Blåmusslor i kyl hållbarhet?

pepp

Trådstartare
I måndags kväll fick vi hem Linas matkasse och även en förpackning vacuumförpackade blåmusslor, jag slängde in dessa i kylen (:grin: ) så nu har dom legat där och tinat sen dess.

Är det bara att åka och köpa nya musslor eller kan vi tillaga dom på fredag?
 
Nja dom var nog upptinade i tisdags morse och med musslor ska man ta re varligt.
Kokta i lag står de kanske en eller två dagar extra men inte råa.
 
Jag har aldrig köpt annat än färska - levande - blåmusslor, och de där skulle jag inte tillaga på fredag! Det finns vad jag kan förstå inget sätt att kolla om de är okej när de inte lever och när de då dessutom har legat i kylskåpet i dagar.
 
Jag har aldrig köpt annat än färska - levande - blåmusslor, och de där skulle jag inte tillaga på fredag! Det finns vad jag kan förstå inget sätt att kolla om de är okej när de inte lever och när de då dessutom har legat i kylskåpet i dagar.
Om de är förkokta så slänger man dem som inte är öppna. Men det finns ju inga garantier att de inte var döda och slutna innan koket
 
Inte en aning om hållbarheten men skriv gärna om det blev gott (med de nya), jag ska laga på lördag :D

(mina ligger i frysen :up:)
 
Inte en aning om hållbarheten men skriv gärna om det blev gott (med de nya), jag ska laga på lördag :D

(mina ligger i frysen :up:)

Du kanske hinner före mig då :) (sambon ska bort i helgen) vad tyckte du om de andra rätterna, om du nu hade matkassen :D
 
I måndags kväll fick vi hem Linas matkasse och även en förpackning vacuumförpackade blåmusslor, jag slängde in dessa i kylen (:grin: ) så nu har dom legat där och tinat sen dess.

Är det bara att åka och köpa nya musslor eller kan vi tillaga dom på fredag?

Musslor och skaldjur skall man "hantera" försiktigt och vara noga med kylkedjan. Ät inte något av musslor eller skaldjur som är gamla eller legat i ex varm bil nån timme som exempel.

mvh
Pudlan
 
Du kanske hinner före mig då :) (sambon ska bort i helgen) vad tyckte du om de andra rätterna, om du nu hade matkassen :D

Jag tyckte köttfärslimpan var bäst. Jag brukar göra köttfärslimpa ibland men då köra på klassisk brunsås till men jag tyckte det var en bra variant med äppelsåsen. Kycklingen var god men lite jobbig att göra, så många steg och mycket att hacka. Blomkålscurryn och musslorna var ok, men inte favoriter.

Nu ser jag fram emot veckans kasse, varje gång är lite som julafton :D
 
Jag tyckte köttfärslimpan var bäst. Jag brukar göra köttfärslimpa ibland men då köra på klassisk brunsås till men jag tyckte det var en bra variant med äppelsåsen. Kycklingen var god men lite jobbig att göra, så många steg och mycket att hacka. Blomkålscurryn och musslorna var ok, men inte favoriter.

Nu ser jag fram emot veckans kasse, varje gång är lite som julafton :D

Vi tog nog en annan variant då vi bara hade tre rätter att göra :) blev dock aldrig att vi gjorde den med musslor, haha.
 

Liknande trådar

Mat Glömde att packa ur tofun ur ryggsäcken när jag kom hem efter handling igår kväll. Kom på det nyss och stoppade in det i kylen. Den har...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: Gosa
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 951
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 948
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp