Blandras Rasgrupp 1

X

XamberX

Vad betyder att en häst är försäkrad i Agria som Blandras Rasgrupp 1? Vad räknas det då för raser som kan vara inblandade för att få vara försäkrade i den "kategori"? :confused:

Vore jätte tacksam om någon kan svara på mina frågor!! :bow:
 
om jag inte är helt ute o cyklasr så är det korsningar med hbl, fbl o arab! dvs hästar som är dyra att fösäkra= mycket skador.

:crazy: har själv bara sådana försäkringar rasgrupp 1
 
Här:

Rasgrupper för häst

Rasgrupp 1

Ardenner
Basjkirhäst
Blandras rasgrupp 1
Fjordhäst
Haflinger
Islandhäst
Kallblodstravare
Nordsvensk Brukshäst
Russ
Shetlandsponny

Rasgrupp 2

American Curly
American Painthorse
American Quarterhorse
American Saddle Bred
Appaloosa
Blandras rasgrupp 2
Connemara Ponny
Dartmoorponny
Ej angiven ponnyras
Exmoorponny
Falabella
Finsk Häst
Frieserhäst
Knabstruper
Korsningsponny
Lippizzaner
Miniknabstruper
Morgan häst
New Forest Ponny
Shirehäst
Svensk Ridponny
Tinkerhäst
Varmblodstravare
Welsh Cob
Welsh Cob-typ
Welsh Mountain Ponny
Welsh Ponny
Övriga Kallblod

Rasgrupp 3

Andalusier
Angloarabiskt fullblod
Arabiskt Fullblod
Arabiskt Halvblod
Blandras rasgrupp 3
Danskt Varmblod
Ej angiven halvblodsras
Ej angiven ras
Hannoveraner
Holsteiner
Korsning med Halvblod
Lusitano
Oldenburgare
Shagyaarab
Svenskt Halvblod
Torihäst
Trakhener
Övriga Halvblod

Rasgrupp 4

Engelskt Fullblod
Övriga Fullblod

Rasgrupp 1 är billigast att försäkra, 4 dyrast.
Själv har jag då rasgrupp 4, såklart :crazy:
 
Okej..

Men vad betyder det att en häst är försäkrad i Agria som Blandras Rasgrupp 1?? Det måste ju vara en häst som är en blandras, men vilka raser kan ingå där och varför placeras den hästen just i den kategorin?? :confused: Jag menar det verkar ju finnas andra blandras rasgrupper?
 
Enl. majja22 är det billigast att försäkra i Rasgrupp 1!?.. Men är en häst som är försäkrad i Blandras Rasgrupp 1 en blandras som "innehåller" antingen hbl, fbl eller arab? :confused:
 
Dessa indelningar är Agrias.
Det måste väl vara en blandras mellan de raserna som ingår i den gruppen(alltså grupp 1)? En korsning mellan följande raser:

Ardenner
Basjkirhäst
Fjordhäst
Haflinger
Islandhäst
Kallblodstravare
Nordsvensk Brukshäst
Russ
Shetlandsponny

Så som jag förstår det i alla fall
 
Enl. majja22 är det billigast att försäkra i Rasgrupp 1!?.. Men är en häst som är försäkrad i Blandras Rasgrupp 1 en blandras som "innehåller" antingen hbl, fbl eller arab? :confused:

En sådan blandning måste ju tillhöra rasgrupp 3 då!
 
Aha.. :idea:
Så en häst som är försäkrad i Agria som Blandras Rasgrupp 1 är antagligen korsad mellan följande raser:

Ardenner
Basjkirhäst
Fjordhäst
Haflinger
Islandhäst
Kallblodstravare
Nordsvensk Brukshäst
Russ
Shetlandsponny

:confused: :confused:

Men det konstiga är att en häst som jag vet är försäkrad som detta ovan, men med okänd härstammning och okänd ras!!! :confused: :crazy: Försäkringen är bara övertagen från förra ägaren.. Och utseéndet mässigt på hästen så ser den inte ut att ha någon av de raserna i sej!! :confused:
 
Hmmm.... jag uppfattade att det är så iaf, pratade med en tjej på Agria när förs. på ponnyn skulle tecknas (okänd ras, han hamnade under rasgrupp 2 "ej angiven ponnyras".

Sen vet jag också att de har gjort lite omfördelningar bland raserna, förut tillhörde ex. Engelska Fullblod rasgrupp 3, istället som för nu, grupp 4.

Kan min totta ha bidragit till det månne tro :o
(Mååååånga vet.besök sista året :crazy:)
 
Aha..
Men det konstiga är att en häst som jag vet är försäkrad som detta ovan, men med okänd härstammning och okänd ras!!! :confused: :crazy: Försäkringen är bara övertagen från förra ägaren.. Och utseéndet mässigt på hästen så ser den inte ut att ha någon av de raserna i sej!! :confused:

Jag tänkte att denna häst kanske försäkringen tecknades på INNAN de ändrade om bland rasgrupperna? Okända raser kanske låg under rasgrupp 1 förut?

Joo,bökigt/förvirrande är det :cool:
 
Jo, kanske det! :confused:
Men borde inte det ändrats automatiskt?? :confused: :crazy:
Usch, jag vet inte.. :crazy:
Men undrar om den hästen då måste byta sin försäkring till den gruppen med okända raser!?? :confused: :confused:
Eller om det inte spelar någon roll kanske... :confused: :crazy:
Eller kanske den hästen ändå ha de raserna i sej (även att det inte märks), så att den försäkrades som det innan och sedan förde någon inte vidare den informationen om hästen och då blev den okänd!!??.. :confused:

Nu är jag ännu mer förvirrad!!!... :eek: :crazy:

Hehe... Typiskt mej att röra till det!! :rofl: :D
 
Låt försäkringen vara precis som den är :)
Agria har säkerligen koll på att hästen ligger inom rätt grupp. Jag skulle inte röra till det i onödan....

Annars kan du väl ringa dem och fråga om det du undrar över.Du behöver ju inte nämna några namn, säg bara att du har lite allmänna frågor :D
 
:rofl:

Det ska jag göra, ringa till dom och höra lite om allmänna frågor!! :cool: Se vad dom säger... :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 005
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 216
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 179
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 771
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp