Blandrasavel

Dino

Trådstartare
Idag fick jag reda på att en släkting till mig (med registrerad kennel) har låtit para sin blandrastik som har den värsta mentaliteten en hund kan ha. Jag har dålig koll på regler inom SKK men har för mig att man blir avstängd om man sysslar med blandrasavel?

Jag blev väldigt glad när personen i fråga fick sitt kennelnamn då jag trodde att hon skulle sluta med sin blandrasavel på rent ut sagt riktigt kassa hundar som hon hållt på med, men icket.

Tydligen är det inte säkert att tiken är dräktig men det tyder på det. En anmälan till SKK ska jag göra (visst är det dit jag ska vända mig?) men ska jag göra det redan nu eller när det är helt bekräftat att tiken är dräktig? När valparna isåfall är leveransklara kommer personen lägga ut en annons på blocket i sin dotters namn som i sin tur säljer valparna. Det är så hon har gjort de flesta gånger. Kan tillägga att hon nyss fått kennelnamnet och detta blir alltså det första kullen blandrasvalpar sen hon fick kennelnamnet men innan kenneln registrerades har det blivit ett antal blandraskullar.

Jag är inte säker vem som står som ägare på hunden men antingen är det personen eller hennes man. Hur ställer sig SKK till det om det skulle vara hennes man som står på hunden? Gäller samma regler? Eller gäller reglerna endast för den person som står på kenneln även fast de delar hushåll?

Det har också varit prat om att att ta bort tiken och när jag påpekade det för källan som jag fick veta detta av fick jag som svar "ja, men det kanske blir efteråt valparna har föds då". Och när jag så att man absolut inte avlar på en hund med alla de möjliga rädslor som dessutom hugger så fort man försöker sträcka ner handen för att hälsa fick jag till svar "ja, men det vara bara en av tidigare valparna som var så". :banghead::banghead::banghead: Det här kommer bli tikens 3e kull. Det är inte lönt att försöka övertala ägaren om att ta bort tiken eller göra abort. Pengar är det viktigaste i världen och valpar av en populär småhundras säljer. Oseriösa köpare finns det gott om, tyvärr.

Blev ett ganska luddigt inlägg men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Hur ska jag gå vidare med detta, för det här är inte ok. :rage:
 
Jag hade anmält direkt till SKKs disciplinnämnd.
Jag känner till ett fall där SKK godkänt förfarandet, men då bad berörd uppfödare själv. Hennes make födde nämligen upp slädhundar o var själv en aktiv tävlande i grenen. Det var hans hundar som stod på honom, kenneln var kvinnans.
SKK poängterade att verksamheterna ej fick blandas ihop, bl a fick kennelnamnet inte utnyttjas i marknadsföringen av slädhundsvalparna, de fick ej heller nämnas eller på något sett synas på kennelns hemsida.

Har din släkting varit med länge i SKK? Man får inte avla på blandisar om man är medlem i SKK, då riskerar man uteslutning.
 
Eftersom din vän tagit blandraskullar tidigare gör det inte hen något att bli utesluten ur SKK .. Men kontakta SKK och tala om vad du vet.
 
Eftersom tiken har sådana rädslor att hon hugger ska du anmäla till Länstyrelsen också. Man får enligt djurskyddslagstiftningen inte avla på vilket skräp som helst tex. på aggressiva hundar.
 
Jag har ingen koll på hur länge hon varit medlem i SKK, det enda jag vet är att hon nyss fått kennelnamnet registrerat. Jag är helt säker på att hon kommer fortsätta med sin blandrasavel även hon blir utesluten ur SKK. Anledningen (tror jag) till att hon skaffade kennel är för att kunna ta mer betalt för valparna. Hon satsar på populära hundraser som hon kan ta ut maximalt betalt för.

Jag ska kontakta SKK och berätta vad jag vet.
 
Eftersom tiken har sådana rädslor att hon hugger ska du anmäla till Länstyrelsen också. Man får enligt djurskyddslagstiftningen inte avla på vilket skräp som helst tex. på aggressiva hundar.

Då ska jag kontakta Länsstyrelsen också, det hade jag ingen koll på att man kunde göra så jättebra att du sa det.
Dom enda som kan klappa hunden utan att hon hugger är de personer hon känner sen tidigare alltså familjen eller andra närstående som träffat hunden mycket och regelbundet. Alltså det värsta man kan avla på. Usch så ledsen jag blir!
 
Enligt SKK har du absolut inte rätt att sälja valp i någon annans namn, det är bulvan. Sedan är det så att som uppfödare får du då inte föda upp blandraser (om en tjuvparning sker kan du kontakta SKK och sälja dem för omkostnaderna bara, du får inte tjäna något på det) eller låna ut din hane till blandrasavel. Då kommer du att bli utesluten. Så anmäl, har du någonstans information om att hon har parat (ett mail från henne, ett facebookinlägg etc.) som du kan ta skärmdump på och skicka in så kan du anmäla nu istället för att behöva vänta på kullens födelse!
 
Enligt SKK har du absolut inte rätt att sälja valp i någon annans namn, det är bulvan. Sedan är det så att som uppfödare får du då inte föda upp blandraser (om en tjuvparning sker kan du kontakta SKK och sälja dem för omkostnaderna bara, du får inte tjäna något på det) eller låna ut din hane till blandrasavel. Då kommer du att bli utesluten. Så anmäl, har du någonstans information om att hon har parat (ett mail från henne, ett facebookinlägg etc.) som du kan ta skärmdump på och skicka in så kan du anmäla nu istället för att behöva vänta på kullens födelse!

Jag skrev nog lite otydligt. Det är dottern som tar hand om hela försäljningen mot betalning.
Jag har ingen bevis på att hon parat annat än säkra källor. Det är andra släktingar till mig som har hand om hunden men dessa är inte ägare till hunden. Och det är alltså dessa släktingar som sagt till mig att hunden är parad. Och det kommer troligtvis vara hos dessa släktingar valpningen kommer ske.

Jag vet inte om jag lyckas göra mig förstådd då det är en lite komplicerad situation. Ägaren till hunden har alltså hunden utlånad till släktingar för att hunden inte funkar ihop med ägarens övriga hundar. Ägaren köper också in diverse blandras hundar av småhundsraser och lånar sedan ut de till olika personer längre perioder då hon varken har tid eller intresse att ta hand om flera hundar. De utlånade hundarna paras och kommer hem och valpar och blir sedan utlånade igen. Inget fodervärdskontrakt eller liknade utan det annonseras på blocket om hundvakt eller "fodervärd" som hon kallar det under perioder. Som ni förstår blir alltså hundarna utlånade ofta och alltid till olika personer. Inga trygga hundar alltså.
 
En uppfödare får varken själv agera eller anlita en bulvan. Så i detta fall gör hon fel. Valparna får inte säljas för vinst och får absolut inte säljas i någon annans namn.
 
Om tikarna är registrerade på uppfödaren i Jordbruksverkets register borde det vara ganska lätt att konstatera att det sker uppfödning, men jag gissar att de är registrerade på någon annan?

(Visst ser det väldigt lustigt ut när man tittar listan på alla hund-trådar och ser en superglad gubbe vid rubriken blandrasavel?!)
 
Fick precis ett samtal, inte från släktingen som äger hunden utan de som tar hand om den. Länsstyrelsen har varit där på besök.

"Du är en elak människa. Det ska inte du lägga dig i om hunden paras. Hur kunde du göra detta? Hunden är ju bara rädd för människor och inte aggressiv." Blahablaha. Tillsist slängde jag på luren... jag blir både arg och ledsen när skulden läggs på mig för att jag anmält när jag försöker stoppa sån här skit.
 
Va tråkigt att du fick det samtalet :(

Men ditt beslut att anmäla handlade ju om hundens bästa, och det har ju inte förändrats, så försök låta det bara rinna av :)
 
Fick precis ett samtal, inte från släktingen som äger hunden utan de som tar hand om den. Länsstyrelsen har varit där på besök.

"Du är en elak människa. Det ska inte du lägga dig i om hunden paras. Hur kunde du göra detta? Hunden är ju bara rädd för människor och inte aggressiv." Blahablaha. Tillsist slängde jag på luren... jag blir både arg och ledsen när skulden läggs på mig för att jag anmält när jag försöker stoppa sån här skit.

Du är så bra! :bow: Det var helt rätt att anmäla. Skulden ligger bara på de som har tiken. Du kan hålla huvudet högt. Vet du om inspektionen ledde till någonting?
 
Du är så bra! :bow: Det var helt rätt att anmäla. Skulden ligger bara på de som har tiken. Du kan hålla huvudet högt. Vet du om inspektionen ledde till någonting?

Tack!
Nej jag vet inte än. Jag hoppas verkligen det och lär säkert få veta snart. Det kommer nog ringas runt till hela släkten så dom får veta hur hemsk jag varit :meh:
 
Vad bra att länsstyrelsen ändå var på besök! Och bra att du anmälde dig. Känns det som om folk i din närhet är allt för dumma nu så vet du att du i alla fall har ett stort gäng bukefalister på din sida.
 
Tack!
Nej jag vet inte än. Jag hoppas verkligen det och lär säkert få veta snart. Det kommer nog ringas runt till hela släkten så dom får veta hur hemsk jag varit :meh:

Om någon anmärker på att du anmälde kan du ju alltid fråga om de skulle vilja träffa en hund som är så rädd att den hugger efter händerna på folk. Fråga hos vilka man ska placera valpar efter en sådan tik. Folk brukar vara jäkligt snabba med att svära åt folk när de har hundar som är aggressiva och någonstans måste man få dem att förstå att aggressivitet föds ur någonting och detta någonting är både genetik- och miljöberoende.
 
Det verkar inte som att länsstyrelsen ser något problem hos tiken och att hon alltså är lämplig för att få valpar...
Har själv inte pratat med personen som påstår detta men det skulle inte förvåna mig om det stämmer. Jag får känslan av att länsstyrelsen sällan gör någonting om det inte handlar om direkt vanvård.

Om detta inte skulle stämma, vad kan länsstyrelsen kräva av ägaren? Att de tar bort valparna vid födseln? Tror nämligen det gått för långt för att kunna ge en abortspruta.
 
Det verkar inte som att länsstyrelsen ser något problem hos tiken och att hon alltså är lämplig för att få valpar...
Har själv inte pratat med personen som påstår detta men det skulle inte förvåna mig om det stämmer. Jag får känslan av att länsstyrelsen sällan gör någonting om det inte handlar om direkt vanvård.

Om detta inte skulle stämma, vad kan länsstyrelsen kräva av ägaren? Att de tar bort valparna vid födseln? Tror nämligen det gått för långt för att kunna ge en abortspruta.

I värsta fall kan ju Lst förorda avlivning, men jag finner det högst tveksamt om de skulle ge ett föreläggande om att avliva valparna. Tiken möjligen eftersom hon har uppvisat aggressivt beteende. Valparna är nog friade tills vidare. Gör inte Lst någonting kan man ju anmäla till polisen också. Polisen kan ge föreläggande om att aggressiva hundar ska ha munkorg. Polisen kan dessutom ta in hunden och testa den för att se om de tycker att det är lämpligt att den vistas fritt i samhället eller inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 928
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 741
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 466
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är inne på att köpa en omplacering men vill först se mig för vad som gäller med tidigare köpeskontrakt. Nuvarande ägare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 752
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp