Blanda färskfoder och torrfoder = brist på kalk och d-vitamin?

Fruentimber

Trådstartare
Det påstod i alla fall en instruktör häromdagen. Enligt hen ska man inte blanda färskfoder och torrfoder, då det kan uppstå kalkbrist och brist på d-vitamin, vilket kan resultera i veka mellanhänder. Det hade hänt en av hens hundar som fått färskfoder hos uppfödaren.

Jag hade ingen lust att starta någon diskussion där och då, men blir förstås väldigt fundersam på om det skulle ligga något bakom detta? Anledningen till att det kom upp var att vi diskuterade foder och jag nämnde att jag gav både färskfoder och torrfoder, vilket man enligt hen skulle vara "väldigt försiktig" med.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle uppstå en brist för att man blandar två helfoder med varandra? :confused:

För någon månad eller två sen påpekade en annan att man absolut inte får ge valpar/växande unghundar a-fil, köttben etc på grund av att det stör kalcium/fosfor-balansen. Jag har förstått att det är viktigt med rätt balans, men inte att något skulle störas av annat tillskott i form av ben och dylikt? I så fall är det ju inte möjligt att ge träningsgodis eller liknande heller, eftersom dessa endast är tillskott och inte helfoder och därmed riskerar störa någon balans? Att störa balansen innebar att hunden skulle utveckla skelettstörningar, enligt hen. Men, stör man då inte balansen direkt då när valparna fortfarande diar och man börjar introducera annat foder?

Jag blir lite frustrerad över att hela tiden höra "man ska inte/hen har sagt/jag har hört att...". Finns det faktisk forskning bakom någon av dessa två påståenden, eller är det sånt som går runt bland folk utan någon egentlig grund?

För att bli väldigt anekdotisk, men mormor (uppfödare) gav hundarna torrfoder och slaktavfall i hela sitt liv, och hade inte en enda hund eller valp med någon form av skelettstörning. Mina egna hundar har aldrig råkat ut för något liknande heller, och egentligen har jag aldrig funderat på balanser och liknande. Hundarna har ju alltid fått helfoder av bra kvalité, så jag har aldrig riktigt funderat över saken. Det kan givetvis bero på tur, men nu är jag nyfiken på att veta hur det står till med ovanstående.
 
Om hunden får brister är inte beroende av formen fodret serveras i (torrt eller rått) utan hur mycket fodren innehåller (vitaminer/mineraler etc).
Dessutom finns det ärftlighet att ta hänsyn till vid veka mellanhänder.
Man kan toppa hundmat med lite annat utan att det stör balansen. Mina hundar har fått filmjölk emellanåt utan att ha fått några skador av det.
 
Om hunden får brister är inte beroende av formen fodret serveras i (torrt eller rått) utan hur mycket fodren innehåller (vitaminer/mineraler etc).
Dessutom finns det ärftlighet att ta hänsyn till vid veka mellanhänder.
Man kan toppa hundmat med lite annat utan att det stör balansen. Mina hundar har fått filmjölk emellanåt utan att ha fått några skador av det.

Ja, därav min fråga hur det kan uppstå brist om man blandar helfoder. Det borde ju alltså inte spela någon som helst roll om maten är rå eller ej precis som du skriver, om det fortfarande är helfoder. I så fall borde ju brist kunna uppstå för att man blandar två olika torrfoder, men det har jag aldrig hört talas om eller att någon skulle påstå det. Så varför påstår man det just när det gäller blandningen med färskfoder?

Mina hundar får ju en hel del annat. Ben, träningsgodis, vår mat (den som är lämplig, om det finns något över) osv. Om man går efter ovanstående människors påståenden borde det ju i så fall betyda att allt extra utöver den ordinarie hundmaten riskerar störa balans/orsaka brister. Men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara fallet så länge hunden får ett helfoder av bra kvalité.
 
Har fått höra att man inte ska blanda färsk och torrfoder för att tydligen kan hundar inte ställa om mellan de olika sorterna och därför blir de dåliga i magen.
 
Kag kan tänka mig att personen menar att om man har ett balanserat foder och blandar med något annat så är det inte längre balanserat. Men jag tror inte att det är så grymt farligt om allt inte är på pricken exakt. Det är ju t.ex omöjligt att exakt räkna exakt på barf också. Man har ju tabeller att utgå från men ingen sitter och räknar ut exakt kalkhalt i en kycklingvinge.
 
Har fått höra att man inte ska blanda färsk och torrfoder för att tydligen kan hundar inte ställa om mellan de olika sorterna och därför blir de dåliga i magen.

Fast det går ju att avfärda direkt som rent hittepå, tänker jag. Om blandning mellan torrt och färskt skulle resultera i dålig mage, så skulle ju absolut ingen blanda? Jag blandar ju själv, och ingen hund är dålig i magen. Mormors hundar var inte heller dåliga i magen.
 
Kag kan tänka mig att personen menar att om man har ett balanserat foder och blandar med något annat så är det inte längre balanserat. Men jag tror inte att det är så grymt farligt om allt inte är på pricken exakt. Det är ju t.ex omöjligt att exakt räkna exakt på barf också. Man har ju tabeller att utgå från men ingen sitter och räknar ut exakt kalkhalt i en kycklingvinge.

Men hen är ju tränings- och tävlingsmänniska, alltså blir det en hel del godis utöver maten. Det skulle ju i så fall bli obalans av det? Eftersom du då "blandar" med något som inte är balanserat.
 
Fast det går ju att avfärda direkt som rent hittepå, tänker jag. Om blandning mellan torrt och färskt skulle resultera i dålig mage, så skulle ju absolut ingen blanda? Jag blandar ju själv, och ingen hund är dålig i magen. Mormors hundar var inte heller dåliga i magen.
Vissa hundar tål det tydligen, vissa inte.
 
Vissa hundar tål det tydligen, vissa inte.

"Vissa hundar" tål nog inte heller att blanda överhuvudtaget. Jag påstår givetvis inte att färskfoder är för alla, men det är ju ett väldigt märkligt argument att man inte skulle blanda för att hunden skulle bli dålig i magen. Då skulle som sagt ingen blanda. En stor majoritet av alla hundar jag känner och tränar med får blandat. Ingen av dessa har magproblem.
 
"Vissa hundar" tål nog inte heller att blanda överhuvudtaget. Jag påstår givetvis inte att färskfoder är för alla, men det är ju ett väldigt märkligt argument att man inte skulle blanda för att hunden skulle bli dålig i magen. Då skulle som sagt ingen blanda. En stor majoritet av alla hundar jag känner och tränar med får blandat. Ingen av dessa har magproblem.
Nej, jag håller med dig. Det var mer ett inlägg i "Saker man får höra".
 
Lika länge som jag har fodrat mina hundar färskfoder, vilket är typ 6 år nu, har jag hört att det är dåligt att blanda färskfoder med torrfoder. Ibland har det varit dåligt att blanda torrt och färskt i samma mål, men okej om man ger ett torrt och ett färskt. Andra gånger har jag hört att det är okej så länge det är olika måltider. Varför det är dåligt har varierat. Men gemensamt för alla har varit att hittills är det ingen som har kunnat backa upp det med fakta. Så jag har i perioder blandat torrt och färskt utan några problem.
 
Herre vad Tinja får äta olika foder. Basen är hälften färskfoder och hälften torrfoder, men hennes vanliga mat blandas med vunnen hundmat, olika sorters godis, korv, kalkonhalsar, ben av olika sorter och släng in ett helt fårhuvud why dont’cha :p

Hon är väldigt sällan dålig i magen. Det skulle vara om hon typ fått ovanligt mycket av något mindre nyttigt - typ om min kompis Niklas smygmatat henne med popcorn och chips under en hel kväll utan min vetskap :cautious:
 
Lika länge som jag har fodrat mina hundar färskfoder, vilket är typ 6 år nu, har jag hört att det är dåligt att blanda färskfoder med torrfoder. Ibland har det varit dåligt att blanda torrt och färskt i samma mål, men okej om man ger ett torrt och ett färskt. Andra gånger har jag hört att det är okej så länge det är olika måltider. Varför det är dåligt har varierat. Men gemensamt för alla har varit att hittills är det ingen som har kunnat backa upp det med fakta. Så jag har i perioder blandat torrt och färskt utan några problem.

Jag får känslan av att det uppstod en hel del myter kring färskfoder efter att det blev så populärt. Jag har aldrig fått se en källa till det som vissa påstår.
 
Vi blandar färskfoder/torrfoder och veka mellanhänder har inte en enda hund fått :laugh:

Denna dam har ätit så från 4 mån ålder till nu. Dvs under 8 månader när hon växt som mest.:grin:
JFh7Lp4.jpg


Att det skulle slå ut magar eller ge sämre näringsupptagning är ju bara trams. Friska hundar har inga problem att äta en blandad kost. De har en ganska anpassningsbar matsmältningsapparat. Sen att viss kost/livsmedel är mindre bra är en annan femma men att de skulle bli dåliga i magen av att blanda olika helfoder är fånigt.

Här ger vi dessutom samtliga hundar matrester utöver färskfoder och torrfoder. Valpar som senior. Och vi har provat oss fram mellan märken och bytt foder, proteinkällor och övrigt. Ännu har vi aldrig haft en hund med känslig mage eller allergier.
Skägget däremot kan inte äta spannmålsfritt för då blir han förstoppad.

Denna foderhetts.... :cool:
 
Vi blandar färskfoder/torrfoder och veka mellanhänder har inte en enda hund fått :laugh:

Denna dam har ätit så från 4 mån ålder till nu. Dvs under 8 månader när hon växt som mest.:grin:
JFh7Lp4.jpg


Att det skulle slå ut magar eller ge sämre näringsupptagning är ju bara trams. Friska hundar har inga problem att äta en blandad kost. De har en ganska anpassningsbar matsmältningsapparat. Sen att viss kost/livsmedel är mindre bra är en annan femma men att de skulle bli dåliga i magen av att blanda olika helfoder är fånigt.

Här ger vi dessutom samtliga hundar matrester utöver färskfoder och torrfoder. Valpar som senior. Och vi har provat oss fram mellan märken och bytt foder, proteinkällor och övrigt. Ännu har vi aldrig haft en hund med känslig mage eller allergier.
Skägget däremot kan inte äta spannmålsfritt för då blir han förstoppad.

Denna foderhetts.... :cool:

Jag blir tokig på myter som florerar omkring och sedan reproduceras om och om igen av folk som inte ens funderat på om det faktiskt kan ligga något bakom det. Hittills har jag som sagt aldrig fått en vetenskaplig källa presenterad för mig som kan stärka det folk påstår, och det gör mig faktiskt ganska irriterad att folk fortsätter sprida saker som det inte finns grund för.
 
Jag blir tokig på myter som florerar omkring och sedan reproduceras om och om igen av folk som inte ens funderat på om det faktiskt kan ligga något bakom det. Hittills har jag som sagt aldrig fått en vetenskaplig källa presenterad för mig som kan stärka det folk påstår, och det gör mig faktiskt ganska irriterad att folk fortsätter sprida saker som det inte finns grund för.

Nästa gång kan du fråga dem hur de tror en vild hund överlever ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej, lång diskussion i uppfödargrupp på fb ligger som bakgrund. Det är alltså inte min hund, men jag känner till uppfödaren, som enligt...
Svar
11
· Visningar
1 198
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 015
Senast: isafore
·
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
18 938
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp