöte med veterinär senare idag)
Stygn som vill ut?
 
Precis sådär såg Kailzies ärr ut några veckor efter tumöroperation också. Jag hade bokat vet nästa dag men bubblan brast innan dess. De fick skära bort död vävnad och lägga nya stygn. Visade sig att hon inte absorberar suturmaterialet.
När det hände andra gången lämnade vi öppet och hon har sedan dess nedskrivet i sin journal vad hon reagerat på.
 
Precis sådär såg Kailzies ärr ut några veckor efter tumöroperation också. Jag hade bokat vet nästa dag men bubblan brast innan dess. De fick skära bort död vävnad och lägga nya stygn. Visade sig att hon inte absorberar suturmaterialet.
När det hände andra gången lämnade vi öppet och hon har sedan dess nedskrivet i sin journal vad hon reagerat på.
Det har dock gått åtta veckor sedan operation. Ska kolla med veterinär imorgon! Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det har dock gått åtta veckor sedan operation. Ska kolla med veterinär imorgon! Tack för ditt svar!

Jag kommer inte ihåg exakt hur lång tid efter open Kailzie reagerade, men det var som sagt några veckor. Vi hann gå på långvandring så ärret hade tagit ihop finfint. De yttre stygnen var inga problem alls det var de inre stygnen kroppen inte ville ha.

Hoppas allt går bra med din lilla! Uppdatera gärna!
 
Såhär såg det ut några timmar innan den sprack. Vi väntade på¨vår veterinärtid.
39121833_217194692294687_2859591678103126016_n.jpg


Och jag vill absolut inte skrämmas på något vis, det hela var egentligen ganska odramatiskt men det var förstås jobbigt att behöva söva och sy igen.
 
Senast ändrad:
Såhär såg det ut några timmar innan den sprack. Vi väntade på¨vår veterinärtid.
39121833_217194692294687_2859591678103126016_n.jpg


Och jag vill absolut inte skrämmas på något vis, det hela var egentligen ganska odramatiskt men det var förstås jobbigt att behöva söva och sy igen.
Tack! Det har spruckit upp nu :( . Har försökt ringa Veterinärkliniken men de har fullt och tar inte ens emot samtal. Får ringa vidare.
 
@kolblakkur
Förmodligen är det mer bekvämt för henne nu.
Vi var hemma ett dygn i väntan på op och Kailzie verkade inte det minsta störd med öppet sår, jag såg bara till att ha på tratt förstås.
Andra gången lade de inte ens nya stygn som sagt, utan gav bara antibiotika (och tratt) så att det fick självläka hellre än att slita mer på skinnet, sas. De fick skära bort en del med tumören från början. Kanske räcker det med en kur för din lilla också.
Tummar hållna! :heart
 
Så, nu har veterinären tittat på bilderna och vi har pratat. Enligt veterinär ingen reaktion på stygnen, utan det är ett serom som har spruckit. Beräknas läka inom 14 dagar, förutsatt att hunden har tratt och vi håller rent. Så lättad nu och älskar FirstVet mer än livet självt.
 
Så, nu har veterinären tittat på bilderna och vi har pratat. Enligt veterinär ingen reaktion på stygnen, utan det är ett serom som har spruckit. Beräknas läka inom 14 dagar, förutsatt att hunden har tratt och vi håller rent. Så lättad nu och älskar FirstVet mer än livet självt.

Så skönt! :heart
 
Skönt att det var lugnt!

Min förra hund fick en blödning i sitt ärr efter kastration. Det var mindre än på din hund. men jag fick panik, trodde hunden skulle spricka och avlida typ. Så jag åkte in akut och veterinären garvade väl mest.
Men på min hund läkte det iaf och blev inget mer. Kanke kan lugna dig ngt extra även om vet redan sagt sitt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
494
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp