Bukefalos 28 år!

blev bara att gapa idag

vinkelina

Trådstartare
var till stallet redan kl 9 idag, och hade därför bett personalen att lämna in min häst. vilket hon var.

pyssla på med henne, red osv. kl 11 var jag klar och skulle släppa ut henne. men de gick inte. för då börja de ta in alla hästar!!!

Pga dåligt väder. det var nollgradig och kom blötsnö. tål inte hästar nått idag. och tyvärr kan jag inte lämna min häst ensam ute.

på förra stället fick alla hästar täcken när det var minus 15. och vid minus 30 (och det inträffa ju inte så ofta) var alltid några inne i taget, för att vattne skulle cirkulera.
 
Sv: blev bara att gapa idag

:crazy: Varför inte lägga på ett täcke om nu någon av hästarna är känsliga?
Stackars djur:(

Jag som kände mej smålöjlig i går när jag tog in hästarna redan vid 21 eftersom det snöade så och de var utan täcke:o
 
Sv: blev bara att gapa idag

tror det är 3 st som inte använder täcke. då e min en, skulle dock ha slängt på henne pga av att hon var svettig. de flesta hästar har dessutom dubbla täcken, termo innetäcken och sedan fodrat regntäcke, tunt vintertäcke

kompisen som var med mig blev oxå förvånad, och då har hon jobbat i travstall.
 
Sv: blev bara att gapa idag

det låter oerhört fjantigt, låt hästarna vara hästar. Jag tycker att dom ska få vara ute så mycket som möjligt, bara man täckar dom. Visst kan man ta ut dom lite senare , och in dom lite tidigare om det är väldigt dåligt väder.
 
Sv: blev bara att gapa idag

Finns det inte någon annan inackordering som har samma inställning som du (så att din häst kan få sällskap i det "fria" alltså)?
 
Sv: blev bara att gapa idag

Hur länge hästar får vara ute är väldigt varierande, men för lite blötsnö tycker jag inte att dessa tåliga djur behöver tas in om det inte är i kombination med snålblåst. Visst kan man KORTA tiden de får vara ute men två timmar.. det var ju rena skämtet.
Prata med den som driver/äger stallet och säg vad du känner, att du inte gillar att man tar in hästarna för minsta lilla eftersom det är viktigt för dem att få tid att aktivera sig och vara hästar, inte bara stå i en box och trampa. Inte ens hästarna i stallet jag jobbade i under min tid i Belgien, där hästarna var många fler än hagarna fick de vara inne mer än 16 timmar per dygn, alltså minst åtta timmar ute för hästens välbefinnande..
Hoppas det löser sig!!
Jessica
 
Sv: blev bara att gapa idag

Redan klockan 9??? Då har våra hästar varit ute minst 3 timmar redan!

När kommer era hästar UT egentligen??

Vi tar in våra oftast mellan 15-16 men ibland kommer dom in redan runt 13 om det är dåligt väder.
Men som sagt, dom kommer ut absolut senast halv 7, oftast 05.40-06.00
 
Sv: blev bara att gapa idag

Man tycker ju olika om det här med kyla och hästar men om detta var inställningen där jag stod med min häst hade jag letat nytt stall. :o

Det är viktigt att man hittar ett stall som tillåter en att hålla häst så som man helst vill kunna hålla den. Iaf så nära som möjligt. :)
 
Sv: blev bara att gapa idag

I stallet där jag har min häst kommer de ut mellan 10 och 11 och in igen mellan 15 och 16. Inget jag gillar direkt, men stallet i övrigt funkar bra för min dam som inte är helt lätt....

Jag skulle helst vilja at hon kom ut åtminstone runt 8-9 och var kvar ute till 7-8, men men, det är sånt man kan bestämma om man har eget stall. I nuvarande stallet står 43 hästar och EN ensam person som tar in och ut... det tar över en timme att få in eller ut alla hästar...

Man får väga det goda mot det dåliga och jag väljer att ändå stå kvar i stallet.

/Countrystyle
 
Sv: blev bara att gapa idag

Mina går ut runt 7 på vardagarna och på helgerne runt 9-10.
Dock får dom ia lla väder vara ute till ca. 18-19 eller senare.
Dom täckas, dom har en massa skog att ta skydd i o.s.v.
Jag skulle aldrig i livet vilja stå kvar i ett stall där mina hästar inte fick vara ute mycket! Speciellt inte eftersom att mitt varmblod är en hosthäst..

Nu är det ju så att jag har eget stall, men då vi ska flytta, ska jag ha stallplats, och därmed kommer jag att välja det stallet som uppfyller mina krav på utegång och hantering av hästarna. :)
Jag vill att både jag och hästen ska trivas i det man gör med dom. Mina skulle må jätte dåligt om dom fick vara ute så lite!

Igår när vi tog in dom, hade båda två minst 5 cm snö på ryggen, ingen hade varit täckade igår, när det snöade som värst, däremot får dom mängder med hö. Folk behandlar ju sina hästar som porslinsdjur! :o
 
Sv: blev bara att gapa idag

Hästmänniskor är konstiga. De flesta hästarna brukar väl tycka det är trevligt att vara ute när det snöar lite, även om det är blött.

I vårt stall händer det att de tar in hästarna tidigare för att de vill hem. :crazy:
En period fick hästarna bara vara ute mellan typ 8-11!!!! (då blev jag sur och släppte ut min häst på kvällen några timmar)
Och då går de ändå bara ute mellan 8-14 annars.

Samma med kvällsfodringen så varje helg så har vi sista fodringen vid 19. Man ska BÖRJA mocka osv vid 19, men de flesta är typ färdigmockade och ibland även helt färdiga med fodring och allt vid kl 19. "För det är såå sent". :grin:

Ibland undrar man ju när folk ska börja tänka på hästarna och inte på sig själva. :confused:
Fast det blir väl tvärtom när det gäller väder och kyla iofs. Där ska de snarare INTE tänka till sig själva, utan tänka på att hästen faktiskt har päls och fungerar annorlunda... :p
Vissa personer skulle behöva stalla sin häst i ett "vettigt" stall någon gång så de får se hur man Bör ta hand om sin häst.
 
Sv: blev bara att gapa idag

känns lite dåligt med sånt inlsäpp. visserligen sade de att hästarna tas in tidigare vid dåligt väder. men jag tänkte då att de tas in ex 14 istället för 16.

tyvärr är det skriande brist på boxplats här runtomkring. så man kan inte bara bli sur och flytta.
 
Sv: blev bara att gapa idag

Herregud ! Jag blir verkligen chockad när jag läser hur lite hästarna får vara ute. Att ta in dem för att det regnar !!!
Våra går ut 06,00 och tas in 21.00, i ur och skur (om det inte stormar förstås). Däremellan rids de och pysslas med men släpps ut igen och får vara ute tills alla tas in.
2 har täcken och tre har vinterpäls. De klarar sig utmärkt.
 
Sv: blev bara att gapa idag

:crazy:
Ta in hästarna vid 0 gradit, dem har väl päls:confused:
Har de bara hö så det räcker och plats att röra sig håller dem sig varma.
Skulle hästen frysa, lägg på täcke
 
Sv: blev bara att gapa idag

Hästarna vi hade förut gick ut vid 7 på morgonen och sedan in vid 17-18 ungefär. Men så fort det var barmark och bra temperatur gick dem ute dygnet runt. Fodrade extra med hö och täckade vid behov bara.

Blev det riktigt dåligt väder fick dem komma in tidigare dock.
 
Sv: blev bara att gapa idag

Våra kommer ut runt 6 men är det regn och äckligt väder tar jag in iaf min runt lunch. Ingen av mina hästar uppskattar att stå ute i ösregn. Annars går de ute till 20-21 någon gång.
 
Sv: blev bara att gapa idag

verkar tyvärr ganska vanligt att en del hästar bara får vara ute ett par timmar varje dag.:confused:

sen undrar folk varför hästen har problem med kroppen, stelhet, sträckningar svaga ryggmuskler mm.

en häst är skapad för att röra sig nästan hela dygnet.


själv har jag mina hästar ute mellan 08.00 - 20-21 tiden. (tidigare om det är riktigt regnigt)
 
Sv: blev bara att gapa idag

För mig finns det inga alternativ. Ut 05.30 in ca 20.00 senare om vädret är bra(ut lite senare på helgen och in senare) Stora hagar med kuperad terräng och tillgång till ligghall.Fri tillgång på hö.Ute dygnet runt från mitten-slutet av april till ca 1 november (även då med ligghall) jag hade inte klarat av att se hästar som fick leva på det sätt som vissa här beskriver.För mig är det djurplågeri tyvärr..
 
Sv: blev bara att gapa idag

Så är det i många stall tyvärr... När jag hade min häst inackorderad i ett stort stall med många hästar så var det en som skötte utsläpp på vardagarna mot lite betalning. Tyckte ju jag var jättebra, började ju skolan kl8. Men en morgon så cyklade jag förbi stallet innan skolan av en ren tillfällighet, började senare, klockan var då runt 10-tiden. Såg då att min häst stod inne (!) Tjejen som sköter utsläppet var fortfarande kvar så jag frågade varför min var inne. Hon sa då att hon hade släppt ut honom men att det hade börjat dugga lite och en annan hästägare hade tagit in min häst för att hon tyckte synd om honom att stå ute utan täcke. Det regnade inte längre då jag kom till stallet, och innan hade det bara duggat lätt, och det var inte kallt ute, tidig höst. Jag brukar bara ha täcke på min häst om det är kallt och regnar riktigt.
Väldig tur att jag kom dit! Annars hade min häst fått stå inne hela dagen!
 
Sv: blev bara att gapa idag

och idag hade hästarna inte varit ute alls. var snöstorm på morgonen. upphörde till eftermiddagen

Motivering: hästarna skulle ha blivit blöta. säg de åt mig som har en häst som har fått sätta vinterpäls
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 178
Senast: Flixon
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 056
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 270
Kropp & Själ Gammal användare men nytt anonymt nick. En del av er förstår nog vem jag är pga gemensamma aktiviteter vi har tillsammans som jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 662
Senast: citruzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp