Bukefalos 28 år!

Blev tvungen att flytta pga misshandel

jennieflum

Trådstartare
För två år sedan så flyttade jag och mina två hästar in hos min far i mitt barndomshem pga att min ekonomi var i botten.
Jag var då 20 år gammal och fick aktivitets ersättning från försäkringskassan.
Och hade ingen aning om att jag i ett års tid hade hafft rätt till bostadstillägg.
Tyvärr slutade det hela som jag redan visste att det skulle sluta, att jag fick fly därifrån hals över huvud pga ett av hans raseri utbrott.
Hästarna blev dock kvar där en två veckor fick hjälp att åka dit och sköta om dom.(stod på lösdrift med fri tillgång till vatten och grovfoder)

En vän eller bekant som jag hjälpt med hennes smått problematiska unghäst erbjöd att jag kunde bo och ha hästarna hos henne och hennes man, mot att jag fortsatte hjälpa henne.
Och då jag omöjligt hade råd att ta vägen någon annan stanns utan att göra mig av med åtminståne en häst så föll jag för det erbjudandet.
Nu i efterhand kan jag säga att det till och med var dummare än att flytta hem till min tempramentsfulle far.

Bodde där i ca 1,5 och en halv månad och betalade min och hästarnas mat hjälpte till med alla dagliga sysslor med mina och hennes hästar, övriga djur vedhämtning eldning,matlagning osv.
Hennes man tog reda på att jag kunde få bostadstillägg och att den övre gränsen på detta bidrag låg på 4000.
Och trotts att det tidigare var sagt att jag skulle ha mina hästar i deras stall gratis mot att jag hjälpte till med unghästen och de övriga djuren.
Så villa han att jag utöver detta skulle betala stallhyra på 500.
Därmed skrevs ett kontrackt att jag skulle betala 4000 i hyra och 500 kr stallhyra.
Då bodde jag i deras vardagsrum och hade alltså inte änns ett eget rum.
Men dom tyckte att det var ju inte jag utan försäkringskassan som skulle betala hyran. Så då kostade det ju inte mig något....
Kontracktet skrevs och skulle skickas in till försäkringskassan.
Men längre än så hann vi inte..
Medans alla andra papper fixades som skulle skickas in tillsammans med kontracktet, så blev jag misshandlad av deras dotters kille.
Det visade sig att min så kallade vän hade snackat en massa skit om mig som han helt uppenbart tagit för sanning.
Det hela hände på gund av att dottern hade blivit iriterad på någon småsak som jag glömt eller inte hunnit.
Och bad honom ta det med mig,varpå jag sa till honom att hon kunde ta det med mig själv då vi känt varandra i över ett år, och att hon kunde prata för sig själv.
Då small det.....
Tack och lov var dottern inte långt bort och han få honom att sluta innan han kvävt mig.
Slutade med att jag hade ett ganska sönderslaget ansikte brutet, sprucket näsben, brutna fingrar och avdragna fingersenor (från när jag försökte dra bort hanns händer från min halls)
Blå halls och bröstkorg.
Tre vockor senare flyttade jag då jag inte stod ut med att bo i samma hus som den unge mannen.
Då sades det att jag inte skulle göra en polisanmälan mot att jag inte behövde betala något.
Utöver den mat jag betalat.
Har dock dockumeterat alla skador på sjukhus, finns i min jornal..

Men kontracktet behöll dom trotts att det skulle kasseras, och nu har pappan i familjen hört av sig två år senare och vill ha de 4000 för de två månaderna, alltså 8 tusen.

Nu undrar jag förståss vad som gäller rent juridiskt.
Har hört att man kan åberopa ockerhyra och att man har rätt att flytta om hyresvärden eller annan person i huset utsätter än för våld och hot om våld.
Men har igentligen ingen aning....
Behöver inga påminnelser om hur dumt jag handlat, är redan fullt medveten om detta.
 
Sv: Blev tvungen att flytta pga misshandel

Är kontraktet påskrivet av både dig själv och av "hyresvärden"?
 
Sv: Blev tvungen att flytta pga misshandel

Rent spontant skulle jag själv vägrat att betala. Jag hade lugnt sagt till dom att det fortfarande går att polisanmäla misshandeln.
 
Sv: Blev tvungen att flytta pga misshandel

Risken finns att du måste betala pengarna eftersom ni skrivit kontrakt. men det är bara en gissning. Om jag var du skulle jag ta kontakt med en jurist. Det finns säkert någon typ av rådgivning du kan få via kommunen. Leta runt på kommunens hemsida och se om du kan finna någon hjälp där. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig och att du har hittat lämpligare människor att umgås med.
 
Sv: Blev tvungen att flytta pga misshandel

Om jag inte kommer ihåg helt fel, även om du skrivit på ett avtal så har datumen för när det som är viktigt. Antar att det handlar om privatpersoner och (om jag kommer ihåg rätt) förfaller skulden om man inte påminner inom två år. Jag vet att det är en längre tid för företag.
Jag kan komma ihåg helt fel men det är verkligen rätt att kolla upp det med en jurist, ja också vilka datum det rör sig på avtalet.
 
Sv: Blev tvungen att flytta pga misshandel

Ja det är påskrivet. Annars hade jag inte hafft några bekymmer av det nu...
 
Sv: Blev tvungen att flytta pga misshandel

Personen i fråga är inte längre en del av deras familj, han gjorde väll fler dumma saker... så troligtvis bryr dom sig inte längre om det.
Och därför dom har hört av sig ...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 927
Senast: lundsbo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 559
Senast: Crossline
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 640
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp