Blanda mineraler med?

Ajabaja

Trådstartare
Min ena ponny (mycket lättfödd) är konstigt nog rätt kräsen. Han tvärvägrar äta någon som helst mat med mineraler på. Både doft och smak verkar inte passa herrn. Något tips?
Har provat:
Betfor
Havre
Lusern (hack och pellets uppblött)
Rivna morötter eller äpplen
Även blandningar av dessa och ibland en skvätt äppelcidervinäger för att försöka maskera smak och doft. Han bara vägrar!:wtf::meh:

Utan mineraler så äter han det mesta med varierande aptit dock. Hö är helt klart godast.
 
Sv: Blanda mineraler med?

Vet inte säkert, men finns det inte mineraler i typ godis format? Man ger typ 2godisar om dagen så ska de då täcka mineralbehovet, kanske kan "lura" i honom som godbit efter träning ;-)
 
Sv: Blanda mineraler med?

Granulat är det många hästar som dissar.
Pelleterade brukar däremot fungera bra.
Har du testat pellets?
 
Sv: Blanda mineraler med?

Har du provat olika typer av mineraler? olika märken osv? Tvärvägrar han allt kanske man kan räkna ett foderstat med lite annat kraftfoder eller något som gör att mineralbehovet täcks? :)
 
Sv: Blanda mineraler med?

Jag har nog inte mött en häst som inte äter Kraffts Miner i pelletsformat som godis. :)

Granngårdens egna är inte lika populära, de innehåller mer mineral/kg foder och mindre av det goda bindemedlet. ;)

Så, vad ger du för mineralfoder?
 
Sv: Blanda mineraler med?

Men funkar verkligen de där godisarna?

Två sådana ger ju mindre fodervolym än ett vanligt mineralfoder, är de verkligen så koncentrerade och ändå smakar godis?

En tjej i stallet ger såna från ÖoB, men jag har inte kommit ihåg att läsa innehållet på burken ännu.
 
Sv: Blanda mineraler med?

Jag håller med. Testa att byta sort på mineralerna. Min matglada häst vägrar äta Granngårdens mineraler, oavsett vad jag blandar med. Kraffts mineraler äter hon direkt ur handen. Så vissa sorter är tydligen äckligare än andra.
Jag har även blandat pulver av kalk, fosfor, magnesium och selen direkt i hennes "lucerngröt" och det äter hon också med god aptit.
 
Sv: Blanda mineraler med?

Jag har nog inte mött en häst som inte äter Kraffts Miner i pelletsformat som godis. :)

Då har du inte träffat min ;). För jag provade 5-6 sorter innan damen kom fram till en sort som kunde gå att äta...tillsammans med betfor och havre. Och kraffts var definitivt inte ätbart enligt henne :yuck: hur väl jag än blandade det med betfor och havre, och så mycket mat behöver hon inte.
Dessutom tillsätter krafft en väldig massa järn i sina mineral foder vilket ger totalt 2500 mg/kg.

Däremot "kubmineralerna" från St hippolyt är riktigt goda :d tydligen, dock så blir det för lite selen.
 
Sv: Blanda mineraler med?

Det är kopparn och zinket som han vägrar äta. Jag har provat ett annat märke, men det är tydligt att de är just kopparn och zinket han hatar och jag hittar inga andra mineraler som funkar med mitt hö och som har tillräckligt med koppar och zink. Att ge några andra mineraler än de jag har är bara onödigt, då kan jag lika gärna strunta i att ge mineraler... Magnesiumet, selenet och kalket äter han nästan i alla fall. Han äter egentligen bara hö med god aptit. Krafts mineraler hatade han oxå tyvärr...

Igår ledsnade jag lite och blandade mineralerna med vatten och sprutade in dem i munnen. Inte så poppis, men då slapp jag hälla på tjockisen massor av mat..
 
Sv: Blanda mineraler med?

Igår ledsnade jag lite och blandade mineralerna med vatten och sprutade in dem i munnen. Inte så poppis, men då slapp jag hälla på tjockisen massor av mat..

Blanda det med äpplemos så kanske det blir riktigt poppis. Det räcker oftast med lite grann äpplemos utblandat med lite vatten. Jag har gjort det med både medicin och tillskott och hästarna kastar sig över sprutan :d vilket också gör att avmaskningsmedel slinker ner av bara farten ;)
 
Sv: Blanda mineraler med?

Det ska jag testa! I värsta fall kan jag blanda med äppelmos och spruta in det så smakar det lite ok kanske!:bow:

Kan glatt meddela att enbart sojamjöl med lite vatten var väldigt gott med alla mineraler utom koppar, så en stor del av mineralierna går ner i alla fall!:D
 
Sv: Blanda mineraler med?

Om jag inte minns fel nu har jag för mig att om en häst/ponny inte vill äta mineralen så behöver den inte det heller. En häst ska känna själv om den är i behov av något ämne helt själv.

I vissa fall undrar jag om detta är sant själv men jag kan i alla fall berätta något som gjorde mig lite mer säker på denna sak.

Jag har alltid valt den gula saltsten som det finns lite gottigheter bla mineraler. I detta fall ville jag komma åt biotionet men hur som helst så kom det en dag då den gula saltsten var slut och jag köpte istället den vita vanliga saltsten. Och med min förvåning så slickade mina hästar som tokar i sig saltet som det aldrig har sett salt någonsin i sina liv! Och detta fick mina tankar och snurra... "Har jag låtit mina hästar stå i brist på just salt tack vare att jag ville ge något mer i samband med saltet?"

Med dom tankarna så övergav jag den gula saltsten och ger bara den vita saltsten och än idag så äter som den fortare än vad det gjorde när dom bara fick den gula. ;)

Dock kan jag tillägga att jag fick sämre hovar .... men men jag fick i alla fall lära mig något av de hela :)
 
Sv: Blanda mineraler med?

Den enda mineralen hästar kan känna brist på själva är just salt. Att dina hästar gillar vanlig saltsten bättre än den gula har nog mer med smaken på saltstenen att göra än att de skulle känna om de behöver mineraler eller inte.
 
Sv: Blanda mineraler med?

Jomenvisst kan det vara så. ^^ Hästar har en förmåga att gilla olika saker bl a olika salt sorter.

Men hörde detta i från min moder som jobbade i Uppsala på SLU där hon hade kontakt med forskar som studera just detta :) De var ett tag sen jag hörde det men minns det så i alla fall.
Hästar är väldiga fantastiska djur som gör de mesta mineralerna och vitaminer helt själv utan att behöva få i sig något extra. Med extra menar jag med just tillskott vi ger till hästarna. MEN såklart om det finns brister i fodret så måste man tillgodo ge det.
 
Sv: Blanda mineraler med?

Nej fel av mig ^^ Sorry! :) Det är bara vitaminer. Mineraler får de enbart vad de stoppar i sig ^^
 
Sv: Blanda mineraler med?

B-vitaminer kan hästarna tillverka själva i tarmen. Övriga vitaminer måste de få i sig via fodret. D-vitamin får de i sig genom solens strålar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 754
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 122
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 447
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp