Bukefalos 28 år!

Blandras eller inte

CA

Trådstartare
Vad tycker ni?
Blir blandraser bra hundar om man endast söker en hund som sällskap och följe på ridturer?
Eller är blandraser helt galet att syssla med?
För och nackdelar?
Skulle ni kunna tänka er att ha en blandis?
Ska skaffa hund men vet ej vad för nåt jag vill ha. Har sett ett par blandisar som ser lovande ut, men rådfrågar er om blandraser.

Såg en som hade 6 st raser i sina valpar hur kan det inverka på hundarna?
En omplaceringshund förening hade en blandis mellan jämtrhund och rottweiler, en tik, hur kan en sån hund bli? Jakthund+brukshund?
 
Senast ändrad:
Sv: Blandras eller inte

Jag har träffat många underbara blandisar (Bland annat haft hand om 4 st under 2 års tid) men tyvärr lika många som varit totalt knäppa i huvudet.
Den mest underbara jag träffat på är en blandning mellan "Schabrador" och Engelsk Bulldog. En tjuvparning som hände min kompis tik, och som upptäcktes alldeles för sent. Så jag tog hand om valparna då hon jobbade heltid och inte kunde ta ledigt.
2 st valpar kom levande ur förlossningen. Den ena, tiken, behöll dom och hon gick som daghund hos mig i 2 år, och jag bodde senare ihop med kompisen och hunden också.
Brorsan fick avlivas som 1 år gammal, han flög på sin ägare flera gånger.

Den värsta jag träffat är en blandning mellan Schäfer och Rottweiler, som bet mig upprepade gånger utan minsta provocering. Ägarna valde att omplacera honom istället för avlivning (Mitt råd, barnfamilj med noll kunskap om hundar..) och jag vet inte om han lever fortfarande.

Jag skulle ALDRIG ta emot en blandis numera som är blandning mellan två helt olika raser. I dom flesta fallen kan det gå så fel. Hunden kanske är vallhund/skarp brukshund och försöker valla allt den ser, men blir så frustrerad så att den biter istället.
Finns otaliga exempel.

Jag väljer rasrena hundar för att jag kan kolla upp alla levande släktingar, se hur dom är, ser ut, vilka meriter dom har, vad dom är duktiga på, svagheter osv osv. Då har jag gjort allt i min makt för att förhoppningsvis veta vad jag får i kopplet om 2 år. Eftersom min ras är STOR, så är temperamentet otroligt viktigt. En hane väger minst 70 kg, och jag väger 55 kg.... Inte så kul med en hanilsk vovve då..

Nu är min nuvarande tik inte direkt perfekt, trots alla undersökningar jag gjorde innan. Men vi arbetar på det hela, och har gjort framsteg, så jag hoppas stenhårt på att det ska bli bra till slut.
 
Sv: Blandras eller inte

Jag har nästan bara haft blandraser och har inget negativt att säga om dom alls(inte mina iallafall) hundar kan bli tokiga fast det är renrasigt. Att välja "raser" är ju klokt och inte ta knepiga blandningar eller hundar som inte kommer att passa till ändamålet du har med din hund( tex en jaktras blandat i om du vill kunna ha hunden lös på ridturer exempelvis)

Det finns en del bra hundsidor för omplaceringar, där finns hundar som är lite till åren och man "vet" vad man får + att man hjälper en redan existerande hund...det kan vara både blandras eller renras.

Jag hade en som var blandat 8 raser i.....en helt underbar hund....nu kommer jag faktiskt inte ihåg alla raser men det var schäfer/irländsk setter/pyrenee/hovawart..o några till
 
Senast ändrad:
Sv: Blandras eller inte

Visst kan man lika gärna ha en blandras som sällskapshund, men det finns ju inget som säger att den skulle vara lugnare än en rashund.
Har ett yrväder (spaniel/retriever) som kräver att få arbeta.
Helst med jakt (hon är ju en fågelhund).

Skulle inte skaffat henne om jag inte kände föräldradjuren.
Är egentligen mot planerad blandrasavel, men misstag kan ju hända...

Det är viktigt att kolla raserna i blandningen så de harmoniserar, som Bebben också skrev.
 
Sv: Blandras eller inte

Det enda positiva med blandraser är priset...!! Visst kan blandraser vara fina friska hundar med det kan lika gärna bli helt tvärt om! Köpa grisen i säcken.
Det är en sak att korsa älghund med älghund, fågelhund med fågelhund, vakt/bruks med vakt/bruks tex för dom har samma instinkter. Att korsa vakt med jakt och vall är inte smart! Det blir oftast väldigt stressade hundar. mm mm mm. Det finns såååååå himla mycket att säga om blandraser men ids inte dra allt (blandraser är ett väldigt väldiskuterat ämne här på buke...)

Lycka till!
 
Sv: Blandras eller inte

Har själv en blandras efter vår egen tik efter en tjuvparning. Alla valparna blev hur goa som helst och skulle inte för något byta ut honom. Är man inte intresserad av avel eller utställning så går det lika bra med en blandras.
 
Sv: Blandras eller inte

Håller med dig! :bow:

Till trådskaparen:

Jag har en blandis som är Kelpie/Schäfer/Labbe/Flat som är 2 år. Han är hur go som helst, har aldrig stött på en sådan snällare hund. Vissa kanske tycker att det är inget att ha, men vaddå?! Alla är inte knäppa! Själv funderar jag på att köpa en till hund, en liten sådan. Men tänkte då köpa mig en blandis till, en renrasig är säkert lika trevliga men så dyra. :crazy: Men att ha som stallhund sällskap tycker jag en blandis funkar lika bra som en renrasig.

Min hund Nelson

Kram Favina :bump:
 
Sv: Blandras eller inte

Jag håller med Martha jag, tycker man ska passa sig för "tokkorsningar", även om jag träffat flera trevliga tror jag det är undantagen som bekräftar regeln...
Har själv en renrasig och en blandras.
 
Sv: Blandras eller inte

vågat att skapa en blandras-tråd!!
här finns så många åsikter att blandisar lätt kan få ett helt forum självt snart, det blir välbesökt!! :D

älskar blandisar och skaffar helst inget annat. har iofs en softie, men hon är kasserad ifrån avel pga kroksvans så hon är "värdelös".
 
Sv: Blandras eller inte

Häftigt, jag har en blandras mellan Kelpie/Schäfer/Labrador/Border Collie, nästan samma då ;). Och min hund är världens finaste, och duktigaste. Aldrig stött på en så smart och vältänkt hund :love:. Tror att man ska tänka på vilken hund man köper vare sig det är en ren eller bland, alla är inte gjorda för att sitta i knät timme efter timme eller jaga i skogen vinter efter vinter.

Min hund Nikki.
 
Sv: Blandras eller inte

Vad söt!! :love:

Ny badad eller? ;) Självklart är det upp till individen, sedan så väljer man raserna oxå. Hade aldrig köpt en hund men dobermann eller rottweiler (stavning :angel: ) i, därför att det är mycket vakt för dessa hundar och dessutom har jag stor respekt för dessa raser, mao jag är rädd för dom om jag inte känner hunden eller vet hur den är.

Kram Favina :bump:
 
Sv: Blandras eller inte

Nuförtiden tycker jag det ej spelar särkillt stor roll om det är en renrasig som blandrasig hund...tycker att renras-aveln gått lite överstyr...Inte tusan såg schäferhundarna ut som kälkbackar i ryggen samt gick på haserna när jag var liten på 70 talet :-(..bara som ett exempel...Inte tusan behöver väl hunde i sig bli konstig bara för den är uppblandad mellan olika raser....beror väl på vem som handhar hunden. Bara man beaktar vilka raser som är inblandade så kan man undgå problem. Jag har en hund med ENBART jaktraser i sig...men inte tusan jagar hon för det...därför jag i ung ålder EJ tillät henne jaga katter som fåglar...villket folk finner högst roande bara pga av det är ju bara en valp :-(....
 
Sv: Blandras eller inte

Min första egna hund var en treårig blandras mellan schabrador och rottweiler, en misshaqndlad hanhund. Han kom till gården där jag hade min häst för att han skulle skjutas. Det slutade med att jag fick en hund med hem. Han var helt underbar! I alla fall till en början. Det slutade med att jag avlivade hon9om efter att han hade bitit mig och allt för ofta hotade mig.

Jag har också haft en tik från 8 veckors ålder, korsning mellan schäfer och pointer, såg ut som en svart schäfer. Helt klart den underbaraste hunden jag har haft men också den absolut svåraste! Hon gick inte upp i vikt som hon borde och hon led av rejäl portion separationsångest så hon kunde inte vara ensam hemma alls. Inte ens 5 minuter!

Nu har jag en renrasig hund, en dobermann och jag är helt övertygad om att den rasen mår bäst av att inte kombinerasmed andra.

Något jag har tänkt på är att några här skriver att ni bara har hunden till sällskap och att följa med ut i skogen. Även en blandrashund behöver arbeta! Att basra gå hemma på gården och få följa me ut i skogen en timme per dag räcker ju inte. Jag aktiverar min hund, men efter "tillsägelse" av några här sö sysslar jag numer med äönnu mer med min hund. Motionen har jag inte ökat på eftersom min hund inte behöver vara ute mer, men arbetet med skallen har jag ökat. Även om jag bara vill ha henne som sällskapshund så tränar vi agility och spårv och sysslar med en massa andra tänkarövningar. Utställning är jag överhuvudtaget inte intresserad av då min tik är stor och lite för grov.
 
Sv: Blandras eller inte

det man ska komma ihåg med blandraser är att inte blanda hejvilt. det tror jag iaf.

jag har en blandras hemma. en blandning mellan golden och labbe på fem år. hon är heeeeeelt underbar. golden och labbe ligger ju ganska nära varandra i rasen.

Jag har inte stött på många dåliga blandraser hittils.
Jag har faktiskt stött på en blandning mellan rottweiler och dobermann och den tiken var supertrevlig. Hade inga vaktinstinkter what so ever.
Jag tror också att det har mycket med att göra vad man tillåter en hund göra som valp. om man inte vill ha en jakthund ska den inte få jaga när den är ung då heller.
 
Sv: Blandras eller inte

Love_travare skrev:
Vad tycker ni?
Blir blandraser bra hundar om man endast söker en hund som sällskap och följe på ridturer?

Vare sig en hund är blanras eller inte så borde de aldrig vara med bland hästar mer än nödvändigt!!!


Angående blandraser så kan det vara väldigt individuellt från individ till individ, jag har en "gatukorsning beardiecollie/tysk jaktterrier.
Den blev "perfekt" så otroligt underbar, underbart psyke och jättefin :love:
Sedan har en annan en hund från samma kull, det synd inte ens att de är syskon på utseendet och den är "wrong" i huvudet (alltså inget ont menat till hunden-jag tycker om henne) men hon fick nåt frpn beariesen och och terrien som inte funkade ihop....







//J som fick sin älskade lilla tvåmånadersvalp ihjälsparkad av "världens snällaste häst somn aldrig gjort en fluga skadad" :cry:
 
Sv: Blandras eller inte

Åååh, sånt gör mig så ledsen!

Jag har inte min hund med hästarna, fast första gången hon träffade en häst så blev hon soparkad och går inte i närheten efter det. Det var för två veckor sedan ( visste inte att hon var ute när jag skulle ta ut shettisen ). Hon sa bara UFF och blev inte skadad, men jag vill inte ha en hund man inte kan lita på. Alltså ihop med hästarna.
 
Sv: Blandras eller inte

Enya skrev:
Något jag har tänkt på är att några här skriver att ni bara har hunden till sällskap och att följa med ut i skogen. Även en blandrashund behöver arbeta!

:bow:

Min kompis har f.ö. en korsninge mellan Golden och Labrador/Doberman.

En väääldigt fin hund på alla sätt och vis! Hon går alltid lös och är aldrig till några som helst problem. Baksidan med det är att hon kan vara lös för hon går aldrig gram till folk eller hundar för att hon faktiskt är rädd för de :( Det är mycket rädslor i henne som man kanske inte tänker på. Men det måste ju vara jobbigt att alltid vara så rädd för så mycket. Hon är extremt skottrdd också och det räcker att hon går under en bilbro för att hon lägger svansen mellan benen och vill dra. Tiden kring nyår ska vi inte ens tänka på...
 
Sv: Blandras eller inte

Visst blandraser kan vara underbara hundar, renrasig är sönderavlade och de kan bli knäppa i huvudet oavsett raser.

Men när man blandar raser hej vilt har man ingen anning om vad det blir. Jakt hundar med sällskapshundar och säger att det är sällskapshundar, när de lika gärna kan ha fått jaktanlagen. Osv...
Jakthundar är jakthundar är jakthundar, det spelar ingen roll o mde inte får jaga eller ej. Det handlar om att ha lydnad så man kan kalla av dem. Våran jakthund har fått jaga från början, men jag kan fortfarande ha honom lös i skogen...

Som någon tidigare har sagt, även om det är en blandis så måste hunden få jobba, annars blir den less.

Jag personligen skulle aldrig köpa en blandras trots att jag har haft hand om en underbar blandis... Jag kan förstå om det sker misstag, men idag finns det abortpiller även till hundar... Och med tanke på hur många oseriösa/okunniga som håller på så tycker jag att det är fel mot hundarna.
Men att ta hand om en blandis från tex hundstall eller liknande ser jag inget "fel" i.
 
Sv: Blandras eller inte

Om jag skulle skaffa blandras skulle det vara som hund nummer 2 eftersom jag är intresserad av utställningar mm.
Jag skulle då ta en hund som blivit lämnad och behöver ett hem.
Nackdelar är jue att man inte riktigt kan säga vad man för, det kan man inte riktigt med rashundar heller men iaf mer än blandningar.
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 819
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 922
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 668
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp