Bli av med ekorrar på balkongen

Görel

Trådstartare
Moderator
För några månader sedan började en ekorre springa på mitt balkongräcke. Jag tyckte det var lite gulligt. Sen kom det en till och gjorde den första sällskap. Förutom att springa på räcket sprang de på golvet och i blomlådorna. Jag började försöka skrämma dem. Jag såg att de klättrar direkt på väggen på flerfamiljshuset där jag bor, så de går inte att stänga dem ute genom att stänga av vägar in till balkongen.

En anledning till att jag köpte lägenheten som ligger tre trappor upp var att kunna ha balkongdörren öppen hela sommarhalvåret. Efter att inte ha sett någon av ekorrarna på flera veckor började jag våga ha den öppen igen. Igår morse när jag kom ut från badrummet var det en ekorre i hallen. Jag schasade ut den och såg att den klättrade nedåt på fasaden. Kanske en halvtimme senare satt den på min soffa när jag hade vänt ryggen till en kort stund. Schasade ut den igen och försökte vara mera skrämmande. Det var drygt ett dygn sedan och jag har inte sett den sedan dess, men det var inte roligt att behöva sova med stängd balkongdörr.

Har någon något tips om hur jag kan bli av med ekorrarna? Eftersom de klättrar på fasaden går det inte att stänga ute dom på annat sätt än att näta in hela balkongen, vilket jag verkligen inte vill. En kompis hade sett någon form av skrämma som byggde på ultraljud. Någon som vet om sådana är effektiva?

Jag vill inte behöva sova med stängd balkongdörr resten av sommaren:(
 
Du kanske kan sätta dit en nätdörr? Tycker det är skönt i vilket fall så slipper man mygg och flygfän
Det passar verkligen inte in och känns som oerhört onödigt besvär när det fungerat bra i flera år innan.
 
Förtydligar att jag alltså vill slippa att de kommer till min balkong, inte undvika att de kommer in i lägenheten.
 
Ah, jag trodde du menade nätdörr.

https://www.hemhyra.se/nyheter/nargangna-ekorrar-storde-hyresgasterna/ Jag antar att samma gäller för BR. Det finns ju gott om jägare här på buke som kanske kan hjälpa till även om det kan bli svårt med vapen i Stockholm.
Intressant artikel. Tror dock inte att skyddsjakt är något som skulle kunna vara aktuellt här. Jag skulle helst vilja att det fanns något ljud, ljus eller lukt som kunde skrämma iväg ekorrarna.

Jag bor vid en dunge runt vilken det finns bostadshus, uteplatser och balkonger. Det är för tättbebyggt för att det ska gå att skjuta säkert här. Dessutom tror jag att många boende skulle bli väldigt upprörda, har för mig att det stormades härom året då man sköt av fåglar vid en sjö i närheten.

E9B9D7F6-E7C4-4F5E-880C-B5C7A0083E01.jpeg
 
Kan det vara så att nån granne matar dom? Att det är därför som kommer nu.
I så fall kanske brf eller hv kan se till att det slutar.
Tror inte det. Jag upptäckte spår på balkongen redan i februari. Insåg efter ett tag att de drack ur en kruka på balkongen. Tog bort krukan och hoppades att de skulle söka sig någon annanstans.
 
Förutom nätdörr tänker jag spontant att jag skulle försöka ta reda på om det finns något man kan blanda till som avskräcker dom. Men jag har ingen koll på vad, kanske finns någon naturgrupp eller annat forum med kunnigt folk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 587
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 923
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 786
Senast: Luff
·
Övr. Hund Ebrah är typisk ung salukidåre på många sätt och vis. Energisk, full fart ute eller sovandes i soffa inne, nyfiken och otroligt positiv...
2
Svar
26
· Visningar
2 045
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp