Blandras som börjat göra utfall mot män

Canibus

Trådstartare
Hej,

Har en blandras (jakthund) på 2,5 år som alltid har varit superlätt att ha och göra med kring människor. Han har aldrig haft någon vaktinstinkt alls och har umgåtts flitigt med barn och alla möjliga människor. Har haft honom på olika kontor, tillställningar osv och ALDRIG varit något problem.

Dock för ca 2 veckor sedan hände detta:

- Var inne på en bygghandel där man får ha hund och står och pratar med en butiksarbetare. Helt plötsligt gör min hund ett utfall mot en annan kund (en manlig elektriker ifall det spelar någon roll). Vi går därifrån och 5 minuter senare får min hund syn på denna man på typ 100 meters håll och börjar skälla, han är alltså skitförbannad på just denna person.

Jag skrev av det som en engångshändelse. Men sedan har han nu varit hos sin extrafamilj (där det också alltid funkat skitbra) och har gjort flera utfall mot män och det är nu jag börjar bli orolig. Pratade med en veterinär som inte trodde att det kunde vara någon sjukdom, smärta etc ifall man inte kan se det på honom (t ex extra trött, halt eller liknande)

Han får exakt lika mycket stimulans både mentalt och fysiskt som alltid så ingen skillnad där.

Men sedan kom jag och tänka på en händelse för ca 4 veckor sedan då han hade rymt från tomten. Han hade då sprungit in hos en granne på tomten och jagat deras katt. När han var på rymmen visste jag inte var han var utan helt plötsligt kom han bara hemspringandes och jag släppte in han. Nån minut senare kom grannen skrikandes in på min tomt, min hund reagerade då genom att skälla inomhus (vilket han ALDRIG gör annars, inte ens om det knackar på dörren). Grannen vill ju egentligen bara komma över och visa sitt missnöje och säger att han skjuter hunden nästa gång om den är lös etc.

Den enda andra infon jag kan komma på är att han kastrerades för ca 12 veckor sedan, han var dock kemiskt kastrerad innan utan problem.

Är det någon som har någon teori om varför hunden har börjat med detta manshat helt plötsligt? Jag har ju ingen aning om vad som "hände" mellan hunden och grannen då han var lös men har svårt att se att det skulle kunna hänt något mer än att han skrikit på min hund som sedan ignorerat honom.
 
Min hanhund blev personlighetsförändrad efter sin kastering. Efter 5 år som intakt är han numera rätt tjafsig i hundmöten. Han har på senare tid öven utvecklat vissa skumma rädslor. Bla för sina täcken O_o
Jag känner fler med kastrater som vittnat om märkliga beteendeförändringar efter ingreppen. Min är dock kastrerad via op.
 
Det är ju inte ovanligt att kastrerade hundar blir osäkra och lite fega, kanske är det bara det? Men om han varit kemiskt kastrerad tidigare borde inte det gjort någon större skillnad att bli kastrerad på riktigt.
En sen spökålder kanske?
Vilka raser är det i honom?
 
Det är ju inte ovanligt att kastrerade hundar blir osäkra och lite fega, kanske är det bara det? Men om han varit kemiskt kastrerad tidigare borde inte det gjort någon större skillnad att bli kastrerad på riktigt.
En sen spökålder kanske?
Vilka raser är det i honom?

Laika, Karelsk Björnhund och Norsk älghund
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 587
Senast: YlvaG
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
931
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp