Blåsljud på besikting valp

Elena1992

Trådstartare
I dag var vi och kollade på amstaffvalp.
Efteråt var de på vetrinärsbesiktning. Den valpen vi förälskade oss i hade ett lindrigt blåsljud ( uppfödaren sa att de knappt var hörbart och att de trodde det skulle växa bort hade veterinären sagt till dom. ) hur ofta växer det bort eller utvecklas till något allvarligt? Hon har halverat kostnaden för valpen.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
I dag var vi och kollade på amstaffvalp.
Efteråt var de på vetrinärsbesiktning. Den valpen vi förälskade oss i hade ett lindrigt blåsljud ( uppfödaren sa att de knappt var hörbart och att de trodde det skulle växa bort hade veterinären sagt till dom. ) hur ofta växer det bort eller utvecklas till något allvarligt? Hon har halverat kostnaden för valpen.
Det startades en liknande tråd för inte så länge sedan, du kan nog hitta många svar här. :)
https://www.bukefalos.se/threads/blasljud-valp.1510697/
 
Jag hade inte tvekat det är så vanligt med små blåsljud på hjärtat.
Ett alternativ är ju att uppfödaren har kvar valpen några veckor extra och kollar hjärtat en gång till.
 
Jag hade inte tvekat det är så vanligt med små blåsljud på hjärtat.
Ett alternativ är ju att uppfödaren har kvar valpen några veckor extra och kollar hjärtat en gång till.
Hon vill sälja valpen. Och har en annan familj som vill ha honom också. Men när man gör besiktning så tidigt är de vanligt att de växer bort när de är så lindrigt ?
 
Ta aldrig hem en valp som inte är UA på besiktningen.
Så överdrivet ,ska uppfödare sitta med alla tusentals valpar med små skönhetsfel och defekter då?

Jag har både sålt och köpt valp med anmärkning som inte påverkat hundens livskvalitete alls.
 
Ta aldrig hem en valp som inte är UA på besiktningen.
Men det beror väl också lite på vad man ska ha hunden till? Jag kan förstå att du som har arbetande hundar måste tänka så, men med en hund som är tänkt till sällskaps-/familjehund kan man kanske vara lite mer "förlåtande" vad gäller defekter (beroende på vilken defekt och veterinärens bedömning av den såklart)?
 
Ha is i magen och vänta och se om det växer bort? Rätt avgörande känns det om hunden går att försäkra trots blåsljudet eller blir det reservationer?

Rent krasst är det lätt att förälska sig i en valp, det finns fler såna valpar där ute. Jag hade inte fått panik för att uppfödaren säger att en annan familj vill ha den ändå, det vet man ju inte om de är insatta i fyndet? Det känns mer som ett sätt att få press på er.
Hur är hunden i övrigt? Jättebra linjer fria från allergi och andra bekymmer som är vanliga i rasen? Seriös uppfödare med långa köer till kullarna? Det verkar ju snarare svårt att hitta, så hade det varit så då hade jag övervägt tanken. Men är det bara som vilken massproducerad amstaff som helst så hade jag inte haft så bråttom att ta hem den.
 
Men det beror väl också lite på vad man ska ha hunden till? Jag kan förstå att du som har arbetande hundar måste tänka så, men med en hund som är tänkt till sällskaps-/familjehund kan man kanske vara lite mer "förlåtande" vad gäller defekter (beroende på vilken defekt och veterinärens bedömning av den såklart)?

Jag ska "bara" ha en medelaktiv sällskapshund och jag skulle aldrig heller ta hem en valp som inte var besiktad UA. Skönhetsfel struntar jag i, men annat som på sikt riskerar att orsaka komplikationer - små eller stora - är ett blankt nej. Varför skulle det vara mer okej att tumma på hälsan för att hunden inte ska leva ett hårt arbetande liv?
 
Jag ska "bara" ha en medelaktiv sällskapshund och jag skulle aldrig heller ta hem en valp som inte var besiktad UA. Skönhetsfel struntar jag i, men annat som på sikt riskerar att orsaka komplikationer - små eller stora - är ett blankt nej. Varför skulle det vara mer okej att tumma på hälsan för att hunden inte ska leva ett hårt arbetande liv?
Och var ska alla valpar med anmärkning ta vägen då? Avlivas? Tur folk i allmänhet inte tänker så här.
 
Och var ska alla valpar med anmärkning ta vägen då? Avlivas? Tur folk i allmänhet inte tänker så här.

Vill du faktiskt diskutera eller bara bygga halmgubbar? För som du går på nu så ser det mest ut som det sistnämnda, och då kan du glömma att jag tänker lägga ner energi på att skriva ett utförligt svar. Jag uppskattar inte heller den dåligt dolda kängan mot mig som valpspekulant, men den var inte direkt oväntad. Roligt att sparka på den som redan ligger, eller hur? :up:
 
Jag ska "bara" ha en medelaktiv sällskapshund och jag skulle aldrig heller ta hem en valp som inte var besiktad UA. Skönhetsfel struntar jag i, men annat som på sikt riskerar att orsaka komplikationer - små eller stora - är ett blankt nej. Varför skulle det vara mer okej att tumma på hälsan för att hunden inte ska leva ett hårt arbetande liv?
Nu ska sägas att jag aldrig varit i TS situation - jag har bara haft hundar som valpbesiktats ua - men det jag tänker är att en hårt arbetande hund behöver ha fysik för att klara det, medan man med en ren sällskapshund kanske kan tänka sig att göra ev. anpassningar för att hunden ändå ska ha ett bra liv? Kan hunden inte ha det ska den givetvis avlivas, men det verkar ju inte alls så allvarligt här, utan snarare en mindre defekt som med viss sannolikhet växer bort.
 
Jag har köpt två "defekta" djur. :) Shiban med ett pyttelitet överbett som växte bort, och Kim (kissekatt) med en sternumkrok som inte pårverkar och aldrig kommer att påverka honom eller hans livskvalitet.
En defekt som faktiskt kan påverka hälsan på djuret skulle jag dock vara väldigt försiktig med.
 
Vill du faktiskt diskutera eller bara bygga halmgubbar? För som du går på nu så ser det mest ut som det sistnämnda, och då kan du glömma att jag tänker lägga ner energi på att skriva ett utförligt svar. Jag uppskattar inte heller den dåligt dolda kängan mot mig som valpspekulant, men den var inte direkt oväntad. Roligt att sparka på den som redan ligger, eller hur? :up:
Hahahah va???
Jag har inte sparkat på dig vad märkligt svar 😂
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Skulle ni köpt valp som fått minimalt blåsljud/biljud på veterinärbesiktningen? Veterinären säger att det sannolikt kommer att växa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 564
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 850
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp