Bukefalos 28 år!

"Blåsor" på mulen?

M

majron

Hej. Min häst har nyligen fått nått som ser ut som blåsor på mulen. Tänkte att detta kan bli pga solen.. men de har inte varit så mkt sol. Han har rosa mule. Har du någon erfarenhet av detta? Jag smörjer varje dag med sol helosan men tkr inte de blir bättre.. Någon kanske har sett detta och vet vad de är och hur man kan göra? :)
 
Sv: "Blåsor" på mulen?

Det är ett vårtvirus som sätter sig där, Smittar lätt. Vet tyvärr inte vad man kan göra åt det men solkräm tror jag inte hjälper.
 
Sv: "Blåsor" på mulen?

Om det nu inte skulle vara något vårtvirus utan uv-strålarna som åstadkommer detta föreslår jag att du testar apotekets barnsolkräm i stället. Vår förra foderhäst fick blåsor bara av att var ute dagtid. Funkade inte med Helosan sol utan vi köpte apotekets. Till slut hjälpte till och med av att bara smörja varannan dag.
 
Sv: "Blåsor" på mulen?

Det är inte vårtvirus det är herpesblåsor som kommer pga solen. Smörj INTE med fet kräm typ helosan, barnsolkräm kan vara bättre eller skaffa flugmask med nosflärp. Det går över med tiden men återkommer varje vår antagligen. De kan få det av stress också typ byta stall/flytta. Inte farligt bara obehgaligt.
 
Sv: "Blåsor" på mulen?

Uv-strålarna tar sig ju igenom molnen, så även om det inte varit direkt soligt så kan det bränna sönder känsliga mular. Testa med något milt solskyddsmedel med hög faktor, funkar inte det så skulle jag kontakta en veterinär för rådgivning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
531
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 440
Senast: skogaliten
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
447
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp