Blandare och handtag olika färger

BernT

Trådstartare
”Måste” man ha samma färg på handtag till luckor som på blandaren i köket? Tänker att det ger ett rörigt intryck om man inte har det?

Ska ha svarta handtag, svart diskho, betonggrå diskbänk, luckorna är i nyans S-1500-N. Hade tänkt stålgrå blandare men kanske borde ta svart? Stänkskyddet är vitt så det är ju iaf neutralt :p
 
Skulle inte välja svart, är inte så säker på stålgrå heller.
Känns som du skulle behöva få in något annat än grått/vitt/svart?
Rent spontant tänkte jag varför inte mässing?
 
Skulle inte välja svart, är inte så säker på stålgrå heller.
Känns som du skulle behöva få in något annat än grått/vitt/svart?
Rent spontant tänkte jag varför inte mässing?
Jag gillar inte mässing 🙈🙈 men det kunde ju inte du veta 😄 Himla svårt det här. Behöver verkligen inte bli perfekt förvisso, för nästa år ska vi kasta ut hela köket och göra om helt, nu bara sminkar vi det lite för att få det trivsamt under tiden, men vill ju inte att det blir för fult heller.
 
Jag gillar inte mässing 🙈🙈 men det kunde ju inte du veta 😄 Himla svårt det här. Behöver verkligen inte bli perfekt förvisso, för nästa år ska vi kasta ut hela köket och göra om helt, nu bara sminkar vi det lite för att få det trivsamt under tiden, men vill ju inte att det blir för fult heller.
Då hade jag valt stålgrå inte svart.
Själv älskar jag mässing
 
Är den här diskhon, tyckte dock den inte är lika mörkt svart irl, eller så var den som stod ute i butik på ikea kanske blekt.
Svårt att se på bild. Men proppen är i stålgrå? Då kan det ändå bli fint med blandare i samma. Inne på köket sen kan man ju ha någon ljusstake lr något annat i stålgrå som plockar upp det. Och lite andra detaljer, handdukar, kruka med krydda etc dom livar upp som kontrast till det mörka. Tror det kan bli fint ☺️
 
Är den här diskhon, tyckte dock den inte är lika mörkt svart irl, eller så var den som stod ute i butik på ikea kanske blekt.

https://www.ikea.com/se/sv/images/p...-kvartskomposit__0831740_pe777337_s5.jpg?f=xl

Vi ska ha samma disko, tänkte ha denna blandare. Finns en på Ikea som är svart/silver som var den som jag tyckte var snyggast av de som fanns på Ikea. Har dock hört att Ikeas blandare ska ha lite sämre kvalité och tycker typ de känns lite rangliga?

B39EDA2A-A5BF-414D-AFEA-0BB2919EB27C.png
 
Jag gillar inte mässing 🙈🙈 men det kunde ju inte du veta 😄 Himla svårt det här. Behöver verkligen inte bli perfekt förvisso, för nästa år ska vi kasta ut hela köket och göra om helt, nu bara sminkar vi det lite för att få det trivsamt under tiden, men vill ju inte att det blir för fult heller.
Jag hade nog siktat på att veta vad jag vill ha efter nästa renovering och köpt det vad gäller blandare/ho lite större saker. Om du vet hur många beslag du kommer behöva senare hade jag köpt de också enl vad du vill ha sedan.

För att svara på din fråga, jag gillar att ha samma ”finish” på sakerna. Är det blankt ska allt vara blankt, är det matt ska allt vara matt. Däremot ska jag vara ärlig och säga att helt svart och blankt är ett otyg att hålla fint.
 
Jag hade valt svart blandare till svart ho. Tycker inte att handtagens färg har någon betydelse (jag hade gröna i glas, hade vart jobbigt att hitta blandare i den färgen :D)
Jag hade själv så i mitt förra kök, svart ho från Ikea, och en mattsvart blandare, blev skitsnyggt.
 
Rent estetiskt tror jag inte att svart eller stålgrå spelar någon större roll utan hur mycket plats i ögonen så att säga de olika delarna tar. En viss skillnad på en mattsvart diskho som bara är en ho och en diskho med tillhörande bänk i någon blankare färg. Blankare färg drar ögonen till sig (enligt mig är det ett jäkla elände då det tar plats i min hjärna) och då blir det lite rörigare med en blandare i annan färg. Däremot mattsvart och helst också underlimmad kan det vara fint med annan blandare.

Välj så mycket som möjligt efter vad ni kan tänka er sen, åtminstone för miljöns skull. Ångrar man sig sen får det väl bli så men det skadar ju inte att försöka tänka på det.

Lägger till: handtag och blandare i samma färg vet jag nog ingen som reflekterat över.
 
Är den här diskhon, tyckte dock den inte är lika mörkt svart irl, eller så var den som stod ute i butik på ikea kanske blekt.

https://www.ikea.com/se/sv/images/p...-kvartskomposit__0831740_pe777337_s5.jpg?f=xl

Min spontana tanke är att om det inte är exakt samma svarta färg på ho och blandare så ser det "värre" ut tillsammans än om du tar en blandare i t.ex matt krom, men det är jag det ;)
 
Min spontana tanke är att om det inte är exakt samma svarta färg på ho och blandare så ser det "värre" ut tillsammans än om du tar en blandare i t.ex matt krom, men det är jag det ;)
Mm sant! Blir för blandat då.

Dock upptäckte vi igår att bänkskivorna är limmade (med massoooooor med lim ser man, det har limmats frikostigt så det har runnit ner på stommarna vilket inte syns om man inte stoppar in huvudet) så vi kommer inte kunna byta bänkskivorna. För då får vi kofota loss det och då går garanterat stommarna sönder. Så vi byter bara stänkskydd + fläkt, diskmaskin och luckor och handtag. Sen gör vi en riktig renovering sent i höst/början av 2023 😄 ska behålla fläkt och diskmaskin till nya så lite miljövänligt blir det iaf.

Stommarna är från 1975 så det känns som att vi med gott samvete kan riva ut allt snart.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
R
Hemmet Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 744
Senast: Raderad medlem 6459
·
Hemmet Håller på o fixa köket, så mycket det går i alla fall. Budgeten tillät inte att riva ner exakt allt o börja om. Så det fick bli såhär...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: Lukaskatt
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp