V

Visa

Boxer/bordercollie korsning. Vad tycker ni om det?
Nu menar jag mest med humöret, eftersom jag redan har sett hunden i fråga och tycker det är världens finaste hund ;)
 
Sv: Blandning

Att blanda BC och boxer är väl inte det smartaste då BC är en extrem vallhund och Boxer en brukshund (som numera mest går åt sällskap). Det finns liksom inget bra användningsområde för en sådan hund. Som sällskap är risken stor att du får en för aktiv hund med vallanlag, som brukshund är det dödfött då du inte får tävla och som vallhund är det osäkert om hundens ens kan valla ordentligt. Det enda jag skulle kunna tänka mig den hunden som är lydnadshund, men som sagt, även här är risken stor att hunden har vall i sig och börjar tvjuvvalla. Så är det alltid när man korsar med BC.
 
Sv: Blandning

Jag hade inte stått först i kö för att köpa en sån hund nej. Det Jadzia säger tycker jag stämmer bra. BC är en ras som är vansklig att blanda med (och ja, jag vet att det finns hundar som har blivit bra men varför chansa?).
 
Sv: Blandning

Parningen var inte planerad, men nu har den iaf hänt. Kullen är nu ca 2 år gammal och jag funderar att ta en tik ur kullen då ägaren till tiken inte har tid med den. Rent utseende mässigt är det den finaste hunden jag har sett :love:

Det jag vet om hunden hittills är iofs inte så mkt. Men hon ska tydligen vara väldigt smart, alltså passa bra till dressyr å sånt.

Jag är inte intresserad av att ha nån speciell inriktning på hunden (agility, spår, vall osv) så skulle detta kunna va en bra hund för mig då?

Vad är det för dumt med att den "tjuv vallar" då?
 
Sv: Blandning

Är det en vuxen hund blir det ju mycket, mycket enklare för dig att se om hunden passar dig. Du behöver ju inte gissa vilka egenskaper hunden kommer att utveckla utan det kan du se på en gång. Om hunden har mycket vall i sig så ser du det och du märker ju även om det är en aktiv arbetsmyra som behöver jobba 24/7. Kan du dessutom få låna hem hunden på prov är det ännu bättre. Jag brukar säga att ska man skaffa blandras är det smartast att överta en vuxen. Då slipper man all den osäkerhet som finns med en blandrasvalp.

Om just denna hund är bra för dig är svårt att säga när man inte sett hunden. Om du vill ha en sällskapshund och hunden är en aktiv tjuv-vallare med arbetsnarkomani-tendenser....nej, då är det inte hunden för dig. Om du vill ha en kompis att jogga med i skogen och hunden helst ligger på soffan och sover är det inte heller en hund för dig. Du får helt enkelt fundera på vad du vill ha ut av ditt hundägande och se på hundne med kritiska ögon. Låt inte hundens utseende göra dig blind. Du ska ju leva med hunden, inte bara titta på den.

Är hunden röntgad?
Om den inte är det så tycker jag du ska begära att det görs innan du tar hunden. Boxer och BC har båda problem med AD och HD och det syns sällan utanpå om hunden har det. Endast röntgen visar det. En C-höft gör inte så mycket om många hundar lever normalt med detta, men har hunden D eller E skulle jag dra öronen åt mig och inte överta hunden. Det är onödigt att skaffa sig problem, de kommer ändå.

Det dumma med att hunden tjuv-vallar kan säkert bc-folket förklara bättre, men i grund och botten är det stressande för hunden. Det är inget den mår bra av. Dessutom är det hemskt irriterande med en hund som hela tiden ska valla cyklar, barn och allt annat som rör sig. Vissa nafsar också i hasorna när det ska till och tjuv-vallas. Beteendet är svårt att få bort eftersom hunden gör det enbart för att få utlopp för en stark instinkt. Det är ingen direkt olat jämförbart med dragande i koppel. Vissa får bukt med det genom att börja aktivera hunden rejält med lydnad och bruksarbete, på andra hjälper inte ens det. En del har man försökt valla med och det går i vissa lägen och andra inte. Bara för att hunden vill valla finns det inget som säger att den kan göra det på ett riktigt vis. Det är just detta som gör BC-korsningar lite speciella.
 
Sv: Blandning

Det beror kanske på hur mycket hunden får från varje förälder - utseendemässigt - och vad. Vi har en BC-korsning som har liite liite schäfer och golden i sig. Superfin blev han iaf, kanske för att han mest ser ut som en BC som jag tycker är en helt underbar ras.


Jadzia

Det finns liksom inget bra användningsområde för en sådan hund.

Vadå inget användningsområde? Det finns människor som har hundar för nöjes skull också. De behöver inte kunna någonting annat än att må bra och hålla oss sällskap. ;) Och bara för att en blandning har en aktiv ras i sig behöver det inte betyda att det blir en krävande hund även om det självklart är något man måste vara medveten om.
 
Sv: Blandning

Jag tror att Jadzia menade hur det kan bli i värsta fall när man blandar så olika raser.
 
Sv: Blandning

Och jag menar att en BC-blandning sällan lämpar sig som sällskapshund och därför har den heller inte det som användningsområde.

Jag förstår inte varför man tar risken att få en vallande, överaktiv arbetsmyra när det enda man vill ha är en lagom pigg kompis. Det finns andra raser som är mer lämpade till det. BC är inte bara en aktiv ras. Det är en av de mest krävande extremvallare som finns. Att då lyckas få en valp som saknar vallanlag och vilja att jobba dygnet runt är den tur, inget annat. Man ska inte räkna med nästa blir likadan.

Vill man ha hund för nöjes skull köper man inte en ras som är gjord för jobb.
 
Sv: Blandning

Läs på om border collie och om boxer så kanske du kan bilda en uppfattning om dom egenskaper hunden kanske kommer att nedärva.
 
Sv: Blandning

Men hunden är ju redan 2 år. Så egenskaperna borde ju synas nu?

Förhoppningsvis får jag ha henne på prov innan jag bestämmer mig, eftersom hon ändå nog har tänkt ge bort hunden. Så då får jag ju ett tag på mig att bilda en uppfattning om hunden. Och jag antar att vid den åldern på hunden så kan man utgå ifrån att hon kommer fortsätta vara så som hon är nu?
 
Sv: Blandning

jo, men hur väl känner du hunden?
hon kan förvisso ändras, men hon borde ju vara mentalt mogen by now....
 
Sv: Blandning

Jag skulle tro att det du ser nu är det du får ja. Så om gillar hunden ska du självklart ta henne på prov och känna efter. :)
 
Sv: Blandning

det går ju inte att svara på hur en blandras är i huvudet men rent allmänt låter det inte som någon blandning jag skulle vilja ha. tror det kan bli rätt så jobbig hund.
 
Sv: Blandning

Men egentligen går det ju inte svara på hur nån hund är i huvudet?
Alla hundar kan ju bli knäppa/rastlösa osv. OM hon har nått konstigt behov av att t.ex. tjuv valla, vad gör det egentligen? Det är ju bara lära av det, eller låta henne göra det. Jag förstår som inte vad det är som är så fel med denna blandning om hon nu skulle visa sig vara bra i psyket?
 
Sv: Blandning

skulle dem tjuvvalla så är det en instinkt för hunden och det är nog inte så enkelt för någon att "lära av" hunden det. samma sak som om det är kosning med jakthund och den blir en jaktidiot. det är inget som man kan "lära av" hunden. instinkter är mycket svåra att hålla nere i en hund.
 
Sv: Blandning

Hmm skulle nog dra öronen åt mig lite här, Det kan ju bli bra men det är en ganska stor schans att det kan bli riktigt galet!!
 
Sv: Blandning

Visa skrev:
OM hon har nått konstigt behov av att t.ex. tjuv valla, vad gör det egentligen? Det är ju bara lära av det, eller låta henne göra det.
Jag säger som dom andra. Om dom tjuvvallar så är det en instinkt och inte det lättaste att träna bort. Och att låta henne tjuvvalla är väl kanske inte d smartaste? Speciellt inte om hon är sån som vill valla in cyklister, bilar o allt annat som rör sej? :confused:
 
Sv: Blandning

Men som tur är så får jag ju låna henne först, så då märker jag ju om hon är sån.
 
Sv: Blandning

Visa skrev:
Men som tur är så får jag ju låna henne först, så då märker jag ju om hon är sån.

Hej,

Bra om du får låna först så ser du ju hur det funkar! Har själv haft boxrar och det är ju en aktiv, pigg hund. Har ingen större erfarenhet av BC men enligt vad folk skriver här så är ju den också aktiv....så risken finns ju att du får ett energiknippe, men vetja det kan funka om du har tid för den!
Boxrar börjar ju gärna riva huset / lägenheten om de får för litet stimulans.....

Och om hon redan är 2 år så är hon ju vuxen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har frågat förut men frågar igen. Har ni något tips på ridvänliga trosor? Jag har mest problem med den bakre sömmen i...
Svar
7
· Visningar
568
Senast: Takire
·
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 301
Senast: Is
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp