blanda hippobreed/ havre, hö/lucern

Moppa123

Trådstartare
Hejsan alla foderkunniga :)
jag tänkte börja fodra med havre blandat med hippo breed
(hon äter endast hippo breed nu)
har ni något bra tips på mängden jag ska blanda ut med?
säg hon äter 1kg breed / måltid :confused:.
0,5 kg breed mot 0,5 kg havre?

Sedan har jag hört att man kan utöka höet med lucern (stråvarianten) för hästar som gärna behöver lite att göra ... någon som provat? blanda o mixa höet/lucern?

basic frågor kanske ... men jag är lite novis på detta område :bow:
 
Vad innehåller ditt hö i år då?

Jag ger lusernhack och blandar i kraftfodret. Perfekt för hästar som får lite kraftfoder, eller som äter fort.
 
Mitt hö har siffrorna =

TS 88 .4 %
SRP 37 g/kg
Energi 7,8 MJ/kg
Ca 3,7 g/kg
P 2,0 g/kg
Mg 0.8 g/kg
K 16.0 g/kg

:confused:

Kanske ska till lägga att hästen är en kallblodig travare, men hon är stor och smäcker, ser nästan ut som ett varmblod. Sto, ganska svår att få hull. Börjar att träna upp henne nu så ska ha lite att bygga muskler av oxå :)
 
hmmm jag har inte mätt maggen på henne ännu, tänkte göra det idag. Men jag ska gissa så ligger hon kanske runt 450 kg.

Jag har precis börjat att rida henne, håller mest på att lära henne framåt (hon har förkärlek åt att gå baklänges, men det är velan en annan tråd..) och har börjat trava henne. Kan kallas lätt-träning? men ska övergå till mer träning sedan. ..

:banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 250
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 227
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp