Bukefalos 28 år!

Blåsor i munnen

tanten

Trådstartare
Nu är jag less på det här.
Sedan december har jag haft återkommande blåsor i munnen. Bak i svalget, i gommen och nu på läppen.
Jag har haft blåsor hela livet tror jag. Återkommer med långa mellanrum men försvinner snabbt, på några dagar. Ibland går det åratal utan en enda. Nu har det varit kontinuerligt i flera månader.

Skillnaden nu är att de gör ont. Den på innerkanten av läppen gör så ont att jag vaknat flera gånger i natt.

Jag har haft på lite Anti på läppen och det lindrar för stunden men är besvärligt eftersom jag då behöver ha munnen öppen och läppen utskjuten så en trumpen unge. ;)

Men de i svalget och på insidan av kinderna? Vad gör man?
 
Sv: Blåsor i munnen

Jag har ofta afteblåsor, och får som du så ont att jag inte kan vare sig sova eller äta.

Lite hjälper det att gurgla med nån stark munskölj precis innan mat/sängdags. Jag har fått en receptbelagd spray som ska hjälpa, men den är knappast mer effektiv än tandkräm.
En vanlig värktablett kan göra skillnad också, och jag upplever att varmt te (efter första smärtchocken) mildrar lite.

Afte verkar vara autoimmunt och inget sjukvården kan åtgärda :(
 
Sv: Blåsor i munnen

Det finns medel mot blåsor i munnen på apoteket, som dessutom inte smakar så illa. Det hjälpte mig otroligt bra när jag hade sk afte-blåsor.
 
Sv: Blåsor i munnen

Jag hade afteblåsor när min Crohns blossade upp ordentligt, precis innan jag fick min diagnos (Crohns kan sitta i hela matsmältningssystemet, från munnen till ändtarmen). De försvann efter en behandling med Flagyl (tar kål på anaeroba bakterier) och Nyodex munskölj (smakar räv men är effektivt, även vid förkylning).
 
Sv: Blåsor i munnen

Jag kör Alfta med på mina blåsor/sår. Fått på insidan av läpparna, tandkött, tunga och i gommen... Den lindrar snabbt, blev överraskad att det funkade så pass bra. Det läker snabbare också. Vanliga värktabletter hjälper lite mot smärtan också. Svalget är svårare, jag har gurglat med cordosyl (st?) innan jag haft på gelén tycker det lindrar en del.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 320
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 888
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 134
Senast: Miikan89
·
Kropp & Själ Kära Buke, som ni vet så kostar det ju en slant att gå till tandläkaren, och jag besöker dom åtminstone 2 gånger per år så jag hade...
Svar
1
· Visningar
2 506
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp