Blanda Krafft Groov och korn farligt?

mirage

Trådstartare
Nu har jag hört något som i mina öron låter som rent påhitt men tänkte höra med er som är lite mer insatta om det finns någon substans öht i påståendet. Jag har hört att Krafft Groov (kan ha varit alla Krafft men det som var aktuellt i det här fallet var Groov) ska vara farligt att ge till hästen om man ger korn samtidigt. Varför? Vad kan det påståendet komma ifrån? Någon som hört samma sak eller liknande? Det ska väl inte vara problem att blanda några fodermedel öht om de behövs så länge hästen tål allt? :confused:
 
Sv: Blanda Krafft Groov och korn farligt?

Nej, men som med alla blandfodermedel måste man tänka på vilka råvaror som ingår när man lägger till andra fodermedel.

Grov t ex innehåller mkt spannmål så man måste lägga ihop kornets och grovens innehåll av spannmål när man tänker ut givan för att dels inte få för stort stärkelseintag per tillfälle dels inte få för mkt fytat. Fytat som finns i spannmålens skal hämmar upptaget av kalk och en del andra mineraler.
 
Sv: Blanda Krafft Groov och korn farligt?

Men om vi snackar ca 2 kg Groov och 1 kg korn, kan man hamna på sådana mängder att det blir skadligt isf?
 
Sv: Blanda Krafft Groov och korn farligt?

Det borde väl inte vara några problem om man delar upp givorna jämnt över dagen, så att det inte blir för mycket spannmål i en och samma giva.
 
Sv: Blanda Krafft Groov och korn farligt?

En stor häst. Jag menar nu alltså inte mängden öht egentligen utan har bara hört att det ska vara farligt att blanda just Krafft Groov och korn. Finns det substans i detta påstående?
 
Sv: Blanda Krafft Groov och korn farligt?

mirage skrev:
Men om vi snackar ca 2 kg Groov och 1 kg korn, kan man hamna på sådana mängder att det blir skadligt isf?

1 kg Grov = 6,5 hg spannmål. Av spannmålen är >4 hg kli hälften från havre hälften från vete. Jag vet inte om havrekli innehåller lika mkt fytat som vete. Om den gör det hamnar man över den maxgräns som Möller, SLU rekommenderer. Enl henne bör man inte ge mer än 1 hg kli per 100 kg häst om fodrar ytterligare spannmål. Det är inte giftigt utan kan störa Kalk och övrigt mineral upptag. Om hästen i fråga skulle vara växande eller ha föl i magen skulle jag se till att ha en god marginal både för absoluta mängden av kalk och fosfor och mikromineral givan.
 
Sv: Blanda Krafft Groov och korn farligt?

Havre har ett högre innehåll av fytat än de övriga spannmålen. Dessutom är dess fytaser mer svåraktiverade, vilket försämrar ännu mer.
 
Sv: Blanda Krafft Groov och korn farligt?

ge inte krafft överhuvudtaget
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 071
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Försök orka igenom texten för jag behöver hjälp! :) För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag en vän eller numera...
2
Svar
24
· Visningar
2 227
Senast: Aliche
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 251
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp