Blandflock eller uppdelade hagar?

MiniLi

Trådstartare
Låter ni ston och valacker gå tillsammans i hage eller kör ni strikt på uppdelade flockar?
Eller varierar ni utifrån individerna?

Jag har tidigare tänkt att mitt sto absolut inte får gå med valacker som man vet kan rida på ston, men det har känts lugnt med valacker som (utifrån vad man vet) inte visat sådana tendenser.
Har dock precis ändrat uppfattning i frågan efter att den där lugna valacken ”som aldrig hoppar på ston” plötsligt klättrat mitt sto med skador till följd..
Just nu tänker jag att hon aldrig någonsin kommer få gå med valack igen. Finns inte en chans att jag riskerar detta igen.

Hur tänker ni?
Vad är era erfarenheter?
 
Jag har haft stor + valack själv och i större flockar. Jag tycker att man får vara uppmärksam vid "första brunsten" och se hur valacken reagerar. En valack jag har haft flera ston med var superhingstig och höll stenkoll på sina ston, men klättrade aldrig någonsin på ett sto, men andra som verkar ytterst ointresserade klättrar vid brunst. 🤷 Hade jag sett någon tendens över huvud taget skulle jag sära på dom omgående.

Jag tycker sto+sto nästan kan vara värre. Två bitchar ihop liksom. Ett sto + valack brukar innebära att bruden styr med järnhand :laugh:
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Pga skaderisken och risken för infektion hos stoet vill jag inte ha blandflock.

Vår store gick med mitt sto första sommaren, utan problem. Andra sommaren fick han kåtslag och jagade andra valacken i hagen och försökte betäcka ston över staketet (mitt sto var inte intressant och hon höll sig dessutom med sin valack-kompis så jag tror inte hon blev betäckt, men vem vet). Sen dess går han inte mer ston nåt mer.

Mitt sto har gått med valacker jag vet inte betäckt innan. Men hon är svår att sätta med andra hästar oavsett kön. Funkar bäst med liten shettisvalack.

Mitt förra sto var en sån där som fick alla valacker att bli helt galna. Jag har också varit med om valack som plötsligt bestämde sig för att betäcka ett sto och det var INTE fina skador på nån av dom. Jag tycker rätt ofta det är så att valacker "som aldrig betäckt" plötsligt kärar ner sig och betäcker. Jag skippar helst den risken om jag kan.

Så, blandflock i absoluta nödfall och endast med valacker jag vet inte betäckt tidigare. Har de betäckt är det nope, blir inget mer då!
 
Jag vill inte ha mitt sto med valack, då har hon fått gå ensam istället. Har varit problem varje gång jag provat blandflock och det är inte värt risken för mig, trassel tenderar att komma ändå.

Edit, kan tillägga att jag skulle prova om det var typ en shettis.
 
Min valack gick alltid i blandflock de första åren hos mig. Först året om med ett par ston och sedan endast på bete med flera individer av olika kön. Han var typen som var flockens hingst men aldrig klättrade. En ranglåg valack klättrade som en dåre på ett av stona så fort jag tog in min men hästarnas ägare brydde sig inte och det blev inga skador. De hade en jättefin flock och jag tyckte att de verkade få ut mer av att gå blandat än åtskiljt.

Sedan ett år kom ett nytt sto och två nya valacker och dessa två och min slogs som de värsta vildhästar om henne. Jag har aldrig sett något liknande och ingen gav med sig.

Min häst blev helt förstörd och tappade allt självförtroende och får aldrig mer gå i blandflock.

Med det sagt så skulle jag med rätt förutsättningar kunna överväga att ha en valack med ston eftersom problemen jag upplevt varit mellan valackerna och inte mellan valack och sto.
 
Kort enkelt svar, aldrig

Verkligheten, har just nu en valacker och ett sto hemma och ja dom går i samma hage. Har bara sätt han försöka klättra en gång som nybliven valack (11 månader) och han fick en sån smäll så jag tror han såg stjärnor och sedan dess så nä har aldrig sätt han tänka tanke.
 
Vid flock alltid uppdelat, men vid två hästar tillsammans som jag har nu (om din funkar bra ihop såklart) har jag sto och valack tillsammans utan problem. Nu när jag har två egna i samma stall inackorderad och har egen hage till dom har dom sto + valack. Stoet är gammal och hög i rang och valacken ung och låg i rang så det går fint.
 
Efter den incidenten som varit för mitt sto nu skulle jag ha svårt att lita på att det verkligen inte kan ske. När till och med ”den som aldrig har klättrat” plötsligt gör det trots att hästarna har gått tillsammans innan utan konstigheter..

Nej tack, ston tillsammans från och med nu.
 
Vid flock alltid uppdelat, men vid två hästar tillsammans som jag har nu (om din funkar bra ihop såklart) har jag sto och valack tillsammans utan problem. Nu när jag har två egna i samma stall inackorderad och har egen hage till dom har dom sto + valack. Stoet är gammal och hög i rang och valacken ung och låg i rang så det går fint.
Rang spelar ju ingen större roll om stoet plötsligt får för sig att hon är sugen 😉
 
Jag har haft stor + valack själv och i större flockar. Jag tycker att man får vara uppmärksam vid "första brunsten" och se hur valacken reagerar. En valack jag har haft flera ston med var superhingstig och höll stenkoll på sina ston, men klättrade aldrig någonsin på ett sto, men andra som verkar ytterst ointresserade klättrar vid brunst. 🤷 Hade jag sett någon tendens över huvud taget skulle jag sära på dom omgående.

Jag tycker sto+sto nästan kan vara värre. Två bitchar ihop liksom. Ett sto + valack brukar innebära att bruden styr med järnhand :laugh:
Jag tycker tvärt om att många ston funkar jättebra tillsammans. Och när det gäller att de klättrar så har ju inte det med rang eller vem som styr att göra.
Mitt sto är ranghög och styr definitivt ”med järnhand” över den här valacken, ändå blev det såhär helt plötsligt.
 
Jag tycker tvärt om att många ston funkar jättebra tillsammans. Och när det gäller att de klättrar så har ju inte det med rang eller vem som styr att göra.
Mitt sto är ranghög och styr definitivt ”med järnhand” över den här valacken, ändå blev det såhär helt plötsligt.
Det här är mina upplevelser, dina är annorlunda, ingen har rätt eller fel. :)
 
Rang spelar ju ingen större roll om stoet plötsligt får för sig att hon är sugen 😉
Min fösta häst kunde inte gå med andra valacker än sin egna avkomma, var mer än en gång hon var på väg med rumpan fösta genom eltråd men som tur är så har mina andra ston inte varit lika kåta vid högbrunst.
 
Vi har blandflock, 8 valacker och 3 ston som går tillsammans. Inga problem med det, och då brunstar mitt sto ändå väldigt ofta på sommar halvåret.
 
Aldrig blandflock. Sett lite för många snälla valacker som aaaaaldrig skulle hoppa, plötsligt hoppa ändå. Ett hopp tar några sekunder, om man inte har videoövervakning på varje kvadratmeter av hagen 27/7 kan man inte vara säker, hur säker man än tror man är.
 
Aldrig blandflock. Sett lite för många snälla valacker som aaaaaldrig skulle hoppa, plötsligt hoppa ändå. Ett hopp tar några sekunder, om man inte har videoövervakning på varje kvadratmeter av hagen 27/7 kan man inte vara säker, hur säker man än tror man är.
Precis. Vem vet vad de gör när ingen tittar..
 
Det är ju inte bara infektion i vulva man riskerar. Valacken som hoppat på mitt sto nu har troligen varit klumpig och lyckats slå till henne under/vid sidan av vulva med en hov när han halkat ner eller liknande. Hästen ser helt misshandlad ut med gigantisk svullnad och skrapsår. Det gick åt rätt håll först men igår hade det blivit betydligt värre så fick ta ut veterinär på jourtid till sto med 39,9 graders feber och så ont att vi inte ens fick henne att lämna boxen när veterinären skulle undersöka 😢

Gömmer en bild om någon vill se:
CF5714DB-6C5D-449B-80E9-0C6C90308049.jpeg

Hon har även skrapsår på bakbenen som ”spår” efter att valacken hasat ner.

Så kan det alltså gå trots att blandflock funkat utan problem innan. Det funkar tills det inte funkar..
 
De stallen jag stått i genom åren har vi alltid haft ston och valacker uppdelade. Ibland på sommaren blandas de men då håller man noga uppsikt.
Har varit med om valacker som "aldrig" betäckt innan som helt plötsligt fattar tycke för ett sto. Nu senast en stor och kraftigt överviktig valack som hoppade upp på ett mindre sto i mitt förra stall.....

Nu går dock mitt sto i blandflock. Men valackerna är 29 resp 27 år och ägaren har haft dem i 20+ år, bor bredvid stallet och det har inte varit några tendenser på betäckning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 648
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hästvård Min valack blev kasterad som 6 åring och jag vet att han hade en kort karriär som avelshingst innan dess, han fyller 9 i år så han har...
Svar
11
· Visningar
2 117
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp