Sv: Blandning

Tog friheten att söka efter din tråd : Vilken ras passar mig !

Detta är vad du skrev !

Hunden måste kunna vara hemma ensam ibland. Jag bor i lägenhet. Den kommer att få följa med till stallet och med på ridturer iaf 4 gånger i veckan. Egentligen vill jag ha en lite större hund. Tycker t.ex. labrador, bordercollie är fina. Jag är inte intresserad av nått speciellt (spår o sånt), men skulle tänka mig att träna lite agility isåfall, men egentligen inte så intresserad av nått sånt.
Jag vill bara ha en vän som man kan lita på, barn-katt vänlig, ska inte behöva jääättemkt motion och kunna rymmas och må "bra" i en lägenhet. Helst mellan eller stor hund.

Det du skriver ( ang motion och aktivering ) passar varken en Boxer eller BC ( rent generellt ) och absolut inte en korsning ..

Visst du kan alltid prova ( eftersom detta inte handlar om någon valp )

Men så som jag tolkar det så har du inte varit i hundköps tankar så länge, iaf inte så pass att du valt ras ännu.

Jag vet att när man väl bestämt sig så vill man hitta en hund NU på sekunden, men du tjänar på att ta det lugnt, att hitta din ras och besöka ev uppfödare m.m

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Blandning

Jo jag tänkte ju först skaffa en valp. Men sen då jag fick höra om den här hunden så blev jag som sugen.

Men hon som har hunden nu har inte haft så mkt tid för hunden, så det verkar inte som att den är van att bli så mkt aktvierad iaf.
Sen kan man ju alltid prova, jag märker ju om hunden blir rastlös o sånt. Då får jag nog lämna tillbaka den, då jag först och främst kommer ha den på prov.
Sen tycker jag det skulle vara ganska skönt att ha en hund som redan ha kommit över pissa inne, skälla, dra i kopplet - tiden :D
 
Sv: Blandning

Fast nu måste jag vara ärlig, den typen av hund kräver(oftast) ordentligt med motion och aktivering för att bli 100% nöjd

Bara för att nuvarande ägaren inte har haft tid med hunden och att hunden är "van" så innebär inte det att hunden mår bra.

Understimulerade hundar visar det på olika vis....

...De flesta med att lägga till någon olat, men det finns hundar som bara finner sig i situationen, det innebär inte att man kan utnyttja den hundens "snällhet" ..

Så om du skall ta dig ann denna hund så bered dig på mer aktivering ( iform av lydnad,agility,spår,rapport m.m m.m ) än vad du skrivit att du vill..

Lycka till / C
 
Sv: Blandning

Visa skrev:
Alla hundar kan ju bli knäppa/rastlösa osv. OM hon har nått konstigt behov av att t.ex. tjuv valla, vad gör det egentligen? Det är ju bara lära av det, eller låta henne göra det. Jag förstår som inte vad det är som är så fel med denna blandning om hon nu skulle visa sig vara bra i psyket?

Om hon har ett behov av att valla och inte får utlopp för detta så har du jobb för livet kan jag säga...
Vi har haft en bc tik (omplacering) Hon hade grymt vallbehov och vi aktiverade henne med allt... men likt förbannat så vallade hon barn, cyklar, bilar :crazy: , sopåkaren, brevbäraren ja... you name it...
Det är inte bara att träna bort som du säger... Det krävs väldigt mkt jobb, väldigt mkt...

En bc är alltid en bc oavsett... Även om de inte just har så mkt vall i sig så kräver de att få jobba... MYCKET!! De vill använda huvudet och även göra av med energin fysiskt...
Men det är en jätte trevlig hund :)
Boxer vet jag inte mkt om, men det är ju också en arbetande ras, även om inte i den utsträckning som bc'n.
Så du Borde... jag säger borde för man vet ju inte ;) få en ras som vill jobba lite och inte bara nöjer sig med att vara med på promenader...

Jag tycker att du ska ta dig en riktig funderare på vad du vill ha ut av din hund.
Vill du ha en promenad kompis eller vill du träna??

Det finns så himla mkt hundraser att välja bland och varför då ta något bara för att det erbjuds... Istället för att köpa en hund som passar dig och din livsstil? :)

Sofia
 
Sv: Blandning

Jag blev erbjuden att ha hunden "på prov" över sommaren, och sedan skulle vi se hur det blev senare.
Tycker ni det är dumt att acceptera? Jag vill!! :bump:
 
Sv: Blandning

Vi säger så här: Om jag skulle ha erbjudit dig att bli fodervärd åt en av mina BLT-troll
Charlie11,1,hemsida.jpg

(som jag för övrigt tror passar dina behov bättre) skulle du då varit intresserad av denna med eller är det just enbart DEN hunden du vill ha?
 
Sv: Blandning

Enbart denna hund.. Eller jag vet inte om det är ENBART denna hund av alla i hela Sverige, men i stort sett så... Jag har ju blivit :love:

Däremot skulle jag ju såklart inte ta emot henne som min om jag märker att hon inte alls passar in i min vardag, eller att jag inte kan anpassa mig efter hennes behov.
 
Sv: Blandning

Om du kan se på hunden kritiskt, vara ärlig mot dig själv och lämna tillbaka hunden om den inte passar dina behov så är det ingen dum idé. Risken är bara att du förälskar dig i hunden och blir blind.
 
Sv: Blandning

Men ägaren till hunden + hunden var nyss här, och det verkar som att jag bara ska ta hand om hunden lite då och då i sommar, sen får vi se senare hur det blir. Men hon hade inte bestämt sig för att ge bort hunden ännu.


Hon berättade lite om hunden nu, och de negativa sakerna är väl att hon har lite vall i sig. Inte s¨att hon vallar folk å cyklar och sånt men hon sitter och "spanar" ibland om det är mkt liv runt omkring. Det var också dumt att om man lämnar henne ensam hemma s sitter hon å glor på dörrn ända tills man kommer tillbaka.

Men hon sa även att hunden betedde sig olika mot henne och mot hennes man. Den var inte lika "orolig" kring mannen hennes eftersom han inte är lika daltig och.. ja vad ska man säga.. orolig, som hon är.

Hon sa också att det är lätt att se om hunden blir understimulerad, eftersom hon oftast brukar vara lugn inne. Då hon blir understimulerad går hon omkring och ser orolig ut. Hon sa också att hon lätt nöjer sig med en cykeltur, vänd runt strandpromenaden o sånt som motion. Hon är inte en "överaktiv" hund.
 
Sv: Blandning

Jag tycker att det låter jätte bra om du kan få ha henne på prov ett tag... Då ser du ju verkligen om det är något för dig :)

Men som Jadzia skrev så måste du ju då kunna säga att hunden inte passar dig om den inte gör det...
Hoppas att allt går bra för er Hur det är blir :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 921
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 591
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 624
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp