Blandflock eller uppdelade hagar?

Stackars stackars häst :cry: Den bilden skulle de se som tycker lite höhö om att valacker betäcker och inte tar det på allvar och delar på hästarna direkt.
Får mig att tänka på ett stall jag hade min häst i, när hon gick ihop med en valack som skulle betäcka och valla. Då hette det att det var för att de gick i liten hage och var rastlösa, jag menade på att hormoner inte styrs på det sättet. Ville inte ha min häst ihop med den valacken men fanns inga alternativ, även om jag erbjöd mig lösa det att hon fick gå i sjukhage tills brunsten slutat.
Den andra valacken hon gick ihop med funkade, men inte denna. Sen när vi bytte stall blev det bara ston, provade med en valack men det funkade inte då han ej längre litade på ston sen ett annat sto skrämt honom. Så det blev ston som sällskap.
 
Nej ingen såg när det hände. Utifrån hur skadorna ser ut är det ändå den mest troliga hypotesen..
Tänker så det inte finns något annat i hagen de kan fortsätta skada sig på.
Vi har tex en del på lösdrift som fått skador när de rullat fast (stor lösdrift och och släta väggar), vi bor i Småland och de skadar sig ibland på stenen (kvittar hur mkt vi plockar :eek:)
 
Tänker så det inte finns något annat i hagen de kan fortsätta skada sig på.
Vi har tex en del på lösdrift som fått skador när de rullat fast (stor lösdrift och och släta väggar), vi bor i Småland och de skadar sig ibland på stenen (kvittar hur mkt vi plockar :eek:)
Nej jag är helt säker på att det inte är ngt i hagen..
 
Ja hon har jätteont 😭
Febern har gått ner något och jag har lyckats tvinga ut henne ur boxen. Har order från vet om att hon ska röra sig försiktigt men hon vill helst inte ens lyfta ena bakbenet på den sida svullnaden är som värst.. Får se om det lägger sig eller om vi måste åka till klinik och dränera.

Är det inre skador också? Hur mår hon nu? :heart
 
Min häst kan inte gå med valacker, hon är tydligen alldeles för snygg. 😎 (Tom 29-åringen i förr-förra stallet, som vi trodde var för gammal och stel för "sådant" skulle vara uppe och klättra.)

Generellt undviker jag blandflockar; undantaget är ridskolehästar. De måste kunns gå tillsammans och "göra upp" i hagen för att man inte ska riskera att de blir osams på lektionerna. 🙂
 
Är det inre skador också? Hur mår hon nu? :heart
Inte vad vi vet. Hon har fortsatt att få feber trots pencillin och metacam, svullnaden är gigantisk så det spänner jättemycket för henne. Hon rör sig inte frivilligt..
Har haft vet ute två dagar i rad, är troligen en varböld men de har inte kunnat göra så mycket. Ska ev punktera/dränera bölden men då måste hon sederas och det är tydligen inte bra att sedera vid feber..

Jag hoppas febern lägger sig idag!
 
Jag är rätt sliten också. Varit orolig så haft flera nätter utan sömn och så är jag i stallet typ hela tiden för att hålla koll på temp och allmäntillstånd och tvingar ut henne på lugna promenader som ska hjälpa mot svullnaden. Jobba får jag göra någon annan gång 😆
 
Jag har haft både ock. Min gammelvalack klättrar om stona brunstar mycket så när han har gått med ston, enbart mina egna eller ston vars ägare VET att han klättrar har de separerats direkt stoet visat brunst. Mina avelsston skulle aldrig få gå med valack.

Skaderisken är jättestor för bägge parter. Inte bara stona.

@MiniLi fy vilken otäck skada, stackars lilla pållan och stackars dig med all oro (som om du inte oroat dig nog för henne över tid). Hoppas att svullnaden lägger sig snabbt och hon tillfrisknar
 
Jag har alltid haft mina blandade. Långt tillbaka i stor flock, senare "bara" mina egna. Har nu en av varje, som går tillsammans, och det finns inte en chans att valacken någonsin skulle försöka betäcka så det är jag inte orolig för alls.
Har haft ett sto som jag inte hade släppt med andra valacker än de två jag hade då.
 
Normalt går dom åtskilda här. Den enda gången som valack går med ston är i samband med avskiljning av hingstföl. Då får valacken gå någon vecka med sto och föl innan stoet flyttas. Annars går dom i egna hagar pojkar för sig och flickor för sig.
Dessutom har jag varit med om gamla valacker som aldrig synligt visat intresse för ston plötsligt börjar rida på dom.
 
@MiniLi fy vilken otäck skada, stackars lilla pållan och stackars dig med all oro (som om du inte oroat dig nog för henne över tid). Hoppas att svullnaden lägger sig snabbt och hon tillfrisknar
Det blev ett klinikbesök idag så nu är hon undersökt ordentligt med ultraljud. Inga skador på insidan, så skönt! Kunde också konstatera att det är ett hematom. De veterinärer som tittat på henne tidigare dagar har rekommenderat att hon ska röra sig för att minska svullnaden, men eftersom det är en pågående blödning så har ju bara det gjort saken värre. Nu blir det strikt boxvila!

Den höga febern beror troligen på blodansamlingen och smärta. Men nu hoppas jag det kommer gå åt rätt håll!

Som vanligt lätt att vara efterklok också om allt🙈
 
Jag har ett sto som inte kan gå med valacker och en valack som inte kan gå med ston, så det faller sig rätt naturligt med uppdelade hagar. Nån gång har jag utifrån kortvariga behov haft de som kan gå med motsatta könet ihop, men då är alla hästar mina egna så jag kan göra avvägningen utan att riskera någon annans häst.
 
Jag vill ha uppdelade flockar. Har sett alldeles för mycket tråkiga skador av klättring och rivalitet för att vilja ta riskerna med blandflock.

Sen finns det ju situationer där det är rimligt att göra annorlunda, jag vet exempelvis hästar som vägrat gå med samkönade hästar, utan bråkat med alla, och har då fått gå med en av motsatt kön. Men då handlar det om två individer och inte en flock, och alternativet vore ju att ha hästen/hästarna ensamma, vilket jag ser som sämre.

Men när det gäller en flock vill jag absolut inte blanda.
 
Jag vill ha uppdelade flockar. Har sett alldeles för mycket tråkiga skador av klättring och rivalitet för att vilja ta riskerna med blandflock.

Sen finns det ju situationer där det är rimligt att göra annorlunda, jag vet exempelvis hästar som vägrat gå med samkönade hästar, utan bråkat med alla, och har då fått gå med en av motsatt kön. Men då handlar det om två individer och inte en flock, och alternativet vore ju att ha hästen/hästarna ensamma, vilket jag ser som sämre.

Men när det gäller en flock vill jag absolut inte blanda.
Varför är det värre med fler hästar än två tänker du?
 
Ridskolehästarna går tillsammans i stor blandflock. Aldrig varit problem ens när nya tillkommit. Dock varit med om att valack betäckt valack i en annan hage. :crazy:
 
I rivalitetssyfte. Exempelvis valacker som bråkar om ett brunstigt sto.

EN valack med flera ston brukar inte sällan funka bra om valacken inte intresserar sig för stona under brunst. Flera valacker med ston brukar bli betydligt större risk för bråk. Blir det bråk innebär det ju både stor skaderisk för valackerna sinsemellan, men även risk att de blir skadade av stoet/stona då dessa sällan saknar preferens för en individ och lackar ur på en annan, eller helt enkelt över bägge pga att de blir för intensiva i konkurrensen över stoet. Osv.

Sen är det ju även så att vissa ston kan typ väcka en Sten, så en valack som ”aldrig klättrat förr” betyder inte så mycket.
Generellt ang valacker så tror väldigt många att den är kastrerad betyder att all drift är borta men det stämmer ju inte ens tillnärmelsevis. Man har i regel tagit bort den största driften, men ffa förmågan att fortplanta sig rent fysiskt, och det är ju inte ekvivalent med att valacken skulle vara helt i avsaknad av testosteron och naturliga instinkter....
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 648
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hästvård Min valack blev kasterad som 6 åring och jag vet att han hade en kort karriär som avelshingst innan dess, han fyller 9 i år så han har...
Svar
11
· Visningar
2 117
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp